Zo schváleného rozpočtu na rok 2011 vyplýva, že mesto Banská Bystrica vynaloží na zabezpečenie MHD o takmer milión eur viac, ako boli skutočné náklady za minulý rok.
Zvýšené náklady v dotáciách MHD sa v roku 2011 prejavia najviac u trolejbusov (z 900 tisíc stúpnu na 1,7 milióna eur) a u citybusov (z 250 tisíc na 550 tisíc eur). Pri autobusoch dochádza iba k miernemu nárastu z 1,5 milióna na 1,7 milióna eur.
Ako je všeobecne známe, v roku 2009 kapitálovo vstúpil do Dopravného podniku mesta (DPMBB a.s.) nový 49%-ný akcionár SAD Zvolen. Vlani tento mestský podnik získal do vlastníctva kompletnú trolejbusovú dopravu od banskobystrickej SAD-ky. Celá MHD tak má jedného prevádzkovateľa, od konca minulého roka už s majoritným akcionárom SAD Zvolen.
V mesta Banská Bystrica sa v realizuje projekt ekologizácie MHD, ktorého cieľom je postupná výmena starého vozového parku. Vlani v októbri pribudlo prvých 15 kusov nových „ekobusov“ za viac ako štyri milióny eur z eurofondov. V tomto roku sa do ulíc mesta dostane ešte 19 nových nízkopodlažných trolejbusov za osem miliónov eur a 14 nízkopodlažných kĺbových autobusov s plynovým pohonom za necelých šesť miliónov eur.
Tieto investície Dopravného podniku mesta znamenajú zlepšenie kvality vozového parku MHD a jej žiadúcu ekologizáciu bez nárokov na mestský rozpočet. Na druhej strane najmä zvýšená kapacita trolejbusovej dopravy zaťaží rozpočet mesta zvýšenými nárokmi na úhradu výkonov MHD vo verejnom záujme.
Dobrou správou pre cestujúcich v MHD je, že modernizácia vozového parku ani zvýšené dotácie na výkony MHD sa nedotknú cestovného. To zostáva nezmenené prakticky od januára 2009. Základné cestovné v Banskej Bystrici je 0,60 eura (s čipovou kartou 0,43 eura). Zľavnené cestovné majú študenti, seniori nad 60 rokov, držitelia preukazu ZŤP a Jánskeho plakety. Bezplatne môžu v banskobystrickej MHD cestovať deti do 6 rokov, seniori nad 70 rokov a matky s kočíkom.
Netreba zabúdať, že keď sa v Banskej Bystrici v roku 2005 menil po verejnom výberovom konaní dopravca zo SAD Banská Bystrica, ktorý vlastnil aj trolejbusy, na SAD Zvolen, ktorý mal len autobusy, mesto zostalo prakticky bez trolejbusovej dopravy. Vtedy proti tomu protestovali v uliciach mesta i na mestskom úrade občianski aktivisti. Vznikla iniciatíva „Zachráňme trolejbusy“.
Odborníci na verejnú dopravu vtedy tvrdili, že síce trolejbusová doprava je ekologickejšia, ale v meste Banská Bystrica vzhľadom na pomerne malú dĺžku trolejových trás voči autobusovým aj nákladnejšia na kilometer jazdy. Bývalý banskobystrický primátor vypočul hlasy občianskej verejnosti a splnil svoj volebný sľub, že mesto bude mať modernú trolejbusovú dopravu.
Keď ju Banská Bystrica konečne má, takmer nikto z tých, ktorí za ňu pred rokmi bojovali, nejasá. Dôvodom sú zrejme vysoké mestské dotácie do MHD, ktoré paradoxne v najväčšej miere spôsobuje vyšší objem výkonov obnovenej trolejbusovej dopravy s najmodernejšími parametrami. Z toho možno usudzovať, že ekológia je síce dobrá vec, ale niekedy aj drahá.
Zdroj: Bystricoviny.sk; foto: Lukáš Kučera