Medzi Banskou Bystricou a Slovenskou Ľupčou položili základný kameň trojkilometrového úseku rýchlostnej komunikácie R1

SPRÁVY
13 /

Minister dopravy Jozef Ráž, generálny riaditeľ NDS Filip Macháček, primátor Banskej Bystrice Ján Nosko, primátor Brezna Tomáš Abel,  predstavitelia BBSK a zhotoviteľa v utorok poklepali základný kameň cestného predĺženia R1 na trase Banská Bystrica – Slovenská Ľupča, I. etapa. Nový úsek vyrieši kapacitný problém cesty I. triedy a kritický stav mostov.

Pôvodne sa mal otvorenia stavby zúčastniť aj premiér Robert Fico, avšak pracovné povinnosti mu to nedovolili. Poklepaním základného kameňa v Slovenskej Ľupči symbolicky odštartovali práce na dlho očakávanom úseku R1. Rýchlostná cesta po svojom spojazdnení zásadným spôsobom napomôže v riešení komplikovanej dopravnej situácie v ranných a popoludňajších špičkách pri vstupe do Banskej Bystrice zo smeru od Brezna.

Predĺženie R1 Banská Bystrica - Slovenská Ľupča

Predĺženie R1 Banská Bystrica – Slovenská Ľupča

V rámci úseku R1 sa vybuduje  okrem iného aj nový most ponad železničnú trať. Súčasťou stavby je preložka cesty I. triedy a moderný most cez rieku Hron v Šalkovej.

R1 Banská Bystrica – Slovenská Ľupča, I. etapa predstavuje viac ako trojkilometrový úsek. Celkovo zahŕňa päť mostných objektov. V rámci výstavby sa vybuduje aj potrebná mimoúrovňová križovatka Šalková.

Nová trasa sa zo západnej strany prepojí s predchádzajúcim úsekom rýchlostnej cesty R1 Banská Bystrica – severný obchvat. Tým sa po sprejazdnení úseku zvýši ako komfort, bezpečnosť osobnej aj tranzitnej dopravy.

Vo verejnom obstarávaní na zhotoviteľa úseku uspelo Združenie Doprastav, a.s. – Metrostav DS a.s. Celkové náklady na I. etapu predstavujú približne 87 miliónov eur. Stavba je financovaná zo štátneho rozpočtu.

Nová štvorprúdová rýchlostná cesta by mala byť hotová v trvaní dva a pol roka. Diaľničiari veria, že všetko pôjde bez problémov a plánovaný termín stihnú.

Minister dopravy Jozef Ráž uviedol:

„Tento úsek je prvý diaľničný, ktorý sa mi podarilo klepať. Dúfam, že nie je posledný. Narátali sme si, že ak dá Boh tejto vláde štyri roky, predpokladáme, že rozostaviame 120 kilometrov diaľnic v hodnote asi 4 miliardy eur. Takže toto je to prvé malé, trojkilometrové, bábätko. Pôjde o plnohodnotnú štvorprúdovú cestu. Som zástanca vo všetkých úsekoch – kde sa dá a ktoré sú podstatné, že to musí byť v plnom profile.“

Jozef Ráž

Jozef Ráž

Generálny riaditeľ Národnej diaľničnej spoločnosti Filip Macháček povedal, že síce ide o pomerne krátky trojkilometrový úsek, no pre región je o to dôležitejší:

„A pre nás všetkých, ktorí túto trasu používame pri presunoch po Slovensku na obľúbené Horehronie. Žiaľ, vždy za Banskou Bystricou niečím prekvapí, takže verím, že sa nám podarí čo najskôr dostavať a odovzdať. Zo štátneho rozpočtu je na to vyčlenených 87 miliónov eur.“

Filip Macháček

Filip Macháček

Zhotoviteľom diela je spoločnosť Doprastav. Jej obchodno-technický riaditeľ Martin Chrappa upresnil, že v najbližších 960 dňoch pretavia svoju prácu do 3,125 kilometra rýchlostnej cesty a do 2,98 kilometra cesty prvej triedy 1/66:

„Celkovo vytvoríme 124 stavebných objektov, z toho 12 mostov, 6 zárubných a oporných múrov, tiež premiestnime takmer 880 tisíc m3 materiálu na výstavbu násypových telies. Súčasťou stavby je preložka cesty I. triedy a moderný most cez rieku Hron.“

Martin Chrappa

Martin Chrappa

Minister Ráž potvrdil, že výstavba R1 bude pokračovať aj ďalej:

„Z druhej strany, od Ružomberka, ideme podať žiadosť na vydanie územného rozhodnutia. Prepojenie medzi Banskou Bystricou a Ružomberkom má táto vláda v pláne. Keďže príprava bude ešte dlhá nepredpokladám, že to dokončíme, ale určite by sme to mali začať.“

Banskobystrický primátor Ján Nosko pripomenul, že o severojužné prepojenie už dlho bojuje Iniciatíva stredné Slovensko:

„Tento úsek je jedným z prvých krokov, ktoré môžu pomôcť. Náš región je rýchlostnou cestou teraz ukončený akoby slepou ulicou Banskej Bystrice pred Slovenskou Ľupčou. Verím, že v budúcnosti tento úsek pomôže prepojiť severojužné Slovensko tak, aby sme boli atraktívni nielen pre turistov, ale tiež pre investorov.“

Ján Nosko

Ján Nosko

Podľa Noska je dôležité vyslať impulz o pripravenej dopravnej infraštruktúre. V nasledujúcich mesiacoch počas stavebných prác na R1 musia byť ľudia ozbrojení veľkou dávkou trpezlivosti.

Výsledkom bude zvýšenie atraktivity dotknutej oblasti, bezpečnosti na cestách a celkové zlepšenie dopravnej situácie.

Zdroj: NDS a (tom), Foto: mesto BB a ilustračné