Prevodový olej má nemenej dôležitú úlohu ako motorový olej a napriek tomu, že prevodové oleje pracujú v ľahších podmienkach ako motorové oleje, sú tiež vystavené vysokému zaťaženiu a vysokým teplotám, ktoré niekedy dosahujú až 300 stupňov Celzia. Preto by sa k výberu prevodového oleja malo pristupovať obzvlášť opatrne.
Už samotný pojem prevodový olej nám dáva najavo, že tento typ výrobku sa používa v prevodovkách, ale tieto prevodovky sú rôzne, napríklad manuálne, automatické alebo variátorové. A všetky si vyžadujú rôzne kvapaliny, navyše všetky oleje, ktoré sa používajú v trecích a prevodových jednotkách automobilov, traktorov, dieselových lokomotív, cestných stavebných strojov, v prevodovkách, nápravách, ozubených kolesách a šnekových prevodoch, sa nazývajú prevodové oleje.
Každý typ mechanizmu si prirodzene vyžaduje vlastný olej. Keďže sa viac zaoberáme témou osobných automobilov, budeme hovoriť o tých olejoch, ktoré sa používajú v osobných vozidlách.
Obrázok prevodového oleja v autách – euroautodiely.sk
Kedy vymeniť prevodový olej
Výmena oleja v prevodovke sa vykonáva podľa „manuálu“ k vozidlu a v závislosti od jeho značky a modelu môže byť interval od 20 000 km do 300 000 km. V manuálnych prevodovkách sa olej mení v priemere každých 40 až 50 tisíc kilometrov a v automatických prevodovkách každých 60 tisíc kilometrov. V modernom automobilovom priemysle existujú aj také skrinky, v ktorých sa olej vôbec nemusí meniť. Samozrejme, ak takáto skrinka zlyhá, olej sa musí po oprave vymeniť.
Čo je prevodový olej
Automatické prevodovky majú niekoľko variantov:
- Štandardný automat (alebo správne „menič krútiaceho momentu“)
- Variátor
- Robot
- Automatická prevodovka s dvojitou spojkou
Pre každý z nich sa prirodzene používajú určité prevodové oleje a kvapaliny s určitým koeficientom trenia. Preto si pri výmene oleja v automatickej prevodovke prečítajte odporúčania výrobcu.
Ak máte automatické vozidlo s pohonom predných kolies, prevodovka bude umiestnená v rovnakej skrini s hlavným prevodom a diferenciálom a v niektorých prípadoch sa do takejto skrine môžu naliať dva druhy oleja. Pri výbere oleja sa však v zásade držte nasledujúcich pravidiel:
- Najbežnejšie sú meniče krútiaceho momentu a používajú sa pre ne oleje ATF.
- Oleje pre variátory majú označenie CVT
- Robotické boxy od rôznych výrobcov automobilov môžu mať rôzne názvy. Robotický box je vlastne rovnaká mechanika, len bez spojkového pedála a prevodovku za vás prepína robot. Výrobca však odporúča naliať do takejto škatule špeciálny olej.
- V prípade dvojspojkových prevodoviek je všetko ešte komplikovanejšie, pretože pre tieto typy prevodoviek neexistuje jednotný dizajn a každá automobilka si diktuje vlastné podmienky pre olej.
Zdroj: BM, Foto: euroatodiely.sk a ilustračné