Predvolebné sľuby a bystrická realita všedného dňa

Uncategorized
13 /

Hodnotiť plnenie predvolebných sľubov banskobystrického primátora Petra Gogolu po prvom roku jeho vládnutia je zložité. Jednak sme len v štvrtine volebného obdobia a niektoré veci potrebujú dozrieť, na druhej strane jeho sedembodový volebný program bol veľmi všeobecný a ťažko hodnotiť niečo konkrétne. Ale skúsme to.

billboard-gogola-skapal1. Zamestnanosť a pracovné príležitosti
Prvou tézou volebného programu bola podpora domáceho podnikateľského prostredia, prílev investícií a vytváranie pracovných príležitostí v meste. Okrem nárastu počtu mestských úradníkov o 15 za necelý rok, pracovných príležitostí v meste ubudlo. Nezamestnanosť v Banskej Bystrici a blízkom okolí stúpla až na 9 percent a bez práce je takmer 6 000 ľudí. Samozrejme, že je to aj dôsledok prehlbujúcej sa krízy.

Čo sa týka prílevu nových investícií, to je asi najväčšia slabina nového vedenia mesta. Nebyť realizácie prvého mestského PPP projektu na rekonštrukciu mestských komunikácií, ktorý sa pripravil ešte za Saktora, tak mesto v tomto roku prakticky nezabezpečilo žiadnu väčšiu investíciu, ani neprilákalo strategického investora. O podpore domáceho podnikateľského prostredia, až na výnimky, sa toho veľa nehovorí.

Horšie je, že Banskú Bystricu obchádzajú aj veľké štátne investície. Severný obchvat R1 s rýchlostným napojením Banskej Bystrice na Bratislavu zatiaľ nebude mať pokračovanie popod Hiadeľské sedlo až do Ružomberka s prepojením na D1. Kredit mesta pod Urpínom klesne aj po presťahovaní centrálneho Daňového riaditeľstva do Bratislavy, čím sa stanú otáznymi existujúce pracovné miesta pre Banskobystričanov.

To, že mesto neinvestuje ani z vlastných zdrojov, má na svedomí dramatické neplnenie kapitálových príjmov. Mestská kasa sa súce plní z daní a poplatkov, ale tie sú určené na bežný chod samosprávy. Čo je horšie, mestu sa, okrem pár drobností, nedarí získavať ani mimorozpočtové zdroje z grantov a eurofondov. Za prvý rok sa prakticky nepodarilo rozbehnúť ani jeden z pripravených europrojektov, čo nie je dobrá vizitka vedenia najmä z hľadiska zabezpečenia ďalšieho hospodárskeho rozvoja mesta .

Jediné, s čím možno vyjadriť spokojnosť, je transparentné spravovanie majetku a financií mesta, keď bežné hospodárenie samosprávy je v zisku a nezvyšuje sa úverové zaťaženie, ktoré je v porovnaní s ostatnými krajskými mestami dlhodobo jedno z najnižších.

2. Podpora cestovného ruchu
Cestovný ruch sa stal strategickým bodom volebného programu primátora Gogolu. Jeho víziou je za štyri roky vytvoriť z Banskej Bystrice významné centrum cestovného ruchu s využitím jeho polohy, prírodných daností, histórie, pamätihodností a vybudovaním dobrej značky. Prvým krokom mala byť Grilliada na Námestí SNP a množstvo kultúrnych či športových akcií. Ide len o to, aby cestovný ruch nezostal jedinou nohou, na ktorej bude stáť strategický rozvoj mesta v tejto ekonomicky ťažkej dobe. To by bolo veľké riziko.

Pritom budovanie prímestských rekreačných zón v lesoparkoch či zveľadenie turistických chodníkov a cyklotrás nie je zlý nápad. Okrem dobrej vôle a spolupráce s Banskobystričanmi sú však na to treba aj investičné zdroje, ktoré treba hľadať aj mimo mestskej kasy.

3. Podmienky a príležitosti pre mladú generáciu
Okrem pracovných príležitostí a výstavby nájomných bytov pre mladé rodiny to s kultúrou, športom a ďalšími voľnočasovými aktivitami pre mladých nie je také zlé. Otázna je obnova mestského amfiteátra, keďže mesto nemá vlastné zdroje na investície.

4. Istoty pre staršiu generáciu
V sociálnej oblasti pomoci seniorom a sociálne slabším občanom dosahuje naše mesto dlhodobo azda najlepšie výsledky na Slovensku, ich udržateľnosť je čoraz ťažšia a nákladnejšia. Zatiaľ mesto túto oblasť služieb zvláda. Otázka je, ako sa zachová štát, lebo krátenie výdavkov na sociálnu starostlivosť pre seniorov s ich nízkymi dôchodkami, alebo zrušenie geriatrie v Rooseveltovej nemocnici, na istotách nikomu nepridá.

5. Čisté a bezpečné mesto
Faktom je, že pri kosení trávy a čistení verejných plôch aj na sídliskách vidno ľudí z mesta i tých, ktorí vykonávajú aktivačné práce. Snaží sa aj mestská polícia, aj keď by policajným hliadkam i občanom k väčšej bezpečnosti pomohlo rozšírenie kamerového systému. V súčasnej ekonomickej situácii nie je isté, či sa podarí v Banskej Bystrici vybudovať novú karanténnu stanicu aj s útulkom pre túlavé zvieratá.

6. Doprava
Aj keď majoritný vstup dopravcu SAD Zvolen do mestského dopravného podniku vyvolal u časti občanov či poslancov určité obavy, faktom je banskobystrická MHD sa za posledné dva roky výrazne zmodernizovala. Po meste premáva čoraz viac ekologických autobusov a nových trolejbusov vďaka miliónovým investíciám, ktoré nešli z mestského rozpočtu. Preto plány primátora na bezplatné cestovanie matiek a otcov s deťmi na rodičovskej dovolenke či dôchodcom nad 70 rokov je reálne, rovnako ako spustenie niektorých nočných spojov.

Zriadenie školských autobusov na bezpečnú dopravu detí do mestských škôl, rovnako ako rozšírenie možností parkovania v centre mesta i na sídliskách, už bude ťažší oriešok, lebo sa jedná o vlastné investície mesta. Ako to bude s parkoviskom pri Rooseveltke, ukáže až najbližšia budúcnosť slovenského zdravotníctva, ktorá teraz práve ružová nie je.

7. Šport
Pre občanov mesta je dobré, že v minulých rokoch sa vďaka mestským firmám podarilo zrekonštruovať krytú plaváreň a čiastočne i hokejový štadión. Snaha o vyváženosť podpory futbalového a hokejového klubu i ďalších športov je správna, len aby si mesto vytvárali preto vytváralo aj dostatočné zdroje v rozpočte. Malo by sa intenzívnejšie pokračovať v budovaní nových športovísk a detských ihrísk na sídliskách, kde sa v minulosti využívali aj mimorozpočtové zdroje a spolupráca so sponzormi.

Celkovo možno povedať, že za prvý rok vlády nového primátora Petra Gogolu sa v Banskej Bystrici stále niečo deje, ale neinvestuje. To by mala byť pre vedenie mesta možno nová výzva, aby k „hrám“ pribudol aj „chlieb“ pre Banskobystričanov. Lebo keď dobehnú investičné projekty z minulosti a nepripravujú sa nové, skôr či neskôr nás to nepríjemne dobehne.

Zdroj: Bystricoviny.sk (Miro Toman)