Je budovanie cyklotrás na Slovensku len hudbou budúcnosti?

SPRÁVY
2 /

Aj na túto otázku sa snažili nájsť odpoveď účastníci národného workshopu na tému „Plánovanie trvalo udržateľnej mobility v mestách“, ktorý sa koncom marca konal v Banskej Bystrici.

workshop oci (2)Aby rozvoj cyklodopravy u nás nebol len víziou odvážnych ľudí, prišli sa o skúsenosti s kompetentnými podeliť aj odborníci zo zahraničia. Tí na praktických príkladoch ukázali, že sa to dá, len treba vedieť, koho a ako osloviť. Banská Bystrica hostila odborníkov na problematiku rozvoja cyklodopravy v mestách vďaka projektu „Európsky týždeň mobility“.

Ide o kampaň Európskej komisie, ktorou motivuje mestá v ich úsilí znižovať dopravné zaťaženie a propagovať udržateľné spôsoby dopravy s využitím ľudskej sily. Takýmto spôsobom vytvára pre občanov príjemnejšie a zdravšie životné prostredie. Na Slovensku sa do nej zapojilo 13 miest vrátane Banskej Bystrice, ktorá získala aj špeciálne ocenenie za odvahu pri presadzovaní trvalo udržateľnej mobility.

„V rámci Európskej únie vyšla výzva, vďaka ktorej sme mohli pokračovať v aktivitách, ktoré podporujú mobilitu v mestách. Rozhodli sme sa požiadať o dotáciu a zorganizovať v rámci Slovenska takýto workshop. Našou cieľovou skupinou boli všetci plánovači krajských miest, čiže urbanisti, architekti alebo dopravní inžinieri a vďaka spomínanej dotácii sme mohli zabezpečiť kvalitných lektorov na ich zaškolenie,“ uviedla Andrea Štulajterová z Občianskej cykloiniciatívy Banská Bystrica (OCI BB), ktorá seminár zorganizovala.

„Ľudia sa v prvom rade musia naučiť inak rozmýšľať a aj vďaka tomu sa dostanú tam, kde je teraz západná Európa. Nemožno sa vyhovárať napríklad na hornatý terén krajiny, veď cyklistické chodníky nájdeme aj v Alpách, kde je tento druh športu veľmi obľúbený. Je to ale samozrejme aj otázka času. Takéto niečo sa totiž neudeje zo dňa na deň,“ povedal Torben Hainemann, vedúci odboru plánovania dopravy v Lipsku.

„Celé je to postavené na ľuďoch. Pýtame sa ich, ako chcú v budúcnosti cestovať, akú dopravu pri tom využívať. My sa snažíme ich predstavy naplniť prostredníctvom rôznych konzultácií a diskusií. Je to len o vzájomnej komunikácii, počúvaní a následnej realizácii,“ dodal ďalší odborník na dopravu Bernard Gyergyay z Nemecka.

„Projekt Mobile 2020 je orientovaný na viac bicyklovania v malých a stredne veľkých mestách východnej Európy do roku 2020. V rámci neho sme sa venovali príprave príručky pre mestských plánovačov. Navštívili sme štyri mestá vo Švédsku, Dánsku, Holandsku a Taliansku, ktoré sú príkladom toho, že to v praxi naozaj funguje,“ informoval Vladimír Hudek z Regionálneho environmentálneho centra Slovakia, ktorého najviac oslovilo talianske Bolzano. Tu dokázali dokonale prepracovať trasy pre cyklistov bez toho, aby poškodili historické jadro mesta a zároveň boli spokojní aj chodci a motoristi.

Že ani na Slovensku to nebude len hudbou budúcnosti, myslí si Soňa Šestáková z Výskumného ústavu dopravy v Žiline: „Ja by som si želala, aby to bolo realitou v horizonte 5 rokov. Aby sme si už skutočne uvedomili, čo je v živote dôležité. Verím, že je to možné, hoci si na druhej strane asi musíme prejsť tým istým vývojom, akým prechádzali západné krajiny. Teda až vtedy, keď bola automobilová doprava taká neúnosná, že spôsobovala enormné dopravné zápchy, smrteľné dopravné nehody a pre chodcov nezostal ani kúsok priestoru, až vtedy sa kompetentní zamysleli nad alternatívnymi možnosťami prepravy.“

Zdroj: Andrea Štulajterová (OCI BB)