Od druhej polovice 18. storočia, keď sa otvorili nové možnosti poznávania, cestovania a objavovania motýľov prepukla na svete doslova LEPIDOMÁNIA. Odbor zaoberajúci sa motýľmi našiel svoje miesto nielen vo vede, ale aj v biznise a v obchodovaní s hmyzom.
Lepidománia
Myšlienka zostaviť jednotný spoločný atlas veľkých motýľov sveta sa zrodila začiatkom 20. storočia u nemeckého lekára a entomológa Dr. Adalberta Seitza. V čase prípravy atlasu bolo totiž pre vedu známych okolo 60 000 tzv. veľkých motýľov a Seitz ako jednotlivec by nebol schopný ich všetky spracovať.
Toto veľkolepé dielo môžete teraz obdivovať na výstave v Tihányiovskom kaštieli, ktorá bude vo februári spojená aj s prednáškou. Stredoslovenské múzeum – kultúrna inštitúcia Banskobystrického samosprávneho kraja pozýva na prednášku entomológa Ing. Tomáša Kizeka do Tihányiovského kaštieľa vo štvrtok 8. februára 2024 o 17:00 hod.
Zaujímavá prednáška je sprievodným podujatím k prebiehajúcej výstave LEPIDOMÁNIA, kde budete môcť obdivovať odtiene a odlesky kovových farieb vyobrazených motýľov a porovnávať ich so skutočnými motýľmi.
Dr. Adalbert Seitz ako lodný lekár navštívil všetky kontinenty, kde nadviazal kontakty s najväčšími špecialistami na jednotlivé skupiny motýľov. Dovtedy publikované údaje bolo potrebné zoskupiť, nakoľko boli roztrúsené v nespočetných knihách a časopisoch.

Adalbert Seitz
Tiež bolo potrebné pre vedu popísať nové druhy. Jeho kolektív pri písaní diela pozostával z 36 špecialistov, spoluautorov. Výsledkom ich spoločného úsilia bolo najväčšie knižné dielo o motýľoch sveta, aké kedy vzniklo a dosiaľ nebolo prekonané.
„To, čo nepochybne Seitza viedlo k tomu, aby sa odhodlal pre tak náročné a prekrásne dielo, nebola len motýlia krása v jej farebnosti a rozmanitosti, ale aj nové možnosti ich zobrazenia a tlače. Farebná tlač bola výsledkom pokroku na základe vynálezu kameňotlače (litografie) a zdokonalenia vyvinutých metód farebnej tlače. Vrcholom bola chromolitografia, pri ktorej sa pri tlači na každú farbu používala samostatná tlačová kamenná platňa.“
vysvetľuje autor výstavy Tomáš Kizek.

Tomáš Kizek
Motýle chytali aj väzni
Entomológovia sa snažili svoje zbierky rozširovať rôznymi spôsobmi. Vo Francúzsku to bol napr. Eugène Henri Le Moult, ktorý chodieval na Francúzsku Guyanu. Na lov tropických motýľov začal verbovať odsúdených väzňov v trestaneckých kolóniách, v ktorých dozoroval jeho otec. Le Moultova zbierka, pozostávajúca zo 7 miliónov kusov hmyzu, obsahovala 1,5 milióna exemplárov motýľov.

Eugène Henri Le Moult
Vo Francúzsku bol v rokoch 1903 – 1920 Le Moult jediným dovozcom motýľov z Francúzskej Guyany a povýšil svoje podnikanie na tretí, po zlate a vzácnom dreve, najväčší priemysel v krajine.
Unikátne dielo Veľké motýle sveta v celom jeho rozsahu, nebolo nikdy ešte vystavené tak ako teraz, v Banskej Bystrici. Nakoľko výstava nebude putovná, návštevník má v Stredoslovenskom múzeu jedinečnú príležitosť uvidieť všetkých 16 veľkoformátových dielov vo všetkých troch jazykových verziách a aj niečo „navyše“.
Zdroj: Dana Kurtíková, Foto: SSM a archív