V poradí už IX. ročník zrazu majiteľov a priateľov motocyklu značky JAWA 350 sa uskutoční v pondelok 29. augusta na počesť 72. výročia SNP. Motocykle absolvujú trasu Banská Bystrica – Nemecká – Tisovec.
Program zrazu Jawa 350
Prezentácia účastníkov je 29. augusta 2016 na mieste Veterán klubu Banská Bystrica, Partizánska cesta 97 (GPS: 48.743289, 19.181334) od 8:00 – 9:45 hod. Po prezentácii bude krátka rozprava z inštrukciami podujatia, štartuje sa o 10:00 hod.
Štartovné pre všetkých účastníkov a spolujazdcov je 20 €. V cene štartovného je zahrnutý 1x obed + občerstvenie, vstup do múzea Vápenky, vstup do múzea ozubnicovej železnice, tričko a odznak.
Časový rozpis
8:00 – 9:45 prezentácia – Veterán klub Banská Bystrica
10:00 – 10:30 Banská Bystrica – Nemecká 23 km
10:40 Nemecká – prehliadka VÁPENKY + pamätnej izby
11:40 – 12:40 Nemecká – Podbrezová – Brezno – Pohronská Polhora – Tisovec 50 km
13:00 – prehliadka múzea ozubnicovej železnice Tisovec
14:00 – obed
14:30 – záver
Z histórie a činnosti Veterán klubu Banská Bystrica
Jedného pekného dňa v roku 1988 sa zišla skupinka ľudí Miroslav Šimčík, Milan Ježik, Ivan Dedina, Ivan Perašín a Július Kliment so spoločným koníčkom, ktorým záležalo na záchrane starých hrdzavých historických vozidiel. Slovo dalo slovo a dohodli sa, že sa budú stretávať v priestoroch kočikárne na ulici THK 8 kde postupom času zrenovovali a zachránili 5 kusov motocyklov zo 40. rokov minulého storočia.
Tak sa začala písať história Veterán klubu Banská Bystrica. Jeho predseda Ivan Dedina uvádza:
„V roku 1992 sme sa zaregistrovali pod Združením Technických Športových Činností pod názvom Veterán klub Banská Bystrica. O rok neskôr sa na Slovensku zriadila Asociácia Historických Vozidiel SR (AHV), ktorá zastrešuje Veterán kluby po celom Slovensku.“
V lete roku 1995 oslovil riaditeľa závodu ČSAD Banská Bystrica Ing. Pavlenku, kde ako dlhoročný pracovník pôsobil, či by nám podal pomocnú ruku pre záchranu veteranizmu v Banskej Bystrici. Táto zaslúžilá činnosť sa mu zapáčila natoľko, že prišiel z riešením celého problému. Poskytol klubu pozemok s budovou vedľa závodu ČSAD – bývalú nevyužitú čerpaciu stanicu na Partizánskej ceste.
Veterán klubu sa s pomocou sponzorov podarilo zrekonštruovať a upravili budovu pre účely múzea. Priestor vo výstavnej sieni sa začal pomaličky zapĺňať rôznymi typmi motocyklov československej i zahraničnej produkcie.
Československý priemysel mal v 50. až 70. rokoch minulého storočia veľký rozmach, keď sa u nás vyrábalo mnoho druhov motocyklov a automobilov, ktoré sa vyvážali do celého sveta a používali sa aj na rôzne súťaže. Aj to je jeden z dôvodov, prečo banskobystrický Veterán klub zachraňuje staré historické vozidlá. Jeho poslaním je záchrana kultúrneho dedičstva našich predkov pre budúce generácie.
Okrem toho Veterán klub Banská Bystrica každoročne organizuje zmiešané a značkové motoristické zrazy veteránov, výstavy, výmenné stretnutia, členovia sa zúčastňujú rôznych spoločensko – kultúrnych podujatí na území mesta. Do klubu môže vstúpiť každý, komu nie je ľahostajný osud starých, na zánik určených motocyklov a automobilov.
Zdroj: Jozef Malatinec a Ivan Dedina, Foto: VK BB