V Digitalizačnom centre Múzea SNP v Banskej Bystrici digitalizačný tím spolu s odbornými pracovníkmi z Blanska (ČR) dokončuje v týchto dňoch unikátny projekt. Po dvoch mesiacoch intenzívnej tlače na niekoľkých 3D tlačiarňach sa podarilo skompletizovať ucelenú kostru leva jaskynného (Panthera spelaea).
Rekonštrukcia kostry leva jaskynného v 3D
Marketingový manažér Múzea SNP Dalibor Lesník o tomto zaujímavom projekte, ktorý predstavia v pondelok 28.mája 2018 na tlačovej besede, povedal:
„Myšlienka zostavenia kompletnej kostry jedinca vznikla už počas realizácie projektu „Digitálne múzeum“ v ktorom sa skenovali paleontologické nálezy leva z Múzea ochrany prírody a jaskyniarstva v Liptovskom Mikuláši. Práve nález zo Západných Tatier z minulého storočia patrí medzi najväčší v Európe.“
Pôvodných 56 jednotlivých kostí samca bolo doplnených o 27 častí z nálezu v lokalitách Moravského Krasu a digitálnou rekonštrukciou častí skeletu recentného (súčasného) leva. Vznikol tak jedinečný výstavný exponát, ktorý bude predstavený a uložený na zámku v Múzeu Blanenska v Blansku na Morave.
„Pri tlači sa spotrebovalo viac ako 12 kilogramov materiálu – filamentu, čo predstavuje asi 3,5 kilometra tlačovej struny s hrúbkou 1,75 mm. Najväčší kus – lebka sa tlačila nepretržite 110 hodín,“
dodal Dalibor Lesník.
Jaskynný lev, ktorý žil aj na našich územiach, bol jeden z najväčších poddruhov leva všetkých čias. Vyhynul približne pred 10 tisíc rokmi.
Digitalizačné centrum
Jedným z hlavných výsledkov projektu „Digitálne múzeum“ bolo vytvorenie špičkového digitalizačného pracoviska – Digitalizačného centra (ďalej len „DC“). Organizačne spadá DC pod štatutárneho zástupcu Múzea SNP a je plne v kompetencii riaditeľa centra.
Digitalizačné centrum sa začalo budovať vo februári 2012 na Partizánskej ceste 89. Skladá sa z metodicko – technologického, konzervátorského a digitalizačného pracoviska.
Metodicko – technologické pracovisko
Plní funkciu metodickej podpory v oblasti digitalizácie a konzervovania múzejných zbierok: Metodika digitalizácie spočíva v uplatnení zodpovedajúcich metód prípravy predmetov na digitalizáciu (spracovanie metadát, dodržiavanie zásad ochrany zbierok) v metóde konzervovania a reštaurovania, v koordinácii procesov u spolupracujúcich múzeí a harmonizácii s digitalizačnými tímami.
Ďalej je to kontrola výsledkov konzervátorských zásahov, implementácia, aplikácia a vývoj technológií digitalizácie múzejných zbierok, stanovenie zodpovedajúcich technológií digitalizácie pre jednotlivé zbierkové predmety a kontrola kvality digitalizácie múzejných zbierok.
Konzervátorské pracovisko
Má primárnu funkciu uviesť múzejné zbierkové predmety pred digitalizáciou do takého stavu, v ktorom poskytujú maximum vizuálnych informácií, a zabezpečiť sprístupnenie týchto informácií záznamovým zariadeniam.
Sekundárnou funkciou je stabilizácia stavu hmoty zbierkového predmetu. Z toho vychádza program pracoviska. Spolupracujúce múzeá nedisponujú vlastnými konzervátorskými a reštaurátorskými kapacitami schopnými zabezpečiť kampaňový nápor na ošetrenie predmetov pred samotnou vizualizáciou, preto bolo nutné vytvoriť príslušné konzervátorské kapacity – technologické i personálne.
Digitalizačné pracovisko
Plní kľúčovú úlohu v samotnom procese digitalizácie zbierkových predmetov. Interne (na pracovisku v Banskej Bystrici) zabezpečuje digitalizáciu múzejných zbierok v objeme cca 20 % z celkového počtu predmetov vyžadujúcich zásahy.
V priebehu realizácie projektu sa konštituovalo na špičkové digitalizačné pracovisko tým, že získalo moderné technologické zariadenia, no predovšetkým tým, že získalo expertné know -how na digitalizáciu múzejných zbierok, ktoré sa budú digitalizovať minimálne do roku 2020.
Autor: (tom), Foto: Múzeum SNP a ilustračné