Náčelník MsP Banská Bystrica Viliam Pischko: Uvítal by som posilnenie kompetencií mestských polícií

ROZHOVOR
5 /

Mestské a obecné polície na Slovensku volajú po väčších právomociach pre svojich príslušníkov. Dôvodom je súčasné znenie zákona o obecnej polícii, ktoré je podľa nich zastaralé.

Po novom by tak mohli v niektorých úlohách suplovať prácu štátnej polície, napr. pri kontrole alkoholu za volantom či meraní maximálnej povolenej rýchlosti. Aj podľa ZMOS-u prax ukázala potrebu posilniť postavenie mestských a obecných polícií.

Zľava Ján Nosko a Viliam Pischko

Zľava Ján Nosko a Viliam Pischko

O tejto téme sa Radničné noviny rozprávali s Viliamom Pischkom, náčelníkom Mestskej polície (MsP) Banská Bystrica:

Sú v súčasnosti kompetencie mestských policajtov nedostatočné?

Z pohľadu činnosti Mestskej polície Banská Bystrica v dnešnom nastavení činností jednotlivých bezpečnostných zložiek podieľajúcich sa na plnení úloh súvisiacich so základnými úlohami spočívajúcimi v zabezpečovaní verejného poriadku, ochrany osôb a majetku, ochrany životného prostredia, čistoty a poriadku na verejných priestranstvách, sú kompetencie vzhľadom na rozsah ich plnenia dostatočné. V pripravovanom zákone nie je presne vymedzené, ktoré druhy činností by mal v kompetencii Policajný zbor (PZ) SR, a ktoré činnosti by mala v kompetencii mestská resp. obecná polícia.

Uvítali by ste kompetenčné posilnenie mestských a obecných polícií na Slovensku?

Áno, uvítal. Hlavne v riešení a prerokúvaní priestupkov v úseku porušovania pravidiel cestnej premávky. Problémom samospráv je aj lepšie postavenie a kompetenčné vybavenie pri meraní rýchlosti, a tiež pri úkonoch súvisiacich s porušovaním nočného kľudu a hlukových limitov.

Myslíte si, že v tomto prípade ťahá mestská polícia za kratší koniec?

Uvítali by sme rozšírenie kompetencií na meranie rýchlosti v obci, a to hlavne pre mestskú políciu v ťažiskových miestach na miestnych komunikáciách v blízkosti školských a predškolských zariadení, domovov sociálnych služieb a sídlisk, kde často dochádza k porušovaniu pravidiel cestnej premávky, a kde takéto činnosti momentálne absentujú. Uvedená činnosť je však úzko naviazaná aj na finančné pokrytie prevádzkovania uvedenej služby zakúpením dostatočného počtu meracích zariadení.

Obdobne to platí aj pri riešení problematiky kontroly a merania hlukových limitov súvisiacich s rušeniami nočného kľudu. Právna úprava v tomto smere momentálne nedáva mestskej a obecnej polícii možnosť riešiť priamo na mieste problematiku zvýšených hlukových limitov. Mestská polícia vykonáva len podpornú činnosť súvisiacu s orientačným meraním hluku, pričom prípadne zistené porušenie nie je na mieste oprávnená prerokovať.

Uvedenú vec len zdokumentuje a zasiela na Úrad verejného zdravotníctva SR, ktorý má kompetenciu ďalej konať, čo však často býva zdĺhavý proces, ktorý sa míňa účinkom. Zistené podozrenie z porušenia hlukových limitov nie je totiž riešené online v čase jeho zistenia, kedy by to malo požadovaný efekt na odstránenie zisteného protiprávneho stavu.

Malo by dôjsť k zmene úpravy zákona aj pri oprávnení požadovať totožnosť, ktorá sa momentálne vzťahuje len na osoby páchajúce priestupok, ako aj na osoby, ktoré v súvislosti s priestupkom podávajú vysvetlenia a na hľadané osoby?

Ak by došlo k zvýšeniu kompetencií mestských, resp. obecných polícií, tak rozšíriť oprávnenie na preukázanie totožnosti obdobne ako je to v Policajnom zbore. Čiže, aby aj mestský či obecný policajt bol oprávnený vyzvať osobu, ak je to potrebné, na plnenie úloh podľa zákona o obecnej polícii, aby sa preukázala dokladom totožnosti.

Vyžaduje si podľa vás zmeny aj oblasť donucovacích prostriedkov, medzi ktorými chýbajú moderné, účinné a relatívne nezraňujúce donucovacie prostriedky, napríklad použitie paralyzátorov, spútavacích opaskov, gumených projektilov a značkujúceho streliva?

Keďže doba napreduje, tak by bolo žiaduce, po zmene resp. doplnení zákona o obecnej polícii, do výstroje a výzbroje mestských i obecných policajtov zaradiť aj ďalšie „modernejšie“ donucovacie prostriedky, nakoľko pri svojej každodennej činnosti môžu prísť a prichádzajú do kontaktu aj s osobami, voči ktorým je nutné použiť donucovacie prostriedky. Tie by v nevyhnutne potrebnej miere eliminovali také konanie, ktoré oprávňuje príslušníka mestskej či obecnej polície použiť donucovací prostriedok.

Všetko je však priamo napojené na finančné prostriedky potrebné na zakúpenie takýchto nových donucovacích prostriedkov, ktoré, predpokladám, by mali byť zakúpené z rozpočtov miest a obcí. Koľko príslušníkov má aktuálne Mestská polícia Banská Bystrica? Plánovaný stav policajtov mestskej polície je celkom 71 policajtov, z toho je 56 inšpektorov MsP, ktorí vykonávajú výkon služby priamo v teréne.

Stretávate sa v praxi s prekážkami, ktoré, pri výkone príslušníkov, bránia mestskej polícii v plnohodnotnom zabezpečovaní verejného poriadku?

V minulosti sa nevyskytli prekážky, ktoré by bránili plnohodnotnému zabezpečeniu verejného poriadku. Mestská polícia, v rámci svojich kompetencií a možností, zabezpečuje výkon verejného priadku v požadovanom rozsahu. Súčasne pri dohliadaní na jeho dodržiavanie úzko spolupracuje s Policajným zborom a v prípade nutnosti PZ poskytuje súčinnosť. A naopak, v prípade požiadavky Policajného zboru zasa mestská polícia spolupracuje so štátnou políciou pri zabezpečovaní verejného poriadku.

Zdroj: Miroslav Strelec, Radničné noviny, Foto: ilustračné