Po verejných diskusiách v Sásovej, na Fončorde a v Radvani o parkovaní

SPRÁVY
8 /

Vedenie mesta absolvovalo v prvej polovici apríla verejné diskusie o parkovaní s obyvateľmi Sásovej, Fončordy a Radvane. Tí môžu prostredníctvom sídliskových občianskych rád dávať pripomienky k predloženej koncepcii parkovania. Aké má mesto možnosti?

Zmena organizácie dopravy – jednosmerná premávka

Najrýchlejším spôsobom, ako vytvoriť nové parkovacie miesta, je zmena organizácie dopravy. Situácia s parkovaním sa výrazne vylepšila zjednosmernením Sitnianskej ulice v Sásovej, Slnečnej i Viestovej ulice na Fončorde. Počet parkovacích miest sa môže navýšiť aj zavedením zákazu parkovania dodávok na sídliskách i zmenou parkovania vozidiel z pozdĺžneho státia na šikmé.

Výstavba nových parkovacích miest – parkovací fond

V tomto roku plánuje mesto výstavbu 120 parkovacích miest na Rudohorskej ulici v Sásovej a vybudovanie parkoviska na Povstaleckej ulici v Podlaviciach. Zámerom samosprávy je na budovanie mestských parkovacích plôch využívať parkovací fond – položku, ktorá bola do rozpočtu mesta zavedená po prvý raz v minulom roku. Jeho príjmom budú všetky výťažky z plateného parkovania a poslúži práve na účely budovania nových parkovacích miest.

Výstavba parkovacích domov – hľadanie investorov

Situáciu s parkovaním by zlepšili aj parkovacie domy. Pre samosprávu sú však investične nákladné, preto je jedným z možných riešení hľadanie investorov.

Sásová

Za účasti primátora mesta Jána Noska, 1. zástupcu primátora Jakuba Gajdošíka, odborníčky na dopravu z Oddelenia územného rozvoja mesta a architektúry Anny Brašeňovej, s vedúcim tohto oddelenia Ing. arch. Ľubomírom Kelemanom a predsedom Dopravnej komisie MsZ Marekom Modranským mohli obyvatelia najväčšieho sídliska v Sásovej diskutovať 30. Apríla v ZŠ Sitnianska.

Primátor mesta Ján Nosko po úvodnom stretnutí s občanmi povedal:

„Sásovčanom sme predstavili niekoľko zámerov, ktorými by sa vylepšila zlá situácia s parkovaním. Chceme ďalej diskutovať, prijímať konštruktívne pripomienky a hľadať riešenia. Uvedomujem si, že dvadsať rokov nahromadené problémy s parkovaním nevyriešime za dva roky, no začať musíme.“

Najrýchlejším spôsobom, ako vytvoriť nové parkovacie miesta, je zmena organizácie dopravy. Situácia s parkovaním sa výrazne vylepšila zjednosmernením Sitnianskej ulice Počet parkovacích miest sa môže navýšiť aj zavedením zákazu parkovania dodávok na sídlisku i zmenou parkovania vozidiel z pozdĺžneho státia na šikmé.

Prvý viceprimátor Jakub Gajdošík uviedol:

„Na základe pripravenej koncepcie už tohto roku začíname s výstavbou prvých parkovísk v Sásovej a Podlaviciach, k čomu využijeme parkovací fond. Zároveň chceme zakázať parkovaniu veľkých firemných dodávok, ktoré na sídliskách zaberajú parkovacie miesta obyvateľom bývajúcim v okolí.“

Zámerom samosprávy je na budovanie mestských parkovacích plôch ďalej využívať parkovací fond. Jeho príjmom sú všetky výťažky z plateného parkovania. Situáciu s parkovaním by zlepšili aj parkovacie domy..

Poslanec a predseda Dopravnej komisie Marek Modranský k tomu dodal:

„ Sú len dve možnosti. Zo sídlisk vylúčiť tie autá, ktoré tam nemajú čo robiť a nastoliť taký stav, aby autá v súčasnosti parkujúce na zeleni, chodníkoch, priechodoch pre chodcov a v iných zákazoch parkovali v súlade so zákonom. Ak chceme odvrátiť hrozbu, že o 5-10 rokov budeme musieť kvôli autám naozaj na sídliskách všetko vyasfaltovať, tak musíme zmeniť svoje dopravné návyky. Jednou z ciest je efektívne využívanie MHD a nemotorovej dopravy.““

Fončorda

Obyvatelia Fončordy rokovali s vedením mesta 11. apríla v ZŠ Moskovská. Primátor Ján Nosko k tomu poznamenal:

Z diskusie na tému parkovanie s obyvateľmi Fončordy mám dobrý pocit. Odznelo mnoho konštruktívnych podnetov a návrhov, ktoré nám pomôžu pri riešení parkovania v problémových lokalitách. Verím, že spoločným hľadaním riešení a prijímaním zdravých kompromisov sa nám podarí skvalitniť parkovanie aj v tejto mestskej časti.“

Jedno parkovacie miesto na teréne zaberá plochu 20 m? a v prípade riešenia tohto problému len touto formou, mesto by prišlo o značné plochy zelene. Výstavbou veľkokapacitných viacpodlažných parkovacích domov sa zníži potreba zabratých plôch na sídlisku, ale chce to investora so zabezpečeným financovaním výstavby, pričom prevádzka nebude bezplatná.

Odborné útvary Mestského úradu v Banskej Bystrici preto spracovali štúdiu statickej dopravy aj pre Fončordu, ktorá hovorí o konkrétnych zámeroch a rôznych alternatívach parkovania v mestskej časti. Pripomienky k navrhovaným riešeniam môže dať každý z občanov, ktorý má predstavu o alternatívnom spôsobe parkovania.

Radvaň

14. apríla diskutovali obyvatelia Radvane a Kráľovej o parkovaní v ZŠ Radvanská. Aj tu bol primátor Ján Nosko spokojný s účasťou občanov:

„V Radvani sme absolvovali posledné verejné prerokovanie parkovacej politiky na sídlisku a potešila ma ich účasť. Počas troch týždňov sme sa mohli rozprávať s obyvateľmi jednotlivých mestských častí o rôznych alternatívach, ktoré by vylepšili, veľakrát, kritickú situáciu s parkovaním. Ďakujeme za všetky konštruktívne pripomienky a nápady, ktoré zozbierame a vyhodnotíme. Čaká nás ešte veľa práce a osvety, no som rád, že sme začali.“

Občianska rada Radvaň v roku 2015 uskutočnila analýzu parkovania na tomto sídlisku. Predložená štúdia rieši parkovanie vo vnútrobloku na Poľnej ulici, hromadné garáže na Kalinčiakovej, Bernolákovej a Radvanskej ulici.

Nové parkovisko by malo vyniknúť na Sládkovičovej ulici v nástupnom priestore do areálu kaštieľa Radvanských. Obyvatelia môžu pripomienkovať ďalšie navrhované parkovacie plochy, zároveň privítali zamedzenie parkovania veľkých dodávok na sídlisku

Po odovzdaní pripomienok občanov a ich posúdení odbornými útvarmi MsÚ zverejní mesto výsledný koncepčný návrh riešenia parkovania v Banskej Bystrici.

Autor: (tom), Foto: mesto BB