Posledný októbrový deň hrá Martin Huba monodrámu Kontrabas v Robotníckom dome

KULTÚRA
0 /

Štúdio L+S a mesto Banská Bystrica vás pozývajú na legendárnu hru Kontrabas s Martinom Hubom.  Jeho herecké umenie môžete obdivovať  31. októbra 2023 o 19:00 hod. v Robotníckom dome.

Martin Huba v Banskej Bystrici

Príbeh kontrabasistu, ktorý nikdy nebude udávať tón v orchestri. Ako väčšina z nás … Spolu s ním prežijete večer plný napätia, pochybností, humoru aj veľkých zvratov. Nachvíľu nás pustí do najtajnejších zákutí ľudskej duše. Ak nemáte s kým ísť do divadla, nevadí, príďte aj sami. Kontrabasista bude hrať len pre vás.

Martin Huba

Martin Huba

Kontrabas je hra, s ktorou Martin Huba na javisku Štúdia L+S strávil dvadsaťštyri rokov života. Po desaťročnej pauze sa vracia silnejší ako kedykoľvek predtým.

Predpredaj lístkov je na https://www.ticketlive.sk/sk/event/kontrabas-banska-bystrica-31-10-2023 alebo v Informačnom centre Banská Bystrica na Námestí SNP.

Kontrabas

Režisér Martin Porubjak v roku 1988 ponúkol text Patricka Süskinda Kontrabas hercovi Martinovi Hubovi. Dramaturgickej spolupráce sa ujal Milan Lasica, a tak sa zrodila spolupráca, ktorá pred inscenátorov postavila výzvu v podobe monodrámy, s ktorou v našich divadlách nemali tvorcovia veľkú skúsenosť. Aj pre Martina Hubu to bola prvá herecká a režijná skúsenosť s monodrámou.

Dramatický text Kontrabas je prvé literárne dielo Patricka Süskinda, ktorý je známy najmä vďaka próze Parfum. Kontrabas sa hneď po vydaní stretol s úspechom na nemeckých javiskách a následne sa vďaka prekladom do viacerých jazykov rýchlo rozšíril aj za hranicami.

Süskindova monodráma je v podstate banálny príbeh priemerného, možno aj podpriemerného kontrabasistu, ktorý bilancuje svoj doterajší osobný aj profesijný život v uzavretosti a osamotenosti garsónky.

Kontrabas

Kontrabas

Počas jeho monológu sa dozvedáme všetko o jeho živote, samote, prežívaní namiesto žitia, neúspechoch u žien, erotických predstavách a profesijnej priemernosti – anonymného pôsobenia v orchestri, z časti z vlastnej vôle. Na záver odchádza s odhodlaním, aj keď slabým, že vyvolá škandál na premiére, aby upútal na seba pozornosť. Text obsahuje aj množstvo teoretických pasáží o hudobných nástrojoch orchestra a podobne. Tieto časti sú precízne napísané vďaka hudobnému vzdelaniu Patricka Süskinda – absolvoval odbor hry na klavíri na konzervatóriu.

Scénograf Jozef Ciller vytvoril funkčnú scénu s minimom rekvizít, no maximálnym možným využitím, ktorá navyše podporovala herecké akcie a atmosféru inscenácie. Kostýmy, ktoré navrhla Mária Cillerová, dokresľovali povahové črty hlavnej postavy, a to aj napriek tomu, že nemala veľa možností na kreatívnejšiu tvorbu kostýmov – sveter, ktorý zvolila na začiatku, zdôrazňuje jeho utiahnutosť, a traky, s ktorými sa počas celého predstavenia pohráva, akcentujú jeho neistotu.

Aj keď gramofón nie je fyzicky na scéne prítomný, hudba v inscenácii zaznieva, a to v momentoch, keď je potrebná pre dejovú líniu a atmosféru. Nepúšťal ju však priamo kontrabasista, ale zaznievala spôsobom, akoby ju púšťal niekto zhora. S touto zmenou súvisí aj ďalšia, ktorú režisérska dvojica Porubjak – Huba urobili. Spev speváčky na výmenu nezaznieva z platne, ale naživo. Speváčka stojí v pozadí a v osvetlení reflektoru pôsobí ako nedosiahnuteľná predstava kontrabasistu.

Kontrabas Martina Hubu

Kontrabas Martina Hubu

Réžia umne využíva, čo Süskind v dramatickej predlohe ponúka, a rozvíja to ďalej, prispôsobuje potrebám herca a divákov. Strieda komorné, úprimne pôsobiace situácie s grotesknými, utiahnuté s agresívnymi, hanblivé s erotickými. Vzniká dialóg, ktorý nepôsobí umelo a ponúka široké možnosti vzájomnej komunikácie.

Martin Huba v jednej zo scén opisuje svoj osud spätý s kontrabasom, osobnú krivdu a pomstu slovami:

„Napríklad aj ja – typický osud kontrabasistu: dominantný otec, úradník, nemuzický, slabá matka, flautistka, posadnutá hudbou; ako dieťa som matku zbožňoval; matka milovala otca; otec miloval moju mladšiu sestru; mňa nemiloval nikto – tak som to aspoň pociťoval. Z nenávisti k otcovi som sa rozhodol, že nebudem štátnym úradníkom, ale umelcom; zároveň som sa však chcel pomstiť matke, a preto som si zvolil najväčší, najneohrabanejší, vyložene nesólistický nástroj; napokon, aby som ju takpovediac smrteľne ranil a zároveň pošliapal otcovu pamiatku, stal som sa štátnym zamestnancom: ako kontrabasista v Štátnom orchestri, pri treťom pulte. Tak teraz deň čo deň znásilňujem v korpuse kontrabasu, v najmohutnejšom zo ženských nástrojov – pokiaľ ide o tvary – svoju vlastnú matku a tento ustavičný incestný symbolický pohlavný akt je nekonečnou morálnou katastrofou…“

Herec Martin Huba

Herec Martin Huba

Pre  Bystričanov je hra Kotrabas jedinečnou príležitosťou vidieť na vlastné oči úžasné herecké majstrovstvo Martina Hubu, ktorý túto monodrámu hrával dlhé roky (1988 – 2012).  Je to divadelná hra, pichľavá, ironická, bezočivá – parádna rola pre rodeného komedianta, a predsa aj melancholický, dojímavý portrét osamotenia a tichého zúfalstva. Monodráma takých kvalít ako tá basa, o ktorej sa tu hrá: Nie priveľmi hlasná, skôr diskrétna, zato s veľkou prieraznosťou.

Napokon to môžete posúdiť sami 31. októbra 2023 v banskobystrickom Robotníckom dome.

Zdroj: (tom) a Mgr. art. Dušan Poliščák  , Foto: Štúdio L+S a ilustračné