Generálny riaditeľ SARIO: Do Banskej Bystrice máme rozpracovaných 16 projektov

SPRÁVY
8 /

robert simoncic

Podľa generálneho riaditeľa Slovenskej agentúry pre rozvoj investícií a obchodu (SARIO) Róberta Šimončiča k najväčším výhodám Slovenska pri získavaní investorov patria euro a schopnosť ľudí adaptovať sa na nové technológie.

Pre vrcholových manažérov dôležité aj to, aký život im vie poskytnúť daná lokalita. Či sú v oblasti dostupné pre ich rodinu kvalitné škôlky a školy. V niektorých regiónoch s vysokou nezamestnanosťou je niekedy problémom aj slabšia pripravenosť priemyselných lokalít, pretože väčšina investorov chce naštartovať výrobu v čo najkratšom čase. Ťažkosti spôsobuje aj príliš dlhé vybavovanie potrebných  povolení na úradoch.

Róbert Šimončič sa v rozhovore pre Pravdu vyjadril aj k možnostiam Banskej Bystrice  a nášho regiónu získať ďalších investorov:

Dnes máme priamo do Banskej Bystrice rozpracovaných 16 projektov za približne pol miliardy eur. V prípade úspešného zrealizovania všetkých týchto investícií by mohlo postupne vzniknúť v regióne až 7 tisíc nových pracovných miest. Len minulý rok sme v blízkom okolí tohto mesta umiestnili 6 významných investícií a konkrétne išlo o mestá Zvolen, Žiar nad Hronom a Žarnovicu.“

Ďalej Šimončič uviedol:

„V samotnej Banskej Bystrici má veľký potenciál silná univerzita, ktorej absolventi môžu vytvoriť dobrý základ pre vznik centier strategických služieb. Jediný problém je v tom, že oproti Bratislave alebo Košiciam je v Banskej Bystrici nedostatok áčkových priestorov. Potenciálnym investorom skrátka chýba kvalitná budova, pod ktorej strechou sa dá bez problémov umiestniť 500 a 600 zamestnancov. To je momentálne najväčší problém pri otváraní nových centier strategických služieb.“

V blízkej budúcnosti generálny riaditeľ SARIO vidí v Banskej Bystrici tiež možnosť budovania závodov dodávajúcich súčiastky automobilke Jaguar Land Rover. Vybudovaná rýchlostná cesta R1 umožňuje bezproblémové logistické spojenie s Nitrou, zároveň v meste pod Urpínom nepôsobí až tak veľa podnikov. V miestnom priemyselnom parku je priestor na vybudovanie nových firiem a región ponúka aj dostatok pracovnej sily, čo na západnom Slovensku už začína byť problém.

Róbert Šimončič sa okrem stredných škôl vyjadril aj k spolupráci s vysokými školami:

„Veľmi úzko spolupracujeme s viacerými vysokými školami. Vďaka tomu sú zahraniční investori prizývaní na rôzne akcie a my naozaj vidíme veľkú ochotu zo strany samotných vysokých škôl podieľať sa na vede a výskume. My sa s neochotou nestretávame a pre vysoké školy je vždy zaujímavé navrhovať konkrétnym podnikom špičkové vedecké riešenia.“

Podľa Šimončiča čím lepšie je vybudovaná infraštruktúra, tým väčší je záujem zo strany investorov. Na druhej strane sa na Slovensku darí umiestňovať investície aj v miestach, kde nie je priamy prístup na diaľnicu. V tom pomáha dobre vybudovaná sieť ciest I. triedy alebo železničná sieť.

Za posledných dvadsať rokov bolo podľa neho na Slovensku vytvorené mimoriadne vhodné podnikateľské prostredie. To je dôsledok dlhotrvajúcej politickej aj ekonomickej stability. Existuje dlhodobá ochota a snaha konštruktívne spolupracovať s investormi.

„Takéto informácie dostávajú zahraniční investori od podnikov už pôsobiacich na Slovensku, a to je naše veľké plus. Za víťazný moment sa dá označiť zavedenie eura.  Dlhodobá stabilita meny je veľmi dôležitá hlavne pre firmy zo zámoria. Veľkou výhodou je aj už spomínaná schopnosť domácej pracovnej sily adaptovať sa na nové technológie. Zároveň počet neodpracovaných dní zo strany zamestnancov je na Slovensku jeden z najnižších na svete. Po získaní stabilného pracovného miesta sú naši ľudia naozaj veľmi lojálni k svojmu zamestnávateľovi,“

 dodal  Róbert Šimončič

Veľkým plusom je aj schopnosť spolupráce medzi vládou, odbormi a podnikateľmi. Výhodou je aj dobrá logistická poloha Slovenska, ktorá umožňuje jednoduchú distribúciu produktov do celého sveta.

Poľsko má sedemkrát väčšiu ekonomiku ako Slovensko, preto dokáže absorbovať viac nových investícií a prichádzajúcim firmám navyše ponúknuť až 40 – miliónový domáci trh. Preto je Poľsko náš priamy konkurent, ale v čoraz viac globalizovanom svete v mnohých prípadoch sú to aj Malajzia, Mexiko či Singapur. Na Slovensko aj napriek tomu prišlo a prichádza množstvo strategických investícií a etablovaní investori systematicky expandujú.

 

 

Zdroj: (tom) a Pravda, Foto: ilustračné

Reklama

Majosport