Vyšetrovacia komisia určila príčiny vlaňajšej nehody stíhačky MiG-29 zo Sliača

SPRÁVY
1 /

Na pondelkovej tlačovej konferencii minister obrany Jaroslav Naď informoval o príčinách nehody stíhačky MiG-29, ku ktorej došlo vo večerných hodinách 28. septembra 2019.  Vyšetrovacia komisia určila 13 čiastkových faktorov, ktoré prispeli k pádu vojenského lietadla.

Ako zdôraznil Jaroslav Naď, nehodu nezapríčinil stav lietadla, ani nedostatok kompetencie zo strany pilota. K incidentu došlo počas cvičného letu.Z Letiska Sliač vyrazili dve stíhačky MiG-29. V oboch podľa ministra sedeli skúsení piloti. Vzhľadom na rapídne zhoršenie sa počasia, predovšetkým z dôvodu výskytu hmly, dostali pokyn na návrat.

Prvej stíhačke sa podarilo pristáť na Letisku Sliač na druhý pokus. Pilot ďalšej stíhačky Ján Kurtík „nebol vo vizuálnom kontakte so zemou“, preto nemohol pristáť. Požiadal o pristátie v Bratislave.

Počas letu do Bratislavy oznámil pilot kritický stav paliva a vyhlásil stav núdze. Vyjadril obavu, že na miesto nedoletí. O minútu neskôr kontrolka ohlásila núdzový stav paliva a pilot navrhol katapultovať sa. Následne sa uskutočňovali konzultácie o vhodnom priestore tak, aby prišlo k čo najmenším škodám na životoch i majetku.

„Katapultáž sa uskutočnila bez nedostatkov a problémov. Lietadlo dopadlo v katastri obce Nové Sady pri Nitre,“

priblížil minister a dodal:

„Nedostatok paliva spôsobila kombinácia faktorov Rozhodnutie pilotov pristáť na leteckej základni Sliač súviselo aj s počasím, ktoré bolo tzv. pod poveternostné minimá. Chceli sa vrátiť domov, lebo boli plne naložení muníciou. Hľadali riešenie, aby nemuseli ísť na náhradné letisko, čo má aj ekonomické a logistické následky. Boli presvedčení, že sa im to môže podariť.“

Ďalšími príčinami boli pasívna činnosť dozorného meteorológa a zaradenie vlhkomera s vysokými odchýlkami do prevádzky len niekoľko dní pred samotnou nehodou.

Vyšetrovanie septembrovej nehody ukončila 11 – členná komisia vedená hlavným inšpektorom bezpečnosti letov Jánom Salajom 23. júna. Naď uviedol, že cieľom vyšetrovania bolo predísť do budúcnosti podobnej nehode.

Trestnoprávne vyšetrovanie vedie polícia. Škodu na lietadle a munícii vyčíslili na 38 miliónov eur, zaplatí ju štát. Na lesnom poraste v mieste dopadu bola škoda do 600 eur.

Minister obrany ocenil rozhodnutie pilota katapultovať sa. Poukázal na to, že pilot letel na záložné letisko plne naložený muníciou ako pri ostrom zásahu. Existovalo riziko ohrozenia životov, ak by sa rozhodol „risknúť to“ a letieť až do Bratislavy.

Do budúcnosti sa prijalo 22 opatrení, ktoré majú podobným incidentom predísť. Minister Naď zároveň dementoval informácie o tom, že z miesta nehody nevyzbierali všetku muníciu.

Pilot havarovanej stíhačky Ján Kurtík (39) sa po nehode zotavil a ďalej slúži v armáde. Jeho veliteľ, ktorý s ním letel vo dvojici, niekoľko týždňov po nehode na vlastnú žiadosť odišiel do civilu…

Zdroj: TASR a (tom), Foto: ilustračné a policajné