Konsolidácia verejných financií v kultúre sa nepríjemne dotkla aj Štátnej opery v Banskej Bystrici. Rovnako ako ďalšie inštitúcie v zriaďovateľskej pôsobnosti ministerstva kultúry musí aj banskobystrická opera prepustiť 10 percent zamestnancov.
Konsolidácia prináša prepúšťanie aj obmedzenie programu opery
Štátna opera bola vzhľadom na nedostatok finančných zdrojov nútená zastaviť hrací plán na november a december. Vedenie sa postupne snaží do programu doplniť niektoré predstavenia, no nejde o plnohodnotný hrací plán, na aký bola naša opera spolu s divákmi zvyknutá. Opera sa pripravuje na zájazd s orchestrom.
„November a december bývali tradične najplnšie mesiace roka – hrávalo sa 15 až 17 predstavení, nehovoriac o vianočných koncertoch a komorných podujatiach. Tento rok sme zatiaľ na mesiac november zverejnili len päť predstavení, z toho dve detské, ktoré sú už teraz vypredané,“
hovorí generálny riaditeľ Štátnej opery v Banskej Bystrici Šimon Svitok.

Generálny riaditeľ Šimon Svitok
Ak bude personálna konsolidácia pokračovať v takom rozsahu, aký požaduje ministerstvo kultúry, ocitne sa celý operný súbor vo vážnych existenčných problémoch, ktoré môžu ohroziť samotnú činnosť Štátnej opery.
Verejnosť zaujalo najmä medializované prepustenie dlhoročnej opernej dramaturgičky Alžbety Lukáčovej, ktorá sa angažovala aj v iniciatíve Otvorená kultúra. Podľa Sviteka to nebolo rozhodnutie ministerstva kultúry, ako sa o tom písalo:
„V prostredí, v ktorom sa dnes kultúra nachádza, je tlak na vedenie inštitúcií obrovský – predovšetkým v otázkach rozpočtu, zachovania základnej prevádzky a samotného prežitia. Moje rozhodnutie však nebolo motivované osobne ani politicky. Bolo výsledkom snahy zabezpečiť, aby Štátna opera mohla aj v týchto extrémne zložitých podmienkach pokračovať vo svojej činnosti. Je veľmi ťažké rozhodovať o zrušení akejkoľvek pracovnej pozície, pretože už teraz sme personálne výrazne poddimenzovaní. Sú to bolestivé rozhodnutia aj pre mňa osobne, pretože si veľmi vážim každého človeka, ktorý pre operu pracoval a prispel k jej rozvoju.“

Činnosť opery nemôže zostať paralyzovaná obmedzením umeleckých pozícií
Vedenie opery sa musí v personálnych otázkach rozhodovať s maximálnou obozretnosťou tak, aby žiadny krok úplne neparalyzoval činnosť operného súboru. Rušia sa preto v prvom rade miesta, ktoré nemajú priamy vplyv na umelecké výkony a javiskovú činnosť. Konkrétne ide o niektoré pozície na ekonomickom oddelení, v obslužnom personáli, ale aj o miesto PR manažéra či dramaturga.

Balet
„Preto sa táto pozícia, akokoľvek je v normálnom fungovaní operného domu dôležitá, stáva momentálne nevyužitou. Nevyhnutné dramaturgické povinnosti dokážeme v tomto období zabezpečiť formou externej spolupráce, v rozsahu primeranom aktuálnym potrebám našej opery,“
uvádza Svitok, ktorý popri vedení opery zároveň spieva v súbore ako sólista – barytonista.

Šimon Svitok
V súčasnej kritickej situácii by bolo podľa riaditeľa nezodpovedné udržiavať pozície, ktoré nie je možné reálne naplniť pracovnou náplňou, na úkor umeleckých pozícií, ktoré predstavujú samotné jadro a zmysel existencie Štátnej opery. Práve umelci – speváci, orchester, zbor a balet – napĺňajú základné poslanie divadla a ich činnosť musí zostať chránená, ak má inštitúcia ďalej plniť svoje verejné kultúrne poslanie.
Aktuálna finančná situácia znamená aj to, že opera nemôže pripravovať nové premiéry. Po nedávnej premiére Mozartovej Figarovej svadby preto zatiaľ ďalšiu novú inscenáciu v tejto sezóne a ani na najbližšie obdobie neplánuje.

Figarova svadba
Štátna opera dlhodobo a aktívne komunikuje so zriaďovateľom, aby mala svoje umelecké zložky plnohodnotne dobudované. Vznikol aj samostatný baletný súbor, no ani ten zatiaľ nie je personálne naplnený. Opera robí čo sa dá. Supluje chýbajúce miesta, čo však znamená výrazne vyššie zaťaženie interných interpretov, preto sa nevyhne spolupráci s externistami.
Je pochopiteľné, že nálada zamestnancov banskobystrickej opery nie je dobrá. Ľudia žijú v neistote a obavách o vlastnú existenciu, citlivo vnímajú prepúšťanie a celkovo napätú situáciu. V týchto dňoch sa finalizuje výber pracovných pozícií, ktoré sa budú musieť zrušiť – malo by ísť celkovo asi o pätnásť miest, pričom už vlani opera prepustila 20 zamestnancov.

Orchester
Opera je pripravená na reštart
V banskobystrickej opere dúfajú, že rokovania s ministerstvom kultúry umožnia jej postupne rozšíriť svoj program. Všetci členovia opery na čele s jej vedením sú pripravení promptne reštartovať hrací plán, majú pripravené tituly aj obsadenia. Potrebujú však istotu finančného krytia zo strany zriaďovateľa.
„Máme pripravený alternatívny plán. Skúšobné procesy budú pokračovať – divadlo sa nezastaví. Viacerí domáci sólisti preberú úlohy po hosťujúcich umelcoch, aby sme zachovali kontinuitu. Orchester, zbor, balet aj sólisti budú skúšať, hoci zatiaľ bez verejných produkcií. Takto zabezpečujeme operatívnu pripravenosť na okamžitý reštart,“
povedal generálny riaditeľ Štátnej opery v Banskej Bystrici Šimon Svitok pre Sme.

Orchester a zbor
Autor: (tom), Foto: ilustračné



















