FOTO: Protipovodňové múriky do výšky 1,2 metra okolo Hrona sa postupne dokončujú

SPRÁVY
7 /

Boli sme sa pozrieť v Majeri na hotové ochranné protipovodňové múriky na brehu Hrona z pohľadového betónu. Popri nich je vyasfaltovaný chodník, treba dorobiť už len obrubníky, terénne a sadové úpravy plus osadiť na múrik prípravky pre ukotvenie prípadného mobilného hradenia.

Na práve rozostavaný komplex protipovodňovej ochrany mesta sa pred vyše týždňom upierali oči mnohých Bystričanov, keď po výdatných lejakoch začala nebezpečne stúpať hladina Hrona s hrozbou povodne.

Kritická situácia začala byť na Huštáku a pri zimnom štadióne, kde ochranný múrik ešte nie je dobetónovaný. Oproti štadiónu sa navyše buduje prečerpávacia stanica pre zabezpečenie prečerpávania prípadnej vzdutej hladiny vody z prítoku Rudlovského potoka. V týchto miestach hasiči s dobrovoľníkmi a pracovníkmi SVP kládli vaky naplnené vodou resp. kovové zábrany a pieskovali sa vrecia. Našťastie dážď ku koncu týždňa ustal a hladina Hrona sa dostala do normálu.

V tejto súvislosti zarazila kritika bystrických aktivistov – odporcov výstavby protipovodňových opatrení na Hrone, ktorí doposiaľ  bojovali proti „údajnému „zabetónovaniu Hrona“ a teraz neváhali na sociálnych sieťach kritizovať stavbárov, prečo ešte nedokončili betónové múriky pozdĺž brehu. Dokonca kritizovali za to primátora Jána Noska, ktorý spolu s krízovým štábom permanentne sledoval vývoj situácie na Hrone, hoci investorom stavby nie je mesto, ale Slovenský vodohospodársky podnik (SVP).

Predtým niektorí aktivisti zverejňovali fotografie rozostavaného ochranného betónového múrika v Majeri bez položenia vrstiev chodníka s tým, že údajne bude dvojmetrový a nie ako sa  plánovalo, teda do výšky 1,2 metra.

Ako však vidno z našich aktuálnych záberov, hotový ochranný múrik v Majeri má naozaj výšku 1,2 metra a taká bude po jeho celej dĺžke. Vybudovaný nový asfaltový chodník slúži pre chodcov, korčuliarov i cyklistov, ktorí sa cezeň môžu bezpečne pozerať na rieku. Doterajšie „kuvičie“ hlasy, ktoré sa týkali aj údajných veľkých výrubov, hoci všetky výruby sa v plnej miere nahradia novými stromami a drevinami, by na základe reality všedného dňa a poznania skutočnej situácie tak už mohli stíchnuť.

Vybudovanie  protipovodňovej ochrany mesta pred storočnou vodou  v dĺžke 7,38 km od Majera po Radvaň prostredníctvom ústavy širokopriemerových tesniacich pilót pod betónovými múrikmi  výšky 1,2 metra aj s mobilným hradením zabezpečí, že sa už nebude opakovať situácia spred 46 rokov, keď bola v Banskej Bystrici veľká povodeň.

Tomu napomôže aj osadenie sklopného zábradlia v problematickej časti mosta na Hronskom predmestí s technickými úpravami  na oboch brehoch Hrona, aby sa záplavová vlna preliala ponad mostnú konštrukciu.

Slovenský vodohospodársky podnik, š. p. investuje do výstavby protipovodňovej ochrany mesta Banská Bystrica okolo 26 miliónov eur z eurofondov  Zhotoviteľ Strabag by mal stavbu dokončiť v priebehu budúceho roka.

Autor: (tom), Foto: Mirka Chabadová a vizualizácie