Mesto Banská Bystrica je nútené zvýšiť dane a poplatky bez zníženia kvality poskytovaných verejných služieb

SPRÁVY
48 /

V utorok 13. decembra 2022 sa na svojom prvom pracovnom zasadnutí po októbrových komunálnych voľbách zišli novozvolení poslanci banskobystrického mestského zastupiteľstva. A hneď na úvod museli riešiť dôležité ekonomické zákony mesta – dane a poplatky spolu s rozpočtom mesta na budúci rok.

Mestské zastupiteľstvo schválilo VZN o daniach a poplatkoch

Z dôvodu negatívneho vývoja aktuálnej ekonomickej situácie miest a obcí spôsobenej hlavne rekordnou infláciou, zvyšovaním cien energií a zvyšovaním daňového bonusu pre rok 2023 či ďalšími legislatívnymi zmenami, je banskobystrická samospráva, podobne ako drvivá väčšina samospráv na celom Slovensku, nútená zmeniť svoju daňovú politiku prostredníctvom predloženého návrhu všeobecne záväzného nariadenia (VZN).

Nové ustanovenia VZN  podľa navrhovateľa zabezpečia stabilizáciu poskytovania verejných služieb obyvateľom bez zníženia ich kvality.

Primátor mesta Ján Nosko k predloženému návrhu vynúteného zvýšenia daní a poplatkov v meste Banská Bystrica uviedol:

„Neprehľadnosť prijímania legislatívnych opatrení zo strany vlády a medzirezortná nekomunikácia dostala samosprávy do situácie, kedy musia prijímať nepopulárne opatrenia, ale aj robiť škrty a šetriť. Únia miest Slovenska, ZMOS aj SK 8 opakovane vysielali signály smerom k vláde s cieľom dosiahnuť nejaký kompromis a kompenzáciami výpadkov daňových príjmov pre samosprávy, bohužiaľ tieto požiadavky neboli zo strany predsedu vlády a ministra financií akceptované. Boli ponúkané nejasné formulácie memoránd, ktoré sa nezakladali na konkrétnych riešeniach. Samozrejme, že aj naše mesto hľadalo vo svojom rozpočte všetky možné škrty a rezervy, ale ak sme nechceli znížiť kvalitu poskytovaných komunálnych služieb občanom, museli sme pristúpiť aj k zvýšeniu daní a poplatkov.“

Ján Nosko

Ján Nosko

V poslaneckej diskusii k navrhovanému zneniu VZN o mestských daniach a poplatkoch sa viac či menej ukázalo rozdelenie zastupiteľstva na koalíciu a opozíciu. Opoziční poslanci  z klubov Banskobystrická alternatíva, Bystrica má na viac a Bystričania s dvomi nezaradenými poslancami kritizovali predložený návrh VZN, na druhej strane koaliční poslanci z Klubu nezávislých poslancov a Hlasu, Sme rodina síce neboli nadšení z vynúteného zvyšovania daní a poplatkov, ale inú možnosť k vyrovnanému rozpočtu mesta nevidia.

Tieto postoje sa prejavili aj v záverečnom hlasovaní. Za návrh VZN o daniach poplatkoch bolo 18 koaličných poslancov s jedným nezaradeným, 10 opozičných poslancov s jedným nezaradeným bolo proti a jeden nezaradený poslanec sa zdržal. To predznamenalo aj neskoršie hlasovanie o návrhu rozpočtu mesta na budúci rok.

Najpodstatnejšie zmeny vo VZN pri dani z nehnuteľností

– zvýšili sa sadzby dane z nehnuteľností okrem sadzieb dane z pozemkov za ornú pôdu a trvalé trávnaté porasty, tak aby bol vyrovnaný rozpočet mesta nasledovne:

✓ záhrady z 0,80% na 0,96%; dopad zvýšenia je +20% ,

✓ zastavané plochy a nádvoria a ostatné plochy z 1,00% na 1,20%; dopad zvýšenia je +20%

✓ stavebné pozemky z 1,10% na 1,76%, dopad zvýšenia je +60%,

✓ lesné pozemky, na ktorých sú hospodárske lesy z 1,00% na 1,20%; dopad zvýšenia +20%

✓ stavby na bývanie a drobné stavby z 0,50 m2 zastavanej plochy na 0,65 € za m2 , dopad zvýšenia je +30%,

✓ poľnohospodárske stavby z 0,50 m2 zastavanej plochy na 1,00 € za m2 , dopad zvýšenia je +100%,

✓ chaty a záhradné chatky z 0,85 m2 zastavanej plochy na 1,20 € za m2 , dopad zvýšenia je +41,18%,

✓ garáže z 1,30 m2 zastavanej plochy na 1,80 € za m2 , dopad zvýšenia je +38,46%,

✓ priemyselné stavby, stavby na podnikanie a ostatné stavby z 5,00 m2 zastavanej plochy na 6,00 € za m2 , dopad zvýšenia je +20%,

✓ byty z 0,50 m2 podlahovej plochy na 1,00 € za m2 , dopad zvýšenia je +100%,

✓ garážové státie v bytovom dome z 1,30 m2 podlahovej plochy na 1,80 € za m2 ,dopad zvýšenia je +38,46%,

✓ ostatné nebytové priestory z 5,00 m2 podlahovej plochy na 6,00 € za m2 , dopad zvýšenia je +20%,

✓ zvýšila sa úľava na dani z nehnuteľností pre stavby na bývanie a pre byty vo vlastníctve fyzických osôb nad 62 rokov, fyzických osôb s preukazom ŤZP, ŤZPS a pre osoby v hmotnej núdzi a osoby prevažne alebo úplne bezvládne,

✓ upresnilo sa uplatňovanie nároku zníženia dane z nehnuteľností zo stavieb na bývanie a z bytov pre daňovníkov s preukazom fyzickej osoby ŤZP, ŤZPS a pre osoby v hmotnej núdzi a osoby prevažne alebo úplne bezvládne.

Zmeny pri dani za ubytovanie

– v súlade so zákonom č. 470/2021 Z.z. boli vyňaté zo všeobecne záväzného nariadenia niektoré povinnosti platiteľa dane, ktoré upravuje priamo zákon č. 582/2004 Z.z.

– zvýšila sa sadzba dane za ubytovanie na osobu a prenocovanie z 1,00 € na 2,00 €, dopad zvýšenia je +100%.

Zmeny pri dani za predajné automaty

– zvýšila sa sadzba dane jeden predajný automat z 54,00 € na 100,00, dopad zvýšenia je +100%.

Zmeny pri poplatku za komunálny odpad

K navrhovaným zmenám v časti poplatku za komunálny odpad mesto pristupuje z nasledovných dôvodov:

  1. Návrh predmetného VZN vychádza z legislatívy platnej v čase spracovania, najmä z povinnosti úpravy zmesového komunálneho odpadu pred skládkovaním, ktorá predpokladá významné zvýšenie nákladov na odpadové hospodárstvo (cca 665 tis. €).
  2. Z dôvodu ustanovenia zmluvy s dodávateľom služieb v oblasti nakladania s komunálnym odpadom na území mesta Banská Bystrica predpokladáme nárast nákladov vo výške miery inflácie cca 12% (285 tis. €).
  3. Návrh vyhlášky Ministerstva životného prostredia hovorí o posune účinnosti zákona o odpadovom hospodárstve o rok (z 1.1.2023 na 1.1.2024). V čase zostavovania návrhu nie je táto vyhláška schválená. Ak dôjde do času schválenia návrhu VZN v MsZ, prípadne do 31.12.2022 k posunu predmetnej legislatívy vyššie uvedenou vyhláškou, je stále potrebné zvýšenie poplatku za komunálny odpad z dôvodu, že platia ustanovenia ústavného zákona o rozpočtovej zodpovednosti, ktorá neumožňuje zvýšenie poplatku od 1.1.2024.
  4. V prípade, ak sa v roku 2023 bude kumulovať prebytok v odpadovom hospodárstve, budú tieto prostriedky použité na rozvoj odpadového hospodárstva mesta. V súlade so zákonom č. 335/2022 Z.z. boli upravené pojmy poplatku za komunálny odpad nasledovne: – pojem „poplatok za množstvový zber komunálneho odpadu“ sa mení na „nevážený množstvový zber komunálneho odpadu“ a pojem „poplatok za drobný stavebný odpad“ sa mení na „vážený množstvový zber drobného stavebného odpad“.

– v súlade so zákonom 582/2004 Z.z. boli upravené podmienky na vrátenie preplatku, ak v priebehu zdaňovacieho obdobia došlo k zániku poplatkovej povinnosti,

– správca dane zvýšil sadzbu paušálneho poplatku za komunálny odpad z 0,10 € na osobu a deň na 0,13 € na osobu a deň,

– správca dane upravil sadzby neváženého množstvového zberu komunálneho odpadu za 1 liter odpadu nasledovne:

✓ pri 50 litrovom vreci z 0,050 € na 0,065 €

✓ pri 110, 120 a 240 litrovej nádobe z 0,022 € na 0,027 €

✓ pri 1100 litrovej nádobe z 0,0165 € na 0,0200 €,

– správca dane ďalej upravil sadzbu váženého množstvového zberu drobného stavebného odpadu za 1 kg drobných stavebných odpadov z 0,02 € na 0,03 €,

– pri úprave sadzieb správca dane vychádzal zo súčtu predpokladaných priemerných nákladov mesta na zabezpečenie činností nakladania s komunálnymi odpadmi a drobnými stavebnými odpadmi, tak aby bol zabezpečený vyrovnaný rozpočet mesta na rok 2023 pre potreby zabezpečenia činností nakladania s komunálnym odpadom v súlade s legislatívnymi zmenami v zákone o odpadoch.

Navrhované zmeny zvýšia príjem bežného rozpočtu cca o 2 599 tisíc € a pri poplatku za komunálny odpad cca o 950 tisíc €. Na základe uvedených zmien bol vyrovnaný bežný rozpočet odpadového hospodárstva.

 

Zdroj: (tom) a mesto BB, Foto: ilustračné