Mesto Banská Bystrica bude intenzívnejšie využívať službu Odkaz pre starostu

ZAUJÍMAVOSŤ
0 /

Hoci banskobystrická samospráva funguje na portáli Odkazprestarostu.sk  už od mája 2010, len vo štvrtok 13.augusta 2015 podpísala so zástupcami portálu z Inštitútu pre dobre spravovanú spoločnosť oficiálnu zmluvu o spolupráci.

Užšia spolupráca po piatich rokoch

Podpísaním zmluvy chce vedenie mesta symbolicky reštartovať spoluprácu a ukázať, že je otvorené každej užitočnej forme komunikácie s obyvateľmi a má záujem riešiť ich problémy. Portál Odkazprestarostu.sk bol prvýkrát spustený v Bratislave vo februári 2010, odkedy sa postupne stal dobre fungujúcou súčasťou komunikácie samosprávy s obyvateľmi v ďalších mestách a obciach, zlepšil ich činnosť a do dnešného dňa prispel k vyriešeniu viac než 8.000 problémov, ktoré trápili ich obyvateľov.

V Banskej Bystrici funguje portál už päť rokov, no vedenie mesta sa rozhodlo spoluprácu inštitucionalizovať a oživiť. Banskobystričania majú možnosť využiť aj mobilnú aplikáciu, ktorá je dostupná pre operačné systémy iOS, Android a Windows.

„Už dnes komunikujeme o problémoch s obyvateľmi mesta rôznymi spôsobmi, z ktorých sa osvedčili napríklad sociálne siete. Oživením spolupráce s portálom odkazprestarostu.sk chceme promptnejšie reagovať na podnety a sťažnosti Banskobystričanov, ktorých trápia najmä komunálne témy a to, čo sa deje v ich okolí. Vnímame to ako ďalší užitočný nástroj, ktorým priblížime samosprávu bližšie k ľuďom,“

hovorí primátor mesta Banská Bystrica Ján Nosko.

Ako to funguje

Nahlásiť podnet cez portál www.odkazprestarostu.sk je jednoduché. Stačí vybrať kategóriu, do ktorej problém patrí, ako napríklad, verejné služby alebo dopravné značenie. Ďalej doplniť krátky nadpis, opis problému a pridať fotografiu, ktorá na problém poukazuje. Treba tiež určiť presnú adresu, kde sa problém nachádza.

Komunikácia medzi užívateľmi a samosprávou je verejná, takže užívatelia môžu sledovať odpovede a aktivity samosprávy pri jednotlivých podnetoch, ktoré ich zaujímajú. Takisto môžu pridávať komentáre v otvorenej diskusii pod podnetmi. Na základe informácií od obyvateľov alebo samosprávy administrátori prideľujú podnetom status v riešení, neriešený alebo vyriešený podľa aktuálneho stavu.

Odkazprestarostu.sk potom každoročne vyhodnocuje, ktoré samosprávy zapojené do portálu, si vedú najlepšie. V Banskej Bystrici od roku 2010 nahlásili užívatelia vyše tristo podnetov, z ktorých bola približne polovica vyriešená. Až tretina nahlásených podnetov sa týkala ciest a chodníkov, ďalej užívatelia upozorňovali na problémy v oblasti verejných služieb a údržby zelene.

Čo trápi Bystričanov

Najviac podnetov nahlasujú obyvatelia v okolí ulíc Horná, Tajovského, Tulská, či Martina Rázusa. Najčastejšie ide o problémy týkajúce sa kvality ciest a chodníkov, dopravného značenia, a neporiadku či znečistenia životného prostredia. Okrem riešenia aktuálnych problémov obyvateľov, portál pomáha zorientovať sa v kompetenciách samosprávy. Obyvatelia môžu sledovať pod každým podnetom komunikáciu medzi samosprávou a obyvateľmi, ale aj medzi samosprávami a ďalšími subjektmi, ktorí do riešenia problémov vstupujú.

Napríklad, v priebehu jedného týždňa mesto Banská Bystrica vyriešilo podnet o poškodenej príjazdovej ceste. Pracovníci samosprávy upovedomili stavebníka, ktorý komunikáciu používa, aby vzniknutú vadu na komunikácii odstránil . Ďalší úspešný príklad je výtlk na Internátnej ulici, ktorý bol opravený do troch dní od zaslania podnetu samospráve.

Zdroj: mesto BB, Foto: Ilustr.