Štúdio L+S a mesto Banská Bystrica vás pozývajú na legendárnu hru Kontrabas s Martinom Hubom. Jeho herecké umenie môžete obdivovať 31. októbra 2023 o 19:00 hod. v Robotníckom dome.
Martin Huba v Banskej Bystrici
Príbeh kontrabasistu, ktorý nikdy nebude udávať tón v orchestri. Ako väčšina z nás … Spolu s ním prežijete večer plný napätia, pochybností, humoru aj veľkých zvratov. Nachvíľu nás pustí do najtajnejších zákutí ľudskej duše. Ak nemáte s kým ísť do divadla, nevadí, príďte aj sami. Kontrabasista bude hrať len pre vás.
![Martin Huba](https://www.bystricoviny.sk/wp-content/uploads/2023/10/martin-huba-420x236.jpg)
Martin Huba
Kontrabas je hra, s ktorou Martin Huba na javisku Štúdia L+S strávil dvadsaťštyri rokov života. Po desaťročnej pauze sa vracia silnejší ako kedykoľvek predtým.
Predpredaj lístkov je na https://www.ticketlive.sk/sk/event/kontrabas-banska-bystrica-31-10-2023 alebo v Informačnom centre Banská Bystrica na Námestí SNP.
Kontrabas
Režisér Martin Porubjak v roku 1988 ponúkol text Patricka Süskinda Kontrabas hercovi Martinovi Hubovi. Dramaturgickej spolupráce sa ujal Milan Lasica, a tak sa zrodila spolupráca, ktorá pred inscenátorov postavila výzvu v podobe monodrámy, s ktorou v našich divadlách nemali tvorcovia veľkú skúsenosť. Aj pre Martina Hubu to bola prvá herecká a režijná skúsenosť s monodrámou.
Dramatický text Kontrabas je prvé literárne dielo Patricka Süskinda, ktorý je známy najmä vďaka próze Parfum. Kontrabas sa hneď po vydaní stretol s úspechom na nemeckých javiskách a následne sa vďaka prekladom do viacerých jazykov rýchlo rozšíril aj za hranicami.
Süskindova monodráma je v podstate banálny príbeh priemerného, možno aj podpriemerného kontrabasistu, ktorý bilancuje svoj doterajší osobný aj profesijný život v uzavretosti a osamotenosti garsónky.
![Kontrabas](https://www.bystricoviny.sk/wp-content/uploads/2023/10/kontrabas1-420x455.jpg)
Kontrabas
Počas jeho monológu sa dozvedáme všetko o jeho živote, samote, prežívaní namiesto žitia, neúspechoch u žien, erotických predstavách a profesijnej priemernosti – anonymného pôsobenia v orchestri, z časti z vlastnej vôle. Na záver odchádza s odhodlaním, aj keď slabým, že vyvolá škandál na premiére, aby upútal na seba pozornosť. Text obsahuje aj množstvo teoretických pasáží o hudobných nástrojoch orchestra a podobne. Tieto časti sú precízne napísané vďaka hudobnému vzdelaniu Patricka Süskinda – absolvoval odbor hry na klavíri na konzervatóriu.
Scénograf Jozef Ciller vytvoril funkčnú scénu s minimom rekvizít, no maximálnym možným využitím, ktorá navyše podporovala herecké akcie a atmosféru inscenácie. Kostýmy, ktoré navrhla Mária Cillerová, dokresľovali povahové črty hlavnej postavy, a to aj napriek tomu, že nemala veľa možností na kreatívnejšiu tvorbu kostýmov – sveter, ktorý zvolila na začiatku, zdôrazňuje jeho utiahnutosť, a traky, s ktorými sa počas celého predstavenia pohráva, akcentujú jeho neistotu.
Aj keď gramofón nie je fyzicky na scéne prítomný, hudba v inscenácii zaznieva, a to v momentoch, keď je potrebná pre dejovú líniu a atmosféru. Nepúšťal ju však priamo kontrabasista, ale zaznievala spôsobom, akoby ju púšťal niekto zhora. S touto zmenou súvisí aj ďalšia, ktorú režisérska dvojica Porubjak – Huba urobili. Spev speváčky na výmenu nezaznieva z platne, ale naživo. Speváčka stojí v pozadí a v osvetlení reflektoru pôsobí ako nedosiahnuteľná predstava kontrabasistu.
![Kontrabas Martina Hubu](https://www.bystricoviny.sk/wp-content/uploads/2023/10/kontrabas-420x236.jpg)
Kontrabas Martina Hubu
Réžia umne využíva, čo Süskind v dramatickej predlohe ponúka, a rozvíja to ďalej, prispôsobuje potrebám herca a divákov. Strieda komorné, úprimne pôsobiace situácie s grotesknými, utiahnuté s agresívnymi, hanblivé s erotickými. Vzniká dialóg, ktorý nepôsobí umelo a ponúka široké možnosti vzájomnej komunikácie.
Martin Huba v jednej zo scén opisuje svoj osud spätý s kontrabasom, osobnú krivdu a pomstu slovami:
„Napríklad aj ja – typický osud kontrabasistu: dominantný otec, úradník, nemuzický, slabá matka, flautistka, posadnutá hudbou; ako dieťa som matku zbožňoval; matka milovala otca; otec miloval moju mladšiu sestru; mňa nemiloval nikto – tak som to aspoň pociťoval. Z nenávisti k otcovi som sa rozhodol, že nebudem štátnym úradníkom, ale umelcom; zároveň som sa však chcel pomstiť matke, a preto som si zvolil najväčší, najneohrabanejší, vyložene nesólistický nástroj; napokon, aby som ju takpovediac smrteľne ranil a zároveň pošliapal otcovu pamiatku, stal som sa štátnym zamestnancom: ako kontrabasista v Štátnom orchestri, pri treťom pulte. Tak teraz deň čo deň znásilňujem v korpuse kontrabasu, v najmohutnejšom zo ženských nástrojov – pokiaľ ide o tvary – svoju vlastnú matku a tento ustavičný incestný symbolický pohlavný akt je nekonečnou morálnou katastrofou…“
![Herec Martin Huba](https://www.bystricoviny.sk/wp-content/uploads/2023/10/martin-huba1-420x274.jpg)
Herec Martin Huba
Pre Bystričanov je hra Kotrabas jedinečnou príležitosťou vidieť na vlastné oči úžasné herecké majstrovstvo Martina Hubu, ktorý túto monodrámu hrával dlhé roky (1988 – 2012). Je to divadelná hra, pichľavá, ironická, bezočivá – parádna rola pre rodeného komedianta, a predsa aj melancholický, dojímavý portrét osamotenia a tichého zúfalstva. Monodráma takých kvalít ako tá basa, o ktorej sa tu hrá: Nie priveľmi hlasná, skôr diskrétna, zato s veľkou prieraznosťou.
Napokon to môžete posúdiť sami 31. októbra 2023 v banskobystrickom Robotníckom dome.
Zdroj: (tom) a Mgr. art. Dušan Poliščák , Foto: Štúdio L+S a ilustračné