Petronela (Ela) Brotková: (Nielen) o divadelnom lektorstve so Zuzanou Kráľovou

ROZHOVOR
0 /

Pilotný ročník festivalu jedinečných osobností sveta divadla a edukácie – Edufest, organizovaný Bábkovým divadlom na Rázcestí (BDnR), sa úspešne ukončil v decembri 2023.

Podtitul Rastieme s divadlom 4 sa programovo prihováral tým, ktoré a ktorí pracujú i žijú s tínedžermi, či vysokoškolákmi. Počas prvého festivalového dňa sa ako aj počas predošlých mesiacov, uskutočnili dva seminár-workshopy.

Prvý z nich pod názvom Inklúzia a divadlo viedla v interiérových i exteriérových priestoroch Akadémie umení Kateryna Lukianenko – režisérka Kyjevského akademického bábkového divadla a zároveň doktorandka na Kyjevskej národnej univerzite divadelného, filmového a televízneho umenia.

Seminár so Zuzanou Kráľovou foto: Samuel Galanský

Seminár so Zuzanou Kráľovou,  foto: Samuel Galanský

Cieľom seminár-workshopu bolo oboznámiť sa s teóriou a praxou divadla zmyslov. V závere študentky a študenti vytvorili improvizované autorské výstupy na tému ročných období, ako keby hrali pre nevidiacich a slabozrakých.

Nasledovalo Rodovo citlivé divadlo v divadelnej praxi, seminár-workshop v Teátriu BDnR vedený Ivetou Škripkovou – riaditeľkou BDnR. Škripková mladé poslucháčky a poslucháčov (nielen) z Katedry masmediálnej komunikácie a reklamy UKF Nitra výstižne oboznámila s konceptom feminizmu. Zároveň vysvetlila, aký je rozdiel medzi rodovo citlivým a necitlivým divadlom,a napokon aj podnietila ku kritickému uvažovaniu nad sexistickými reklamami.

Iveta Škripková

Iveta Škripková

Tento rozhovor približuje umelecké, pedagogické i osobné uvažovanie absolventky učiteľstva hudobno-dramatického umenia UKF Nitra, v súčasnosti divadelnej lektorky Činohry Národného divadla v Prahe – Zuzany Kráľovej. V rámci Edufestu sa predstavila na druhý deň počas Medzinárodného kolokvia o vzdelávaní divadlom ako jedna z ďalších hostiek.

Kráľovej odborný príspevok Formy práce s divákmi v Národnom divadle v Prahe sa týkal oboznámenia s rozmanitými sprievodnými programami a podujatiami, ktorým sa húževnato venuje vo svojej lektorskej praxi. Súčasťou príspevku boli aj krátke videá z inscenácií, na ktorých sa Kráľová podieľala aj ako režisérka.

Z inkluzívnej inscenácie Šiesty zmysel, foto: Dodo Šamaj

Z inkluzívnej inscenácie Šiesty zmysel, foto: Dodo Šamaj

Zuzana Kráľová

Tvoje prvé kontakty s divadlom súvisia s ochotníckym prostredím. Ako divadlo od týchto začiatkov sformovalo tvoje vnímanie sveta?

Divadlo milujem už od tínedžerských čias. Odvtedy je celým mojím svetom. Naučilo ma všetko a všetkých naokolo seba vnímať citlivejšie. Divadlo otvára oči a myslím, že by sa malo zaoberať aktuálnymi spoločenskými problémami, byť v určitom zmysle vždy politické.

Zároveň umožňuje spôsob komunikácie na rôznej úrovni, nielen tej slovnej. Divadlo je pekný opak digitálneho sveta, lebo v ňom ide o niečo hmatateľné. Je tu a teraz. Živé stretnutie divákov s hercami sa nedá nahradiť ničím iným. V poslednom čase sa intenzívne zaoberám aj teoretickým výkladom toho, čo všetko je divadlo. Takže performatívne prvky hľadám úplne všade. Aj na omši v kostole…

„DIVADLO JE PEKNÝ OPAK DIGITÁLNEHO SVETA, LEBO V ŇOM IDE O NIEČO HMATATEĽNÉ.“

Zuzana Kráľová so študentkami, foto: Michal Hančovský

Zuzana Kráľová so študentkami, foto: Michal Hančovský

Tvoje odborné a tvorivé skúsenosti sú spojené so Súkromným konzervatóriom Dezidera Kardoša v Topoľčanoch. Ako si spätne spomínaš na svoje pôsobenie na tomto mieste?

Vyučovanie na Konzervatóriu bolo mojou prvou praxou po vysokej škole. Tam som sa naučila, ako komunikovať a pracovať s mladými ľuďmi. Našla som sa v tom. Táto práca následne určila moje ďalšie smerovanie na poste divadelnej lektorky Činohry Národného divadla v Prahe, keďže tínedžeri sú dodnes moja cieľová skupina. Aj ja si stále pripadám ako tínedžerka… (smiech)

Záverečné Medzinárodné kolokvium Edufestu, kde si rečnila aj ty, bolo zamerané na tému vzdelávania divadlom.  Prečo je dôležité podporovať vzdelávanie aj takouto formou?

Takáto edukácia učí empatii a kritickému mysleniu. Vďaka nemu možno začať nahliadať na nejaký problém, či situáciu, obšírnejšie. Nielen z pohľadu pasívneho prijímateľa, ako je nám to často podsúvané z televíznych kanálov. Skrátka, vzdelávanie divadlom učí ľudí viac myslieť.

Myslím si, že by sa na Slovensku malo začať realizovať viac podujatí, ako Edufest. Je dôležité iniciovať viac diskusií na tému tvorivej dramatiky nielen na pôde kultúrnych inštitúcií, ale aj vo vzdelávacích a osvetových strediskách. Slovensko to potrebuje ako soľ vzhľadom na súčasnú politickú situáciu.

„…VZDELÁVANIE DIVADLOM UČÍ ĽUDÍ VIAC MYSLIEŤ.“

Zuzana Kráľová vysvetľuje Lucia Pšenková

Zuzana Kráľová vysvetľuje Lucia Pšenková

Aktuálne sa venuješ divadelnému lektorstvu pražskej Činohre. sprievodné programy k predstaveniam, tvorivé dielne i dramaturgické úvody.  Čo všetko zahŕňa práca divadelnej lektorky?

Divadelný lektor alebo lektorka, je človek, ktorý je jednou nohou pedagóg a druhou kreatívna osoba. Jeho prácu v súčasnosti často supluje dramaturg, ktorému však neraz chýba potrebný „pedagogický zápal“. Je ideálnejšie, keď je človek v tomto odbore vyškolený, s čím je však na Slovensku problém.

Je to tak kvôli tomu, že na Univerzite Konštantína Filozofa v Nitre sa zrušil odbor učiteľstva hudobno-dramatického umenia pre nedostatok študentov. A aj kvôli tomu, že VŠMU, ani Akadémia umení, v tomto smere neposkytujú žiadne vzdelanie. Zameranie na dramatickú výchovu chýba aj na pedagogických školách vo všeobecnosti. Malo by sa s tým začať niečo robiť.

Zuzana, foto: Petr Prokšík

Zuzana, foto: Petr Prokšík

V rámci ND + LAB sa venuješ aj réžii jednotlivých inscenačných útvarov.  Máš ambíciu režírovať aj v rámci profesionálneho repertoáru Činohry, prípadne Laterny magiky?

Vôbec. Práve kvôli tomu, že by už išlo o profesionálov. S prepáčením, nie sú pre mňa „zaujímavá“ skupina. Milujem prácu s amatérmi, ktorí dostanú príležitosť si zahrať. Pri tvorbe je pre mňa dôležitejší proces a vznik komunity. Ide mi o ľudí, nie o „dokonalý“ výsledok.

„PRI TVORBE JE PRE MŇA DÔLEŽITEJŠÍ PROCES A VZNIK KOMUNITY.“

Lektorka Zuzana Kráľová, foto: Michal Hančovský

Lektorka Zuzana Kráľová, foto: Michal Hančovský

Zdroj: Petronela (Ela) Brotková   , Foto: Michal Hančovský, Samuel Galanský, Lucia Pšenková, Petr Prokšík a Dodo Šamaj