MHD pod Urpínom už 60 rokov!

SPRÁVY
2 /

Banská Bystrica rástla postupne a rovnakým tempom prichádzala aj potreba zriadenia mestskej hromadnej dopravy. Ako prvé sa samozrejme vyžadovalo prepojenie Zvolena a Banskej Bystrice, ktoré sa zrealizovalo železničnou traťou už v roku 1873.

imhdsk_7410Otázkou dopravnej obslužnosti samotného mesta a blízkeho okolia sa začali ešte v roku 1935 zaoberať pracovníci mestskej elektrárne, ktorí pripravovali projekt trolejbusovej dopravy. Projekt sa však v tejto podobe nikdy nerealizoval.  Začiatky mestskej hromadnej dopravy možno hľadať o niekoľko rokov neskôr, kedy na žiadosť miestneho MNV (Miestneho národného výboru) oblastné riaditeľstvo ČSAD n.p. v Bratislave v roku 1949 odpredalo 4 autobusy Škoda 256B z roku 1946 z Trnavy a tie boli dané ako majetkový vklad do Hostiteľských závodov mesta Banskej Bystrice, komunálny podnik na začatie prevádzky verejnej miestnej dopravy. Prvá linka MHD v Banskej Bystrici bola slávnostne spustená 1. mája 1950 na trase Kráľová kúpele – Námestie – Majer Cintorín hrdinov. Už o rok na to zabezpečovalo dopravu na tejto linke deväť autobusov.imhdsk_7476

K rozšíreniu samotných liniek došlo až v roku 1953, kedy dopravu zabezpečoval Dopravný podnik mesta Banskej Bystrice, komunálny podnik. Pri priemernej cestovnej rýchlosti 8,4 km/h sa cestovalo na štyroch linkách:

1 – Majer – Kráľová
2 –  Rudlová – Pod Rybou (Žlté piesky)
3 – Sv. Jakub – Sásová
4 – Nová stanica – Fončorda, Kalištie

Celý Dopravný podnik vtedy tvorilo 23 vodičov, 17 sprievodkýň, 4 sprievodcovia, 4 údržbári a 4 ďalší zamestnanci.

dsc_0002V roku 1961 sa už pod Urpínom jazdilo na trinástich linkách, v roku 1974 už na dvadsiatich troch a o ďalších sedem rokov už na tridsiatich šiestich. V roku 1986 autobusová doprava v našom meste fungovala až na štyridsiatich štyroch trasách, ale v roku 1989 prišiel veľký prielom v rozvoji MHD v metropole stredného Slovenska. Došlo totiž k postupnému spúšťaniu trolejbusovej dopravy v meste. Práve tu sa začali formovať všetky linky do podoby, ktorú poznáme s minimálnymi, ale za to pravidelnými zmenami, do dnešných dní.6541_01

V súčasnosti funguje dvadsaťdeväť liniek mestskej hromadnej dopravy v Banskej Bystrici, ktorú aktuálne zabezpečuje Dopravný podnik mesta Banská Bystrica. Ten v aktuálnom roku rozšíril svoj vozový park o novučičké autobusy Irisbus – Citelis a zhruba pred mesiacom skúšal aj nový nízkopodlažný štvordverový trolejbus SOR TNB 12 City. Práve takéto by totiž mohli už čoskoro rozšíriť vozový park DPM mesta Banská Bystrica, ale to už bude záležať na úspešnosti projektu, pretože financovanie by malo byť z veľkej časti zabezpečené z európskych peňazí, presnejšie Operačného programu Životné prostredie.

Zdroj: Bystricoviny.sk (Filip Roháček), imhd.sk, foto: imhd.sk, bystricoviny.sk, busportal.sk