Maňka: Kotleba s Beluským obhajujú stratu BBRSC a.s. nepravdami

SPRÁVY
3 /

V reakcii na článok Bystricovín https://www.bystricoviny.sk/spravy/regionalna-sprava-ciest-pod-vedenim-lsns-skoncila-v-strate/ a ďalších médií o stratovom hospodárení krajskej firmy Banskobystrická regionálna správa ciest a.s. za rok 2014 zvolal župan Marian Kotleba spolu s generálnym riaditeľom BBRSC a.s. Martinom Beluským  tlačovú besedu, na ktorú nás nepozvali.

Napriek tomu sa nám podarilo získať stanovisko bývalého župana Vladimíra Maňku ktorý hovorí:

„Nové vedenie BBRSC dostalo najväčší podnik, ktorý patrí pod samosprávny kraj do straty, čo sa nám v minulých rokoch ani raz nestalo. Vymysleli si dva dôvody tejto straty – menej objednávok od Slovenskej správy a splácanie úverov z minulosti.“

Menej prác pre Slovenskú správu ciest

Generálny riaditeľ BBRSC a.s. Martin Beluský na tlačovke po informácií o navýšení výkonov pre BBSK podľa TASR doslova povedal

„Druhým najväčším odberateľom je štátna SSC, keďže robíme výkony aj na cestách I. triedy. V roku 2012 si objednala výkony za takmer 5,2 milióna eur, v roku 2013 za 7,8 milióna eur, ale v roku 2014 iba za 2,8 milióna eur. To je pokles až päť miliónov eur bez DPH, šesť miliónov eur s DPH. Keď vám klesnú výkony v takom objeme, logicky nemôžete dosiahnuť taký výsledok hospodárenia než roky predtým. Pritom spoločnosť mala na výkony ako roky predtým nastavený objem zamestnancov, techniky a materiálu.“

Reaguje Vladimír Maňka:

„Vykonali o 40% menej prác, ako sme urobili my rok predtým. Zdôvodňujú to tým, že im niekto nedal zákazky. Veď na to je tu vedenie podniku a kraja, aby sa o zákazky uchádzali. Dnes tam vládne totálny chaos. Vedenie podniku neurobilo ani jednu poradu, kde by kontrolovali plnenie úloh. My sme sa predtým museli riadne obracať, aby sme získali nové zákazky. Robotu pre 500 ľudí treba zháňať tak ako v každom inom podniku. Sama nepríde. Napríklad zimnú údržbu mesta Zvolen sme získali v riadnej súťaži. Prečo sa BBRSC pod novým vedením už neuchádzala o túto zákazku? Prečo sa neprihlásili do súťaže? Nemôžu sa už ani vyhovárať na SMERákov, keď primátorkou Zvolena sa stala nezávislá kandidátka. Treba sa nového vedenia opýtať, do koľkých súťaží sa prihlásili? Samé od seba zákazky k nikomu neprídu.“

Splácanie úverov na novú techniku pre BBRSC a.s.

Ako ďalší dôvod straty nové vedenie uvádza splácanie dvoch úverov spolu 7,2 mil. eur na nákup techniky, ktoré si BBRSC zobrala v auguste 2013. Župan Marian Kotleba na tlačovke podľa TASR uviedol:

„Do rozpočtu neprišlo šesť miliónov eur, naopak, ešte odišla ročná splátka dvoch úverov vo výške 1,2 milióna. Čiže o 7,2 milióna eur sme v mínuse ‚len tak‘, vďaka minulému vedeniu BBSK na čele s pánom Maňkom Takže aj napriek takému výpadku, moji nominanti, keď už je o nich reč, dokázali uhrať hospodárenie so stratou cez 400-tisíc eur. Keby sme pokračovali v takom hospodárení ako minulé vedenie, bola by oveľa vyššia.“

Vladimír Maňka tvrdí, že BBRSC nezobrala dva úvery na novú techniku, ako nesprávne informuje Kotleba:

„Čudujem sa, že niekto, kto riadi BBRSC a má k dispozícii všetky informácie, môže vysloviť takúto nepravdu. Jeden úver bol určený na splnenie zákazky, z ktorej mala BBRSC zisk okolo 300 tisíc eur! Tento zisk paradoxne pomohol Kotlebovým nominantom, lebo strata, ktorú oni vytvorili v roku 2014 (-453.566 €) by bola ešte vyššia.“

Ďalej pokračuje:

„Splácanie nových strojov finančne nezvýšilo náklady firmy v porovnaní s rokom 2013. BBRSC pri mojom nástupe do funkcie mala niektoré mechanizmy také staré, že už na ne neexistovali ani náhradné diely. Opravy si robili sami zamestnanci a často museli tie najstaršie stroje rozoberať a použiť z nich súčiastky na opravu iných. V zime 2012-2013, ktorá bola mimoriadne krutá a plná snehových kalamít, došlo k poruchám techniky v takom rozsahu, že to ohrozilo bezpečnosť na našich cestách. Nahradiť túto techniku novými mechanizmami bolo jediným možným riešením, ktoré odsúhlasili poslanci zo všetkých politických strán.

Pritom starú techniku BBRSC a.s. dovtedy splácala samosprávnemu kraju, ktorý jej ju ešte pred  nástupom župana Maňku do funkcie predal. Systém je nastavený tak, že namiesto starej techniky BBRSC teraz spláca novú techniku. Tento mechanizmus nevytvára pre firmu naviac náklady oproti minulosti, teda nevytvára ani stratu.

„Samosprávny kraj navýšil základné imanie BBRSC kapitalizovaním svojej pohľadávky do majetku akciovej spoločnosti, ktorá staré stroje ďalej nemusela kraju splácať. Preto ak niekto uvádza splácanie novej techniky ako dôvod straty, nehovorí pravdu,“

dodáva Maňka.

BBRSC a.s, môže mať problémy aj v budúcnosti

V správe a údržbe BBRSC sú cesty II. a III. triedy v dĺžke 2556 km a 1107 mostných objektov, ktoré sú vo vlastníctve BBSK. Jej závody okrem Banskej Bystrice sídlia v Lučenci, v Rimavskej Sobote, Veľkom Krtíši, vo Zvolene a v Žiari nad Hronom.

O zlom hospodárení svedčia aj ekonomické ukazovatele. Produktivita na zamestnanca poklesla zo 41.756 € v roku 2013 na 26.772 € v roku 2014, t. j. o 35,9 %, a podiel osobných nákladov na objeme výroby sa vyšplhal až na 49,8 %!

Vysoká strata za rok 2014 a trend budúceho vývoja naznačený finančným plánom na rok 2015 ohrozuje samotnú existenciu spoločnosti, keďže vysoká generovaná strata (1,2 mil. € za dva roky) má za následok znižovanie jej vlastného imania. Ekonómovia predpovedajú, že v blízkej budúcnosti by mohol nastať stav, kedy hodnota aktív spoločnosti bude nižšia, ako hodnota jej cudzích pasív (záväzkov), čo by prakticky znamenalo  nutnosť vyhlásenia konkurzu.

Podľa bývalého župana ak niekto tvrdí, že stroje a mechanizmy nepotrebuje, ale zamestná dlhodobo nezamestnaných a tí budú v 21. storočí robiť na cestách údržbu pomocou krompáčov a lopát, ktoré si sami aj vyrobia, tak to veľkú dôveru nevzbudzuje (doteraz ani jednu lopatu či krompáč nevyrobili). Seriózny zákazník si dobre zváži, či bude riskovať a takúto službu si objedná u niekoho, kto si robí takúto reklamu.

Vladimír Maňka vyhlásil, že je pripravený pred médiami za účasti Mariana Kotlebu, ktorý si môže prizvať súčasné vedenie BBRSC, ukázať verejnosti, kto hovorí pravdu a kto robí propagandu a zavádza verejnosť.

Autor: (tom), Foto: Ilustr.