Po prevzatí staveniska vysúťaženým zhotoviteľom sa v týchto dňoch začínajú stavebné práce na rekonštrukcii takmer kilometrového úseku chodníka na Radvanskej ulici v mestskej časti Radvaň-Kráľová. Mesto od pôvodného úmyslu vybudovania samostatnej cyklotrasy upustilo po pripomienkach obyvateľov a občianskej rady.
Namiesto toho bude chodník v nevyhovujúcom stave prebudovaný na združený chodník pre peších a cyklistov a samostatná cyklotrasa bude vyznačená na ceste medzi bytovými domami a rýchlostnou cestou R1. Na základe požiadaviek ľudí bude z vnútrobloku na Radvanskej ulici č. 4 až 11 pri detskom ihrisku vylúčená automobilová doprava. Pre motoristov samospráva pripravuje v tejto lokalite náhradné parkovacie plochy. Cieľom všetkých opatrení je zabezpečiť adekvátne možnosti pre bezpečný pohyb peších, cyklistov i motoristov.
Na Radvanskej ulici v Radvani sa vďaka získaným financiám vo výške 640 000 eurz Plánu obnovy a odolnosti začína s rozsiahlou rekonštrukciou takmer kilometrového úseku chodníka, ktorý vedie od základnej školy, popri kaštieli Radvanských, popred materské školy až po križovatku pri OC Tesco.
„Pôvodne sme v tomto priestore uvažovali o vytvorení chodníka a oddelenej, samostatnej cyklotrasy. Jej realizácia by však mohla nabádať cyklistov jazdiť rýchlejšie, a zároveň by ju mohli využívať aj tranzitní cyklisti. Vzhľadom na to, že ide o vnútroblok s detským ihriskom, kde by hrozil vznik kolízií, po pripomienkach obyvateľov a občianskej rady sme od tohto zámeru upustili. V zmysle Generelu nemotorovej dopravy sme namiesto toho navrhli vybudovanie združeného chodníka pre peších a cyklistov. Na rozdiel od segregovanej cyklotrasy, na združenom chodníku má prednosť výlučne chodec a cyklista musí svoju jazdu patrične prispôsobiť peším,“
hovorí primátor Ján Nosko.
Samostatná cyklotrasa bude vyznačená na ceste
Nový združený bezbariérový chodník je historicky najväčšou jednorazovou investíciou do rekonštrukcie chodníkov v mestskej časti Radvaň-Kráľová. Okrem chodcov ho budú môcť využívať malí aj veľkí cyklisti smerujúci najmä do škôlok, školy, parku kaštieľa Radvanských i na detské ihriská. Jeho povrch bude vyhotovený zo zámkovej dlažby.
„Ako bývalý predseda občianskej rady som sa spolu s obyvateľmi Radvane venoval potrebe obnovy Radvanskej ulice už od roku 2019. Som rád, že hlas ľudí bol vypočutý a že dnes môžeme sledovať, ako sa snaha mení na realitu. Ako Radvančan vnímam túto rekonštrukciu ako najväčšiu investíciu do verejného priestoru v našej mestskej časti za posledné desaťročie. Veľmi si vážim, že mesto, moji kolegovia poslanci aj obyvatelia Radvane ťahali v tejto veci za jeden povraz. Výsledkom bude nová, bezpečnejšia a vizuálne kvalitná ulica s moderným osvetlením a mestským mobiliárom – priestor, ktorý bude dôstojným zázemím pre každodenný život detí, rodín aj seniorov,“
víta túto investíciu radvanský mestský poslanec Roman Miškár.
„Veľmi ma teší, že sa podarilo získať finančné prostriedky z európskych fondov, vďaka ktorým sa môže zrealizovať takáto veľká investícia. Keďže ide o rozsiahlu rekonštrukciu chodníka na Radvanskej ulici, snažíme sa ako poslanci s obyvateľmi nášho volebného obvodu komunikovať pred realizáciou samotného zámeru a riešiť ich požiadavky počas výstavby, ktoré im uľahčia pohyb v okolí stavby,“
uvádza ďalší mestský poslanec za volebný obvod Radvaň Patrik Trnka.

Zľava Patrik Trnka a Roman Miškár
V priestore pri materských školách bude použitá veľkoformátová dlažba, keďže v tejto časti sa plánuje v rámci projektu Zelené sídliská vytvoriť tzv. „Radvanské námestie“ so zeleňou, vrátane komplexnej rekonštrukcie centrálneho ihriska pri Tihányiovskom kaštieli.
Samostatnú cyklotrasu pre tranzit cyklistov plánuje samospráva vyznačiť priamo na miestnej ceste na Radvanskej ulici medzi bytovými domami a rýchlostnou cestou R1 až po križovatku s Tescom. Pre zvýšenie bezpečnosti a ochranu cyklistov bude na tejto ceste zriadená zóna s maximálnou rýchlosťou 30 kilometrov za hodinu.
Pribudnúť by mali aj parkovacie miesta
Pozdĺž tejto cesty by zároveň mali pribudnúť aj nové parkovacie miesta, ktoré vzniknú na voľných plochách v priestore medzi existujúcimi parkoviskami. Tie by sa mali realizovať po získaní príslušných povolení a schválení finančných prostriedkov v mestskom rozpočte na realizáciu parkovacej politiky v Radvani.
„Súčasťou vybudovania združeného chodníka pre peších a cyklistov je aj rekonštrukcia vstupov do bytových domov a nové verejné osvetlenie. Zároveň pristúpime k splneniu požiadaviek obyvateľov Radvanskej ulice č. 4 – 11, ktorí žiadali oplotenie detského ihriska, rekonštrukciu dažďovej kanalizácie, realizáciu vyvýšeného chodníka slúžiaceho ako spomaľovač v úseku medzi Radvanskou č. 11 a 12, kade prechádzajú automobily zásobujúce základnú školu. Návrhy ľudí smerovali aj k tomu, aby bola z vnútrobloku na Radvanskej ulici pri detskom ihrisku vylúčená automobilová doprava, čo sme akceptovali. Zároveň sme vytypovali plochy vedľa cesty na Radvanskej, kde pripravujeme projekt výstavby parkovacích miest pre obyvateľov, ktorí využívali na parkovanie nelegálne parkovacie miesta v danom vnútrobloku,“
dopĺňa Jakub Gajdošík, prvý zástupca primátora.

Zľava Ján Nosko a Jakub Gajdošík
Zdroj: Zdenka Marhefková a (tom), Foto: mesto BB a ilustračné