Continental zmeria slovenským vodičom hĺbku dezénu aj v Banskej Bystrici

SPRÁVY
0 /

Päť slovenských miest vrátane Banskej Bystrice (v stredu 25. apríla 2018), päť čerpacích staníc Shell. To je päť stanovíšť, na ktoré v apríli zavíta tím spoločnosti Continental. Jeho úlohou bude preveriť stav pneumatík, ktoré používajú slovenskí vodiči.

V piatich slovenských mestách bude tím spoločnosti Continental na čerpacích staniciach Shell merať hĺbku dezénu a správny tlak v pneumatikách. Práve obutie automobilov je jedným zo základných kameňov bezpečnosti cestnej premávky, sprostredkováva totiž kontakt medzi vozidlom a cestou a rozhoduje teda o tom, či auto dokáže včas zastaviť. Ojazdené plášte môžu byť nebezpečné predovšetkým v daždi, na mokrej vozovke.

Podľa nedávnych prieskumov realizovaných pre Continental na Slovensku a v Česku je povedomie o bezpečnosti v súvislosti s pneumatikami u vodičov nedostačujúce. Vyše dve tretiny opýtaných vodičov nevedeli, aké majú byť správne hodnoty dezénu na ich pneumatikách a viac ako polovica vodičov nepozná zákonný limit hĺbky dezénu. Plánovaná road show chce v tomto smere priniesť osvetu a zlepšenie situácie.

Kontrola hĺbky dezénu sa bude konať na Slovensku aj v Českej republike. Odborným garantom prieskumu je BECEP – Oddelenie bezpečnosti cestnej premávky Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky. Celá akcia je súčasťou stratégie Vision Zero, v ktorej si Continental vytýčil smelý cieľ: zamedziť úmrtiam, zraneniam a nehodám na cestách

Okrem zmerania hĺbky dezénu ponúkne vyškolený tím vodičom aj kontrolu tlaku v pneumatikách. Ten okrem jazdných vlastností ovplyvňuje aj mieru opotrebovania plášťa a spotrebu paliva. Cieľom akcie na Slovensku je preveriť a poskytnúť rady približne 500 vodičom.

Roadshow Vision Zero odštartuje 23. apríla v Považskej Bystrici na diaľničnej čerpacej stanici Shell. Následne sa presunie do Bratislavy, Banskej Bystrice (25. apríla 8:30 – 16:30 Shell Partzánska cesta), Košíc a Prešova, kde sa 27. apríla akcia končí.

„Týmto unikátnym prieskumom chceme ďalej rozvinúť komunikačnú stratégiu značky Continental Vision Zero. Chceme zistiť minimálne dve informácie: či slovenskí vodiči prezúvajú pneumatiky na letné a kedy? Ale hlavne to, v akom stave svoje pneumatiky majú. V prieskumoch, ktoré sme realizovali v minulosti, množstvo z nich uviedlo nesprávnu hĺbku dezénu, pri ktorej by sme mali plášte meniť za nové. Dve tretiny opýtaných tiež priznalo, že nevie, ako veľmi sú ich pneumatiky opotrebované,“

hovorí šéf divízie marketing Continental Barum s.r.o. Juraj Ižvolt.

Hĺbka dezénu je pritom rozhodujúcim faktorom bezpečnosti – najmä na mokrej vozovke. Pokiaľ nie je dostatočná, nedokáže plášť spod seba dostatočne a účinne odvádzať vodu. Pri brzdení sa potom pred ním tvorí vodný klin, ktorý výrazne predlžuje brzdnú dráhu.

Podľa testov, ktoré vykonal Continental, sa pri zastavení z rýchlosti 100 km / hod. brzdná dráha predĺži aj pri pneumatikách ojazdených na stále zákonom povolenom dezéne 3 mm takmer o 10 metrov. V mieste, kde by vozidlo na nových plášťoch už stálo, prejde na použitých plášťoch rýchlosťou 35 km / hod. Ojazdené pneumatiky tiež zle odolávajú akvaplaningu (stratia kontakt s vozovkou a plávajú) a horšie prenášajú bočné sily (rýchlejšie dostanú šmyk).

„Správne nahustené pneumatiky a zodpovedajúca hĺbka dezénu sú v krízových situáciách dôležitým faktorom, vďaka ktorému môžeme predísť nehode. Bezpečnostné systémy ako ABS nemôžu dobre odviesť svoju prácu, keď pneumatika nemá potrebnú priľnavosť. Okrem kontroly stavu pneumatík vodičom tiež odporúčame, aby s prezutím na letné plášte počkali na obdobie, keď sa už námraza a sneh neobjavujú. Naopak, pri vyšších teplotách by sa zimné pneumatiky s ohľadom na bezpečnosť rozhodne nemali dojazďovať,“

dopĺňa Milan Troška, riaditeľ oddelenia bezpečnosti cestnej premávky (BECEP) .

Podľa testu sú vlastnosti zimného plášťa s 3 mm zostávajúcim dezénom na mokrej vozovke ešte o poznanie horšie ako v prípade rovnako opotrebeného letného plášťa. Brzdná dráha sa v tomto prípade predlžuje o ďalších 11 metrov.

 

Zdroj: Continental , Foto: ilustračné