FOTO: Tradičný bystrický máj už stojí na Námestí SNP

KULTÚRA
0 /

Banskobystrická tradícia stavania mája v centre mesta v predvečer svatku Prvého mája zostala zachovaná aj tento rok.

Prvý bystrický máj na Námestí SNP

V utorok 30. apríla podvečer sa napriek dažďovým prehánkam zišli na Námestí SNP  folkloristi s pracovníkmi Mestských lesov, aby postavili pripravený máj zo statného smreka. Na pódiu najskôr vystúpil Detský folklórny súbor Prvosienka.

Potom naň Marian Čupka pozval primátora mesta Jána Noska. Ten priniesol symbolickú fľašu slivovice s peniazmi pre stavačov mája, ktorý ležal pod pódiom. Najskôr ho v spolupráci s prvým viceprimátorom Jakubom Gajdošíkom a poslancom Michalom Škantárom ozdobili farebnými stužkami.. Potom ho s tanečníkmi FS Urpín vedenými Petrom Pohančaníkom pomáhali lesníkom s mechanizmom postaviť a upevniť do pripraveného otvoru v dlažbe námestia. Prišla aj poslankyňa Katarína Čižmárová.

Dielo sa podarilo a Banská Bystrica sa môže pýšiť prvým májom. Malú slávnosť ukončil kultúrny program v podaní členov DFS Prvosienka a FS Urpín.

História stavania májov

Máje boli známe už v antike, ako symboly ochrany pred zlými duchmi a chorobami. Neskôr mládenci stavali dievčatám máje ako symbol zelene, života, aby boli dievčence pekné, štíhle a zdravé.

Zo správy z roku 1255 sa dozvedáme, že v nemeckom Aachene stavali stromy na 1. mája, na Turíce a na Jána pred kostol, radnicu, pred domy popredných mešťanov a všeobecne vážených osôb ako prejav úcty a žičlivosti. Odtiaľ už nebolo ďaleko k myšlienke postaviť máj aj pred dom obdivovaného dievčaťa.

V 15. storočí bolo postavenie mája znakom vážneho záujmu o dievča, ba za určitých okolností mohlo nadobudnúť právny význam. Svedčí o tom rozhodnutie cirkevného súdu v Čechách, ktorý v roku 1422 uznal právoplatnosť manželstva na základe sľubu lásky a vernosti a postavenia mája.

Neskôr nadobudli máje u nás diferencovaný význam. V prvom prípade postavil mládenec máj len tomu dievčaťu, o ktoré sa uchádzal. V druhom boli máje spoločným darom mládencov všetkým dospelým dievčatám obce. Tretí variant bol ten, že máj dostalo síce každé dievča, no ak malo svojho mládenca, jej máj bol iný, ako tie, ktoré boli kolektívnou pozornosťou mužskej mládeže.

V hornom Gemeri dostávali ešte v prvej tretine 20. storočia dievčatá máje len od svojich nápadníkov. Neskôr mládenci postavili máj každému dievčaťu v dedine. Zatiaľ čo smrek bol individuálnou poctou dievčaťu súcemu na vydaj, breza bola poctou kolektívnou.

Súčasťou stavania mája bola obchôdzka mládencov s muzikou po domoch, kde postavili máj, tancovanie s dievčatami, spev príležitostných piesní, pohostenie a obdarovanie.

Autor: (dem), Foto: redakčné a FB