BBSK hospodáril za rok 2013 s prebytkom vyše 9 miliónov eur

SPRÁVY
7 /

Jedným z bodov piatkového výjazdového zasadnutia zastupiteľstva Banskobystrického samosprávneho kraja v Polomke bol záverečný účet hospodárenia za rok 2013. Ten skončil s prebytkom vyše 9 miliónov eur!

„Je to najlepší hospodársky výsledok kraja v jeho doterajšej histórii. Poďakovanie patrí práci celého Úradu BBSK, jeho predsedovi Vladimírovi Maňkovi i poslancom za obozretné hospodárenie s verejnými zdrojmi, vďaka čomu dnes môžeme rozdeliť okolo 9 miliónov eur na krytie záväzkov voči SAD-kám (7,13 mil. eur) a do rezervného fondu na rozvojové projekty (1,78 mil. eur),“

uviedol poslanec Jaroslav Demian (SMER-SD), ktorý navrhol schváliť záverečný účet bez výhrad aj s konkrétnym prerozdelením prebytku, čo prešlo celým zastupiteľstvom naprieč politickým spektrom.

Poslanci zároveň uložili predsedovi BBSK vypracovať právnu analýzu zmlúv s dopravcami, na základe ktorej by malo dôjsť k ich prehodnoteniu. Kraj sa však nevyhne ďalšej racionalizácii verejnej dopravy, pretože záväzky voči dopravcom rastú aj v tomto roku a výrazne zaťažujú výdavkovú časť rozpočtu BBSK.

Zaujímal nás názor bývalého župana Vladimíra Maňku na dosiahnuté výsledky hospodárenia BBSK za rok 2013, ktorý pre náš portál uviedol:

„Som hrdý na všetkých zamestnancov samosprávneho kraja a všetkých inštitúcií. Výborná spolupráca s poslancami, bez napätia a hádok, priniesla ovocie pre celý kraj. Dosiahli sme viac, ako bolo v ľudských silách. Výsledok minulého roka hovorí za všetko. Ďakujem všetkým.“

Maňka krátko po minuloročných novembrových voľbách už na prvom stretnutí informoval nového župana Mariana Kotlebu o kľúčových problémoch kraja, ktoré treba doriešiť.

„Navrhol som mu, aby sme si sadli k rozpočtu a prešli si s kompetentnými pracovníkmi všetky kapitoly. Vtedy na to pristúpil, len k tomu nakoniec nedošlo,“

hovorí bývalý župan.

Keď on nastupoval pred vyše štyrmi rokmi do funkcie predsedu BBSK, v rozpočte na rok 2010 chýbali zdroje vo výške 27,8 mil. eur, v čom boli aj milióny na autobusovú dopravu. K tomu sa pridali  nevýhodné zmluvy a súdne spory, ktoré ohrozovali plnenie na papieri vyrovnaného rozpočtu BBSK a existenciu jeho organizácií. Za uplynulé štyri roky však pritieklo do rozpočtu kraja z eurofondov a iných zdrojov viac ako 112 miliónov eur na investičné projekty.

„V záujme kraja a jeho obyvateľov som ponúkol Marianovi Kotlebovi pomocnú ruku,   aby presne vedel, čo ho čaká a čo musí urobiť. Keby ju bol prijal, nemusel stratiť státisíce eur, o ktoré kraj za prvé mesiace tohto roka prišiel a vyzerá to tak, že v priebehu roka neodbornosťou jeho vedenia stratí milióny. Za uplynulé štyri roky sme vyhrali súdne spory za 117 miliónov eur, pričom niektoré ešte treba dotiahnuť do konca. Rovnako ako pokračovať v intenzívnim získavaní eurofondov na rozvojové projekty. Bez nich náš kraj nebude tak napredovať a nevytvorí toľko pracovných miest,“

vysvetľuje Maňka

Čo treba ešte dotiahnuť, je hlavne autobusová doprava a rekonštrukcia ciest. Podľa Maňku nové vedenie kraja musí postupovať ďalej v začatej racionalizácii a znižovaní nákladov,  inak sa to nepodarí. Z financií EÚ by Slovenská technická univerzita mala pripraviť koncepciu integrovanej dopravy (vlaky a autobusy) a racionalizovať tak verejnú dopravu v kraji, čo by malo ušetriť milióny eur ročne.

„Okrem toho župan Kotleba musí dosledovať, aby moje predchádzajúce úsilie o zmenu prerozdelenia dane z motorových vozidiel pre kraje uzrelo svetlo sveta. Tam môže BBSK získať cca 5 miliónov ročne. Má prebytok hospodárenia z roku 2013 a pred sebou súdne pojednávanie s ministerstvom práce o 7 mil. eur s dobrou východiskovou pozíciou, v hre je aj čerpanie eurofondov v novom programovacom období. Peňazí je dosť, len treba vedieť o ne zabojovať,“

dodáva Maňka.

Aj poslanci BBSK sú pripravení spolupracovať s novým vedením na rozvoji kraja, ale bez zbytočných politických excesov na úkor odborného riadenia, čoho boli doteraz svedkami. Je na županovi a jeho spolupracovníkoch, či prijmú podávanú pomocnú ruku…

Zdroj: Bystricoviny.sk