Priečny stabilizátor – na čo slúži a ako funguje. Ako zistiť, či je poškodený

PR
0 /

Protišmyková tyč je zariadenie, ktoré patrí k zaveseniu vozidla a je určené na zníženie bočného náklonu vozidla pri zatáčaní (zabraňuje prevráteniu vozidla). Stabilizátorom sú vybavené všetky moderné vozidlá.

Práve protišmyková tyč prispieva k stabilite, ovládateľnosti a manévrovateľnosti vozidla. Koniec koncov, bezpečnosť jazdy závisí od tohto dôležitého komponentu.

Obrázok tyče stabilizátora prevzatý z www.autodielyexpert.sk

Účel protišmykovej tyče

Hlavnou funkciou protišmykovej tyče je prerozdelenie zaťaženia medzi prvky zavesenia počas jazdy. Počas prejazdu zákrutou sa vozidlo nakláňa, čo následne ovplyvňuje trajektóriu a v tom momente sa aktivuje protipreklzová tyč.

Ako funguje protišmyková tyč

Keď sa pri otáčaní vozidla jedna vzpera zdvihne a druhá spustí, to znamená, že sa pohybujú opačným smerom, stredná časť stabilizátora, ktorá sa nazýva tyč, sa začne krútiť.

V dôsledku toho stabilizátor na strane, kde sa vozidlo „nakláňa“ do strany, karosériu dvíha a na opačnej strane ju znižuje. Čím väčší je náklon, tým väčší je odpor stabilizátora. Vozidlo sa tak vyrovná, zníži sa nakláňanie v zákrutách a zlepší sa kvalita priľnavosti kolies.

Konštrukcia tyče proti prevráteniu

Protišmyková tyč sa skladá z hlavných komponentov:

  • oceľová rúrka (tyč) v tvare U – stredná časť;
  • dve vzpery (tyče);
  • upevnenie stabilizátora (svorky, gumové puzdrá).

Stabilizačná tyč – predstavuje pružnú priečnu vzperu. Je vyrobený z pružinovej ocele. Kľúčovou súčasťou protišmykovej tyče je kolík. Vo väčšine prípadov má oceľová tyč zložitý tvar.

Stabilizačné vzpery – ide o komponenty, ktoré spájajú konce oceľovej tyče s ramenom alebo vzperou zavesenia.

Upevnenie tyče stabilizátora – protišmyková tyč je pripevnená pomocou gumových puzdier a svoriek. Protišmyková tyč je na karosérii vozidla pripevnená na dvoch miestach pomocou káblových pások.

Príznaky poruchy vzpery stabilizátora

Zlomená vzpera stabilizátora vedie k nadmernému nakláňaniu vozidla. Na rovnej ceste nie je porucha viditeľná, ale akýkoľvek pohyb v zákrute je sprevádzaný silným kolísaním.

Ovládateľnosť vozidla – ďalším príznakom, ktorý poukazuje na chybnú vzperu stabilizátora, je výrazné zhoršenie ovládateľnosti vozidla. Jazdu sprevádza pocit „vybočenia“. Je možný občasný šmyk.

Hojdanie vozidla – porucha stabilizátora vedie k nadmernému rozkývaniu vozidla, ku ktorému môže dôjsť počas:

  1. jazdy cez hrboľ;
  2. brzdenia;
  3. zatáčania;
  4. zrýchlenia.

Ak nebudete venovať pozornosť kývaniu vozidla, môže sa stať, že stratíte kontrolu nad vozidlom. V dôsledku toho vozidlo vyletí z cesty alebo sa prevráti.

Okrem toho, že sa vozidlo kýve na strane zavesenia, existujú aj ďalšie príznaky poruchy stabilizačnej vzpery. Podvozok je mäkší a nerovnosti povrchu vozovky sú lepšie. Mnohí majitelia automobilov odporúčajú kvôli lepšiemu pohodliu pri zlomených kĺboch ich odstránenie aj v plne prevádzkyschopných vozidlách.

Abnormálne zvuky – najneškodnejšími príznakmi chybnej protišmykovej tyče sú zvuky. Intenzita hluku závisí od rýchlosti a uhla natočenia volantu.

Zdroj: BM  , Foto: ilustračné