Vozidlá Banskobystrickej regionálnej správy ciest (BBRSC) v súlade s platnou legislatívou používajú pri výjazdoch oranžové výstražné svetlá (tzv. majáky), ktoré slúžia na upozornenie ostatných účastníkov premávky. Možnosť využívať modré majáky, ktoré sú vyhradené pre vozidlá s právom prednostnej jazdy, by im však v mimoriadnych situáciách výrazne zefektívnila a urýchlila zásah, najmä pri nehodách či kalamitných stavoch. Súčasné právne obmedzenia ich však nútia čakať v kolónach spolu s ostatnými vozidlami.
Predseda predstavenstva BBRSC Martin Turčan vysvetľuje:
„V mimoriadnych situáciách, ako sú nehody, je pre nás náročné dostať sa na miesto včas. Bez modrých majákov nás ostatní vodiči nepustia, a tak často stojíme v kolóne, kým sa cesta neuvoľní.“

Martin Turčan
Používanie výstražných svetiel na vozidlách upravuje zákon č. 8/2009 Z. z. o cestnej premávke. Zákon rozlišuje medzi modrými svetlami, ktoré sú vyhradené pre záchranné a bezpečnostné zložky s právom prednostnej jazdy (polícia, hasiči, zdravotná služba, civilná ochrana),červenými svetlami, ktoré sú spolu s modrými používané výlučne políciou a hasičmi a oranžovými svetlami určenými pre vozidlá údržby, nadrozmernej prepravy či cestárov, ktoré nemajú prednostné právo.
Podľa zákona môžu vozidlá vybavené modrými výstražnými svetlami a zvukovým výstražným znamením využívať prednosť v cestnej premávke, pričom ostatní vodiči sú povinní im umožniť plynulý a bezpečný prejazd. Rozhodnutie o priznaní štatútu vozidla s právom prednostnej jazdy vydáva Ministerstvo vnútra Slovenskej republiky.
Aj keď vozidlá regionálnej správy ciest nie sú štandardne zaradené medzi zložky s právom prednostnej jazdy, v praxi často patria medzi prvých, ktorí zasahujú na mieste nehody v spolupráci s hasičským a policajným zborom. Pomáhajú odstraňovať následky nehody, zabezpečujú miesto udalosti a riadia dopravu.
BBRSC by preto možnosť využívať modré majáky uvítala, aby bol zásah plynulejší a rýchlejší. Táto možnosť by bola efektívna pre vybrané zásahové vozidlá, ako napríklad Cestnú patrolu, ktorá pravidelne vyráža k dopravným nehodám či iným nepredvídateľným situáciám.
„Nejde o to, aby každé naše vozidlo malo modrý maják. Výnimku by si však zaslúžilo niekoľko našich kľúčových zásahových vozidiel, ktoré potrebujú rýchlo reagovať v krízových momentoch. Pomohlo by to nielen nám, ale aj celkovej bezpečnosti na cestách,“
dodáva Turčan.
BBRSC poukazuje na to, že súčasná legislatíva a byrokratické procesy im neumožňujú pružne reagovať na mimoriadne situácie. Zatiaľ čo záchranné zložky majú jasne stanovené podmienky na používanie modrých majákov, vozidlá cestnej údržby takúto možnosť nemajú, aj keď prakticky pôsobia ako súčasť krízovej infraštruktúry.
„Ide o krok, ktorý nie je len technický, ale predovšetkým v prospech bezpečnosti a verejného záujmu. Možnosť rýchleho zásahu cestárov tam, kde je to najviac potrebné, je kľúčová pre funkčnosť dopravnej infraštruktúry v Banskobystrickom kraji,“
upozorňuje Róbert Machala, riaditeľ odboru cestnej infraštruktúry BBSK.
BBRSC preto verí, že vybrané cestárske vozidlá by mohli v budúcnosti získať oprávnenie na používanie modrých majákov ako nástroj na zvýšenie bezpečnosti a plynulosti premávky.
Zdroj: Martina Straková , Foto: BBRSC a ilustračné