Staršie autá budú mať podľa Bruselu STK každý rok

SPRÁVY
2 /

Z Bruselu prichádza na Slovensko ďalšia jóbovka. Európska komisia presadila novú smernicu, podľa ktorej autá staršie ako 6 rokov čaká v krajinách EÚ technická kontrola každý rok a nie ako doteraz za dva roky.

STK-áčky budú nielen každoročné, ale aj prísnejšie so záznamovými kamerami. Európsku komisiu presvedčil argument, zlý technický stav vozidiel zapríčiňuje vysoký počet nehôd. Podľa štatistických údajov sa priemerný vek áut sa v EÚ pohybuje na úrovni 8 rokov, na Slovensku je to až 11 rokov. Nariadenie komisie by sa týkalo u nás okolo 1,19 milióna vozidiel z celkového počtu 1,79 milióna.

Eurokomisár pre dopravu Siim Kallas k tomu povedal: „Keď jazdíte v aute, ktoré nie je technicky spôsobilé na premávku po ceste, ohrozujete seba a všetkých vašich spolucestujúcich – vašich rodinných príslušníkov, priateľov, obchodných partnerov. Navyše ohrozujete všetkých ostatných účastníkov cestnej premávky okolo vás. Jednoducho nechceme, aby tieto autá, ktoré môžu zabíjať, premávali po našich cestách.“

Prísnejšie pravidlá technickej kontroly sa majú vzťahovať aj na motocykle a motorizované trojkolky, v celej EÚ by sa podľa nich mali kontrolovať aj skútre. Osobitné pravidlá budú platiť aj pre vozidlá s vysokým počtom najazdených kilometrov (taxíky alebo sanitky).

S novým nariadením Európskej komisie, s ktorým by sa naša legislatíva mala vysporiadať do štyroch rokov, sa nestotožňuje ministerstvo dopravy. Chce s Európskou komisiou o tom ešte rokovať. ,,Z nášho pohľadu je postačujúca súčasná lehota pre technické kontroly osobných vozidiel,“ uviedol hovorca ministerstva Martin Kóňa.

Skeptickí sú aj dopravní analytici. Padajú dokonca slová o výhodnom biznise pre niekoho. František Kocúr z Výskumného ústavu dopravného v Žiline pre Pravdu povedal: „Podľa mňa je dvojročný interval, ktorý platí v súčasnosti, dostačujúci. Pri nových automobiloch sú dnes už pri výrobe také prísne normy, že to nie je potrebné.“

Iný názor má dopravný analytik na autobusy, ktoré po sérii nehôd z nedávnej minulosti musia po osemročnej prevádzke chodiť na STK každý polrok: „Pri takýchto vozidlách určených na hromadnú prepravu je to však oprávnené, pretože sa k nám často dovážajú staré a vyradené autobusy zo zahraničia. Tie sú potom nasadzované v plnom obsadení, pričom v prípade nehody sú následky katastrofálne.“

Súčasné ceny za STK sa pohybujú od 25-50 eur. Po aplikácii nariadení Európskej komisie, vrátane sprísnenia technických kontrol, sa tieto ceny celkom určite zvýšia. Žeby o to išlo Bruselu až v prvom rade?

 

Zdroj: Bystricoviny.sk