Na čo potrebujete prevodový olej v aute

ZAUJÍMAVOSŤ
1 /

Prevodový olej má nemenej dôležitú úlohu ako motorový olej a napriek tomu, že prevodové oleje pracujú v ľahších podmienkach ako motorové oleje, sú tiež vystavené vysokému zaťaženiu a vysokým teplotám, ktoré niekedy dosahujú až 300 stupňov Celzia. Preto by sa k výberu prevodového oleja malo pristupovať obzvlášť opatrne.

Už samotný pojem prevodový olej nám dáva najavo, že tento typ výrobku sa používa v prevodovkách, ale tieto prevodovky sú rôzne, napríklad manuálne, automatické alebo variátorové. A všetky si vyžadujú rôzne kvapaliny, navyše všetky oleje, ktoré sa používajú v trecích a prevodových jednotkách automobilov, traktorov, dieselových lokomotív, cestných stavebných strojov, v prevodovkách, nápravách, ozubených kolesách a šnekových prevodoch, sa nazývajú prevodové oleje.

Každý typ mechanizmu si prirodzene vyžaduje vlastný olej. Keďže sa viac zaoberáme témou osobných automobilov, budeme hovoriť o tých olejoch, ktoré sa používajú v osobných vozidlách.

Obrázok prevodového oleja v autách – euroautodiely.sk

Kedy vymeniť prevodový olej

Výmena oleja v prevodovke sa vykonáva podľa „manuálu“ k vozidlu a v závislosti od jeho značky a modelu môže byť interval od 20 000 km do 300 000 km. V manuálnych prevodovkách sa olej mení v priemere každých 40 až 50 tisíc kilometrov a v automatických prevodovkách každých 60 tisíc kilometrov. V modernom automobilovom priemysle existujú aj také skrinky, v ktorých sa olej vôbec nemusí meniť. Samozrejme, ak takáto skrinka zlyhá, olej sa musí po oprave vymeniť.

Čo je prevodový olej

Automatické prevodovky majú niekoľko variantov:

  • Štandardný automat (alebo správne „menič krútiaceho momentu“)
  • Variátor
  • Robot
  • Automatická prevodovka s dvojitou spojkou

Pre každý z nich sa prirodzene používajú určité prevodové oleje a kvapaliny s určitým koeficientom trenia. Preto si pri výmene oleja v automatickej prevodovke prečítajte odporúčania výrobcu.

Ak máte automatické vozidlo s pohonom predných kolies, prevodovka bude umiestnená v rovnakej skrini s hlavným prevodom a diferenciálom a v niektorých prípadoch sa do takejto skrine môžu naliať dva druhy oleja. Pri výbere oleja sa však v zásade držte nasledujúcich pravidiel:

  1. Najbežnejšie sú meniče krútiaceho momentu a používajú sa pre ne oleje ATF.
  2. Oleje pre variátory majú označenie CVT
  3. Robotické boxy od rôznych výrobcov automobilov môžu mať rôzne názvy. Robotický box je vlastne rovnaká mechanika, len bez spojkového pedála a prevodovku za vás prepína robot. Výrobca však odporúča naliať do takejto škatule špeciálny olej.
  4. V prípade dvojspojkových prevodoviek je všetko ešte komplikovanejšie, pretože pre tieto typy prevodoviek neexistuje jednotný dizajn a každá automobilka si diktuje vlastné podmienky pre olej.

Zdroj: BM, Foto: euroatodiely.sk a ilustračné