Výstavba predĺženia R1 z Banskej Bystrice po Slovenskú Ľupču napreduje, zasiahne aj Šalkovú

SPRÁVY
0 /

Pokračovanie R1 z Banskej Bystrice do Slovenskej Ľupče je v plnom procese výstavby. Dokončenie prvej etapy je plánované na rok 2026. Výstavba si vyžiada určité dopravné obmedzenia, vrátane obchádzkovej trasy cez Šalkovú.

Výstavba I. etapy je v plnom prúde

Viac ako trojkilometrový úsek už v rámci prvej etapy pomôže riešiť komplikovanú dopravnú situáciu najmä pri odbočke do mestskej časti Šalková. Pre Šalkovčanov s okolím je najdôležitejšie vybudovanie nového mosta cez Hron.

Ten nahradí súčasný most, ktorý je na hranici životnosti, pričom miestni obyvatelia dlhodobo volajú po jeho komplexnej rekonštrukcii. Nový most v Šalkovej sa stane súčasťou nevyhnutnej preložky cesty I/66 počas výstavby predĺženia R1.

Most v Šalkovej

Most v Šalkovej

Veľkým prínosom bude výmena mosta v havarijnom stave ponad železničnú trať pri odbočke na Slovenskú Ľupču pri Biotike. Do výstavby je zahrnutá aj mimoúrovňová križovatka Šalková. V prvej etape výstavby sa ráta s piatimi mostnými objektmi.

„Aktuálne som sa zúčastnil kontrolného dňa výstavby predĺženia rýchlostnej cesty R1 z Banskej Bystrice po Slovenskú Ľupču. Hoci bude mať nový úsek dĺžku len tri kilometre, jeho súčasťou bude nová mimoúrovňová križovatka Šalková, kruhový objazd, ako aj obyvateľmi požadované dopravné napojenie na priemyselný park. Som presvedčený, že sa tým podstatne zlepší dopravné napojenie a zvýši sa bezpečnosť dopravy v tejto lokalite,“

uviedol tento týždeň banskobystrický primátor Ján Nosko.

Kontrolný deň na stavbe

Kontrolný deň na stavbe

Podľa primátora ide o náročnú stavbu, keď zhotoviteľ pracuje naplno na niekoľkých miestach naraz. Zároveň sa poďakoval Národnej diaľničnej spoločnosti, že po rokoch môžeme byť svedkami realizácie projektu, ktorý skvalitní život motoristom a predovšetkým Šalkovčanom. Vybudovaním tohto úseku R1 sa splatí veľký dlh obyvateľom Banskej Bystrice a širokého okolia, ktorí čakajú na jeho výstavbu už veľmi dlho.

Nová trasa sa zo západnej strany prepojí  s predchádzajúcim úsekom rýchlostnej cesty R1 Pribina Banská Bystrica – severný obchvat. Vo všeobecnosti sa tak zvýši komfort a bezpečnosť osobnej aj tranzitnej dopravy. Dodávateľom stavby je víťaz verejného obstarávania druženie Doprastav, a.s. – Metrostav DS a.s. Celkové náklady na I. etapu predstavujú približne 87 miliónov eur, pričom budú financované zo štátneho rozpočtu.

I. etapa pokračovania R1 z Banskej Bystrice po Slovenskú Ľupču

I. etapa pokračovania R1 z Banskej Bystrice po Slovenskú Ľupču

V hre aj ďalšie pokračovanie R1 z Ľupče popod Donovaly na Ružomberok

V súvislosti s aktuálnou I. etapou predĺženia R1 po Slovenskú Ľupču vyvstáva otázka, či a kedy  sa štát rozhodne budovať aj II. etapu R1 zo Slovenskej Ľupče  tunelom  popod Donovaly smerom na Ružomberok.

Hoci za bývalej vlády vypracovaná štúdia považovala projekt pokračovania R1 z Banskej Bystrice a Ľupče smerom na Donovaly a Ružomberok s napojením na D1 za neefektívny a  preferovala prepojenie R3 zo Žiaru nad Hronom na Turiec, súčasné ministerstvo dopravy sa vracia k pôvodnému riešeniu.

Minister dopravy Jozef Ráž

Minister dopravy Jozef Ráž

Minister Jozef Ráž chce pokračovať v príprave prepojenia diaľnice D1 s rýchlostnou cestou R1 tunelom pod Donovalmi:

„Otázna je suma, ktorú si projekt vyžiada. Ale za našej administratívy sa určite bude pokračovať v prípravnom procese a v kreslení aj tohto úseku diaľnice.“

Práve aktuálne budované predĺženie R1 z Banskej Bystrice po Slovenskú Ľupču podporuje toto riešenie napojenia rýchlostnej cesty R1 na D1. Treba dúfať, že ho už nikto nezmení…

Trasovanie rýchlostných ciest v SR

Trasovanie rýchlostných ciest v SR

Autor: (tom), Foto: mesto BB, NDS a ilustračné