Treba urobiť poriadok s nakupovaním seniorov v potravinách

SPRÁVY
7 /

Počas minulého  týždeň sa pred predajňami potravín tvorili rady, v ktorých boli aj seniori. Uviedol to predseda Slovenskej aliancie moderného obchodu (SAMO) Martin Krajčovič pri hodnotení prvého týždňa fungovania sprísnených opatrení nariadených vládou pre koronavírus v obchodných prevádzkach.

​SAMO združuje obchodné reťazce Billa, dm drogerie markt, Kaufland, Lidl, Metro, Terno a Tesco. Predseda tejto aliancie Martin Krajčovič upozorňuje:

„Od pondelka 30. marca,, ako sme predpokladali, sa vytvárajú ráno rady pred prevádzkami po celom Slovensku. Žiaľ, v tých radoch je množstvo seniorov. Naopak, pred dvanástou sú obchody takmer prázdne, lebo seniori už v tento čas nenakupujú.“

Bolo by podľa neho preto žiaduce, aby sa tieto hodiny pre seniorov presunuli viac na raňajší termín a skrátil sa čas na dve hodiny tak, ako to je napríklad v Česku od 8:00 do 10:00 hod.:

„Ukazuje sa, že na základe zákazníckeho správania by to bolo vhodné riešenie, aj s prihliadnutím na to, že predobedom sú obchody zbytočne blokované napríklad pre mamičky na materskej alebo pre ľudí, ktorí si počas práce chcú kúpiť obed.“

​Limit vstupu do predajní „jeden zákazník na 25 m2“ podľa neho už po prvých pár dňoch ukazuje, že to prináša problémy a neželaný opačný efekt.

„Toto opatrenie reálne zamedzuje obslúžiť zákazníkov, ktorí si chcú nakúpiť vo svojom preferovanom obchode v blízkosti svojho domova. Vytvárajú sa rady pred obchodmi, kde vzniká napätie a nedodržiavajú sa rozstupy,“

vysvetľuje Krajčovič a dodáva:

„Bez asistencie polície nevieme zabezpečiť dodržiavanie poriadku. Zamestnanci obchodu čelia vulgárnym prejavom a agresívnemu správaniu ľudí stojacich v rade. Ukazuje sa, že je potrebné znížiť počet m2 na jedného zákazníka na európsky štandard (asi 10 až 15 m2), čím by sme výrazne eliminovali nepokoje pred obchodmi a rovnako zredukovali počet zákazníkov pred obchodmi.“

Presne s takýmito problémami sa stretávajú Bystričania, ktorí chodia nakupovať do potravín v tomto krízovom čase. Ešte výraznejšie to pociťujú predavačky v menších obchodných prevádzkach v obciach.

Napríklad v sobotu, keď majú takéto predajne otvorené iba do 12:00 hod., by si mladšie ročníky, ak neprídu ráno, de facto nemali ako nakúpiť na nedeľu, keď sú aj potraviny zatvorené. A možno by stačilo prednostné nakupovanie seniorov…

Zdroj: TASR a (tom), Foto: ilustračné