Pancierový vlak Štefánik ide v marci na pol roka do Utrechtu

SPRÁVY
0 /

Múzeum SNP v Banskej Bystrici ide na výstavu do holandského Utrechtu s ojedinelým exponátom. Bude to pancierový vlak Štefánik.

pancierovy vlak stefanik30. marca sa otvára v Utrechte pri príležitosti 300. výročia Utrechtského mieru veľká výstava o histórií železníc s predstavením vojenských vlakových súprav z celého sveta. Slovenský opancierovaný vlak Štefánik, ktorý si organizátori vyžiadali,  spolu s ďalšími 15 exponátmi uvidia aj členovia kráľovskej rodiny a vládni predstavitelia Holandského kráľovstva. „Pre Múzeum SNP v Banskej Bystrici je to jeden z najvýznamnejších výstavných projektov v našej  histórii. Vo Zvolene musíme so železničiarmi na pancierovom vlaku urobiť úpravy a previesť ho potom do Utrechtu “ povedal  riaditeľ banskobystrického múzea Stanislav Mičev.

Po nevyhnutných úpravách, ktoré by mali byť dokončené vo februári, sa v Európe ojedinelý pancierový vlak Štefánik pohne zo Zvolena po vlastnej koľajovej osi až do Bratislavy. Bude to náročná preprava, lebo jeho rýchlosť dosahuje okolo 30 km/hod. V Bratislave preložia vzácny exponát bez 60-tonovej lokomotívy na špeciálne ťahače, ktoré ho odvezú do Holandska. V Utrechte zostane pol roka.

PANCIEROVÝ VLAK ŠTEFÁNIK

Slovensko malo v II.svetovej vojne štyri pancierové vlaky – Štefánik, Hurban, Masaryk  (vyrobené na Slovensku) a Bernolák (ten vyrobili na Ukrajine). ŠTEFÁNIK sa ako prvý pancierový vlak začali stavať 4. septembra 1944. Zvolenským robotníkom a železničiarom chýbala odborná dokumentácia, nebolo dosť materiálu, chýbali najmä dostatočne hrubé plechy na opancierovanie rušňov a vozňov. Na opancierovanie prvých dvoch vlakov sa použil kotlový plech, až na tretí, Masaryk, sa použil 10 až 15 mm plech, ktorý doviezli zo železiarní v Podbrezovej, kde ho pôvodne vyrobili na nemecké ponorky.

Každý vlak sa skladal z piatich vozňov a rušňa. Vpredu bol predsunutý tzv. tykadlový vozeň. Bol to plošiňák naložený koľajnicami a iným materiálom, ktorý slúžil na obranu vlaku pred podmínovaním trate. Aby bola vzdialenosť medzi nim a ostatnou súpravou väčšia, bol s ňou prepojený tiahlom. Za ním nasledoval delový a tankový vozeň. Potom nasledoval rušeň, tankový a guľometný vozeň.

5 dní po začatí stavby bol prvý pancierový vlak v hrubých vrstvách hotový. Pracovalo sa s obrovským nadšením, bez ohľadu na čas, aby armáda mohla vlak čo najskôr využiť. O postupe prác pri stavbe prvého vlaku sa prišiel presvedčiť aj sám veliteľ povstaleckej armády Ján Golián, ktorý vydal ihneď rozkaz na výstavbu ďalších pancierových vlakov.

Pancierový vlak ŠTEFÁNIK bol hotový za dva týždne. Jeho výzbroj tvorilo čs. horské delo vzor 15 s kalibrom 75 mm na čelnej strane delového vozňa, dve delá s kalibrom 37 mm v tankových vozňoch a desať ťažkých guľometov s kalibrom 7,92 mm. Veliteľ vlaku bol kpt. F. Adam, jeho zástupca bol npor. A. Tokoly. Posádku vlaku tvorilo okolo 70 mužov. Skúšobnú jazdu a ostré streľby absolvoval ŠTEFÁNIK na trati Zvolen-Krupina a 27. 9. 1944 bol nasadený na trať Hronská Dúbrava-Kremnica. Pri Starej Kremničke zasiahol do ťažkých bojov povstaleckých jednotiek s Nemcami postupujúcimi od Handlovej na Zvolen.

Pri presune v Hronskej Dúbrave napadli pancierový vlak ŠTEFÁNIK nemecké bombardovacie lietadlá a značne ho poškodili. Po oprave vo Zvolene znova úspešne zasiahol do bojov pri Žiari nad Hronom, Jalnej, Hronskej Dúbrave. 18. októbra pri Krupine a 20. októbra v bojoch o Dobrú Nivu ho viackrát zasiahlo nemecké letectvo. Keď sa približovali nemecké jednotky ku Zvolenu, opustil 25. októbra mesto, presunul sa do Banskej Bystrice a odtiaľ do Uľanky. Tam ho zablokovali ustupujúce vlakové súpravy. Posádka znehodnotila zbrane a najdôležitejšie súčiastky, aby sa nedostali do rúk nepriateľa a prešla na partizánsky spôsob boja v horách.

Myšlienka zrekonštruovať a spojazdniť povstalecký pancierový vlak Štefánik vznikla pred niekoľkými rokmi. Pri príprave plánov na oslavy 65. výročia SNP s ňou prišli v roku 2008 pracovníci Múzea SNP v Banskej Bystrici a nadšenci z Klubu historickej techniky pri rušňovom depe Zvolen. Podarilo sa to v roku 2010 realizáciou projektu „Oživili sme pancierový vlak Štefánik“.

Zdroj: Múzeum SNP