Múzeum SNP vydá k 74. výročiu SNP novú “0” Euro Souvenir bankovku s pancierovými vlakmi

SPRÁVY
4 /

nova bankovka

Banskobystrické Múzeum SNP predstavuje  druhé vydanie „0“ Euro Souvenir bankovky. V nej vzdáva hold železničiarom a povstalcom, ktorí bojovali počas Slovenského národného povstania v pancierových vlakoch.

Pancierové vlaky

Vedeli ste, že stavba všetkých troch pancierových vlakov trvala spolu len päť týždňov? Stavba pancierových vlakov prebiehala v dielňach Slovenských železníc vo Zvolene. Stavba prvého vlaku Štefánik bola hotová v rekordnom čase 14 dní, druhý Hurban dokonca za 11 dní. Vrátane tretieho vlaku Masaryk boli vlaky postavené spolu za päť týždňov.

stefanik2

Dodnes sa zachovali len dva originálne vozne zo všetkých súprav. Vidieť ich môžete v Skanzene ťažkej bojovej techniky pri Pamätníku SNP v Banskej Bystrici a zvečnené budú aj v podobe tejto suvenírovej bankovky.

Po veľmi úspešnej premiére prvej „0“ euro souvenir bankovky Slovenska 8. mája 2018, na ktorej bol zobrazený Pamätník SNP a československý tank LT vz. 38 a ktorá sa vypredala za 2,5 hodiny, tak prichádza do Múzea SNP nové vydanie tejto špeciálnej bankovky.

prva bystricka bankovka

Plnia sa tak slová manažéra Múzea SNP Dalibora Lesníka, ktoré vyriekol po superrýchlom vypredaní historicky prvej slovenskej edície v Banskej Bystrici s emblémom Pamätníka SNP. Potvrdil ich aj  Ing. Vladislav Klajban, výkonný riaditeľ Euro Souvenir Slovensko a konateľ Nunofia s.r.o., ktorý má na starosti výrobu a distribúciu „nuliek“ za našu krajinu.

Medzitým pri príležitosti osláv Dní mesta a otvorenia Kultúrneho leta 2018, si mesto Banská Bystrica v spolupráci s Euro Souvenir Slovensko pre obyvateľov a návštevníkov pripravilo vydanie v poradí druhej bystrickej bankovky, na ktorej bola zobrazená ďalšia dominanta mesta – banskobystrický Barbakan. Tá sa tiež pomerne rýchlo vypredala.

druha bystricka bankovka

Pre záujemcov o Euro Souvenir bankovku Pancierové vlaky v SNP

Generálny riaditeľ Múzea SNP Stanislav Mičev k predaju novej série bankoviek s motívom Pancierového vlaku povedal:

„Začiatok predaja týchto nových bankoviek je naplánovaný na 29. august 2018 pri príležitosti 74. výročia Slovenského národného povstania v areáli Pamätníka SNP. Čas a miesto predaja upresníme.“

Predaj Euro Souvenir bankovky Pancierové vlaky v SNP bude len priamy. Múzeum SNP nebude prijímať žiadne telefonické a E-mailové objednávky. Viac informácií získate na www.muzeumsnp.sk a na FB profile Múzea SNP.

stanislav micev

Pancierový vlak Štefánik v bojovom nasadení

Slovensko malo v II. svetovej vojne štyri pancierové vlaky – Štefánik, Hurban, Masaryk  (vyrobené na Slovensku) a Bernolák (ten vyrobili na Ukrajine). ŠTEFÁNIK sa ako prvý pancierový vlak začali stavať 4. septembra 1944.

Zvolenským robotníkom a železničiarom chýbala odborná dokumentácia, nebolo dosť materiálu, chýbali najmä dostatočne hrubé plechy na opancierovanie rušňov a vozňov. Na prvé dva vlaky sa použil kotlový plech, až na tretí, Masaryk, sa použil 10 až 15 mm plech, ktorý doviezli zo železiarní v Podbrezovej, kde ho pôvodne vyrobili na nemecké ponorky.

Každý vlak sa skladal z piatich vozňov a rušňa. Vpredu bol predsunutý tzv. tykadlový vozeň. Bol to plošiňák naložený koľajnicami a iným materiálom, ktorý slúžil na obranu vlaku pred podmínovaním trate. Aby bola vzdialenosť medzi nim a ostatnou súpravou väčšia, bol s ňou prepojený tiahlom. Za ním nasledoval delový a tankový vozeň. Potom nasledoval rušeň, tankový a guľometný vozeň.

stefanik1

Päť dní po začatí stavby bol prvý pancierový vlak v hrubých vrstvách hotový. Pracovalo sa s obrovským nadšením, bez ohľadu na čas, aby armáda mohla vlak čo najskôr využiť. O postupe prác pri stavbe prvého vlaku sa prišiel presvedčiť aj sám veliteľ povstaleckej armády Ján Golián, ktorý vydal ihneď rozkaz na výstavbu ďalších pancierových vlakov.

Pancierový vlak ŠTEFÁNIK bol hotový za dva týždne. Jeho výzbroj tvorilo čs. horské delo vzor 15 s kalibrom 75 mm na čelnej strane delového vozňa, dve delá s kalibrom 37 mm v tankových vozňoch a desať ťažkých guľometov s kalibrom 7,92 mm. Veliteľ vlaku bol kpt. F. Adam, jeho zástupca bol npor. A. Tokoly.

Posádku vlaku tvorilo okolo 70 mužov. Skúšobnú jazdu a ostré streľby absolvoval ŠTEFÁNIK na trati Zvolen – Krupina a 27. 9. 1944 bol nasadený na trať Hronská Dúbrava – Kremnica. Pri Starej Kremničke zasiahol do ťažkých bojov povstaleckých jednotiek s Nemcami postupujúcimi od Handlovej na Zvolen.

stefanik3

Pri presune v Hronskej Dúbrave napadli pancierový vlak ŠTEFÁNIK nemecké bombardovacie lietadlá a značne ho poškodili. Po oprave vo Zvolene znova úspešne zasiahol do bojov pri Žiari nad Hronom, Jalnej, Hronskej Dúbrave. 18. októbra pri Krupine a 20. októbra v bojoch o Dobrú Nivu ho viackrát zasiahlo nemecké letectvo. Keď sa približovali nemecké jednotky ku Zvolenu, opustil 25. októbra mesto, presunul sa do Banskej Bystrice a odtiaľ do Uľanky.

Tam ho zablokovali ustupujúce vlakové súpravy. Posádka znehodnotila zbrane a najdôležitejšie súčiastky, aby sa nedostali do rúk nepriateľa a prešla na partizánsky spôsob boja v horách…

stefanik10

Pancierový vlak Štefánik sa po obnovení a šiestich rokoch dynamických prezentácií na Slovensku i v zahraničí od 2.mája 2015 stal trvalou súčasťou statických historických exponátov z II. svetovej vojny. Obnovené dielo z Povstania pracovníkmi Múzea SNP v Banskej Bystrici a nadšencami z Klubu historickej techniky pri rušňovom depe Zvolen môžu obdivovať návštevníci Pamätníka SNP v hornej časti Skanzenu ťažkej bojovej techniky.