Bryndziareň a syráreň Zvolenská Slatina získala bronzové ocenenie v prestížnej medzinárodnej súťaži Pentawards 2025. Odborná porota ocenila jej novú vizuálnu identitu a obalový dizajn v kategórii Dairy and soya based products, ktorý vznikol v spolupráci so štúdiom vizuálnej identity Pergamen a slovenským brandbuildingovým štúdiom BrandOn. Cenu prevzala túto sobotu v Amsterdame Sára Luptáková, ktorá je už 9. generáciou po zakladateľoch tejto najstaršej nepretržite fungujúcej bryndziarne na svete.
Pentawards vznikli v roku 2007 a dnes patria k najprestížnejším svetovým oceneniam v oblasti obalového dizajnu. Každoročne sa do súťaže zapája viac než 2 000 prác z takmer 100 krajín sveta. Bronz pre Bryndziareň a syráreň Zvolenská Slatina je tak nielen uznaním kvality slovenského dizajnu, ale aj dôkazom, že aj značka s viac ako 200-ročnou históriou môže zaujať v globálnom kontexte.

Sára Luptáková s ocenením
História ako inšpirácia
Ocenený obalový dizajn je výsledkom komplexnej obnovy značky, ktorá začala návratom k jej koreňom. Bryndziareň založili v roku 1797 a je považovaná za najstaršiu nepretržite fungujúcu bryndziareň na svete.
„Pri tvorbe identity značky a následne jej novej vizuálnej podoby sme vychádzali z bohatej histórie tejto najstaršej, dodnes fungujúcej bryndziarne na svete. Nazreli sme až do počiatkov jej príbehu, do roku 1797, a s potomkom zakladateľa Petrom Molecom VI. sme sledovali, ako kumšt výroby bryndze prechádzal z generácie na generáciu,“
hovorí Branislav Burák z brandbuildingovej agentúry BrandOn.

Branislav Burák
„Objavili sme množstvo príbehových aj obrazových inšpirácií, z ktorých sme čerpali pri tvorbe novej podoby značky. Nový obalový dizajn z dielne Pergamenu bol prirodzeným pokračovaním tejto práce,“
dodáva Burák.
Úlohou štúdia Pergamen bolo preniesť príbeh a hodnoty značky do jej vizuálneho jazyka.
„Pôvodné obaly využívali tradičné motívy ako drevo či ovečky, no dizajn bol nekonzistentný. Nový vizuál sme preto postavili na silnej dvojici, a to logotype a monograme. Logotyp svojou konštrukciou evokuje tvar koruny, čo odkazuje na neprerušenú líniu od roku 1797,“
vysvetľuje Miloš Kučera zo štúdia Pergamen.
„Výrazný je aj monogram „BS“ – skratka pre „Bryndziareň Slatina“. Symbol je doplnený komplexným wordmarkom, ktorý kreatívne pracuje s dlhým názvom značky. Bohatú históriu bryndziarne sme zachytili aj v typografii inšpirovanej dobovou estetikou. Výsledkom je výrazný a čistý branding, ktorý už teraz zbiera uznanie doma aj v zahraničí,“
dopĺňa Kučera.

Miloš Kučera
Unikát z Podpoľania, ktorý spája tradíciu a moderný prístup
Bryndziareň a syráreň Zvolenská Slatina, dnes súčasť rodiny MILSY, stavia pri budovaní značky na svojej jedinečnej histórii a regionálnom pôvode.
„Toto ocenenie nás nesmierne teší. Značka s takou tradíciou si zaslúži moderný prístup, ktorý však rešpektuje jej korene. Vďaka spolupráci s BrandOn a Pergamen sa nám podarilo prepojiť remeselný základ, rodinné dedičstvo a nový, zrozumiteľný vizuál. Je to dôležitý krok pre budúcnosť značky,“
uvádza Matúš Marget, marketingový manažér Bryndziarne a syrárne Zvolenská Slatina.
Zdroj: Lenka Puzlíková, Foto: Bryndziareň Zvolenská Slatina