Pri výstavbe trojkilometrového úseku R1 z Banskej Bystrice do Ľupče narazila NDS na enormné množstvo problémov

SPRÁVY
0 /

Práce na výstavbe prvej etapy trojkilometrového úseku R1 medzi Banskou Bystricou a Slovenskou Ľupčou odštartovala Národná diaľničná spoločnosť vlani koncom jari. Úsek zahŕňa aj 12 mostov či mimoúrovňovú križovatku Šalková. Stavba za viac ako 104 miliónov eur s DPH je financovaná zo štátneho rozpočtu. Výstavbu uskutočňuje združenie spoločností Doprastav a Metrostav DS.

Národná diaľničná spoločnosť už začiatkom roka pre TASR uviedla, že na trase výstavby R1 medzi Banskou Bystricou a Slovenskou Ľupčou boli nájdené viaceré skládky odpadu vrátane nebezpečného. Informovala tiež, že v mestskej časti Šalková bude potrebné urobiť preložku plynovodu, ktorý sa križuje s budúcou stavbou.

Generálny riaditeľ NDS Filip Macháček povedal, že trojkilometrový úsek rýchlostnej komunikácie R1 nesie v sebe obrovské množstvo problémov:

„Je to trojkilometrový úsek diaľnice, ktorý v sebe nesie problémy pomaly 20-kilometrového úseku. Naozaj, bojujeme s enormným množstvom problémov. Či to boli napríklad sieťari, nedokázali sme prejsť popod rieku, prekládky nás brzdia, musel sa zmeniť plán organizácie výstavby kvôli mostom a ďalšie problémy. To množstvo odpadu je pomaly dvojnásobné, ako bolo na úseku R2 Kriváň – Mýtna, je tam aj nejaká časť nebezpečného odpadu.“

Filip Macháček

Filip Macháček

NDS už predtým avizovala, že výstavba trojkilometrového úseku bude náročná aj na organizáciu dopravy. V trase aktuálnej cesty I/66 sa bude stavať ďalší úsek R1, cesta I/66 sa preloží spolu s vybudovaním mimoúrovňovej križovatky Šalková a doprava bude pokračovať v novej trase. Preložka hlavného ťahu a jej úspešné sprevádzkovanie je zároveň prvým míľnikom stavby, ktorý bol stanovený na 380 dní.

Novobudovaný úsek rýchlostnej cesty zásadným spôsobom napomôže v riešení komplikovanej dopravnej situácie v ranných a poobedných špičkách pri vstupe do Banskej Bystrice zo smeru od Brezna. V rámci úseku R1 sa vybuduje aj nový most ponad železničnú trať. Súčasťou stavby je preložka cesty I. triedy a moderný most cez rieku Hron.

Vizualizácia

Vizualizácia

Účelom stavby je naplnenie cieľov hlavných pripravovaných investícii ako je vybudovanie vysoko kapacitnej, rýchlej, bezpečnej a  plynulej cesty s vysokým technickým a prevádzkovým komfortom pre zabezpečenie dopravných nárokov z pohľadu prevažne tranzitnej automobilovej dopravy v riešenom území.

Existujúca cesta I/66 v súčasnosti prestáva vyhovovať kapacitným nárokom dopravy, ktorej intenzita stále narastá. Trasa novej rýchlostnej cesty R1 prakticky v celej dĺžke využíva dopravný koridor existujúcej cesty I/66, z toho dôvodu je potrebné preložiť cestu prvej triedy I/66 do novej polohy.

Zdroj: (tom) a NDS , Foto: ilustračné a vizualizácie