Transparency International: Noviny Náš kraj za Luntera ako za Kotlebu!

SPRÁVY
6 /

Zdá sa, že na Úrade BBSK akoby zabudli, čo kritizovalo nové vedenie kraja na čele so županom Jánom Lunterom na mediálnej politike svojho predchodcu Mariana Kotlebu. Prvé číslo župných novín Náš kraj, ktoré bývalé vedenie BBSK po stopnutí financií zastupiteľstvom vydávalo ako stranícke, sa nieslo v podobnom oslavnom duchu osoby župana..

S nezvyčajne tvrdou kritikou prišiel riaditeľ Transparency International Slovensko Gabriel Šipoš, ktorý vo svojom blogu uviedol:

„Ján Lunter však sám prechod na „verejnoprávne“ župné noviny nezvládol. Prvé číslo Lunterovho župného časopisu sa viac podobá na volebný leták ako na časopis pre občanov. Na každej jednej fotke, kde vystupujú nejakí ľudia, je vždy aj samotný župan. Trinásť fotiek Luntera na 16 stranách novín je horší „kult osobnosti,“ ako má 99 % slovenských samosprávnych novín (Kotleba mával na celé jedno vydanie dve – tri fotky). Skôr ako „Náš kraj“ by sa mesačník mal premenovať na Náš župan.“

gabriel sipos

Ďalej Šipoš pokračoval:

„Okrem príhovoru Luntera nie sú články vôbec podpísané. V novinách nie je uvedený ani šéfredaktor či iná zodpovedná osoba. Takmer všetky články sú vedené v duchu názoru vedenia župy – čo sme dokázali, čo napravili, čo chystáme. Nečudo, že už do podtitulu časopisu si autori zvolili slogan „Dobré správy pre Náš kraj.“ Zjavne nič „zlé“ či kritické o župe sa v časopise platenom z daní a distribuovanom do 252 tisíc domácností po celom regióne neplánuje zverejniť.“

Podľa TIS Banskobystrický samosprávny kraj zadal krajské noviny bez súťaže. Celý dizajn novín, grafiku ale aj editáciu textov má na starosti Komplot Advertising, teda imidžmejkri Peter Hajdin a Adam Znášik, ktorí Lunterovi pomáhali vyhrať voľby (mimochodom robili kampaň aj prezidentovi Andrejovi Kiskovi)

BBSK s Komplotom podpísal v máji zmluvu na 50 tisíc eur za vydavateľské, propagačné a reklamné služby do konca tohto roka.  Tlač a distribúciu krajských novín má na starosti Red Post za 28 tisíc eur na tri mesiace. Aj s touto firmou Ján Lunter pred voľbami spolupracoval.

„Po prepočítaní vychádzajú ročné náklady na noviny Náš kraj, a to bez práce interných ľudí župy, na 125 tisíc eur,“

dodáva Šipoš.

 

vedenie kraja

Za Banskobystrický samosprávny kraj poskytol médiám stanovisko hovorca Matej Bučko, ktorý ako mestský poslanec často kritizuje mediálnu politiku mesta:

 „Z charakteru týchto služieb vyplýva, že ich nemožno súťažiť ako jogurt. Tieto služby sú výhodne dodávané, navyše so 70 – percentnou zľavou. Myslíme si, že toto číslo spĺňalo informačnú a spravodajskú funkciu. Ide o prvé číslo periodika. Je preto prirodzené, že sa za polrok naakumulovali spoločenské akcie a výjazdy, kde sa zúčastnil predseda BBSK, preto bola jeho prítomnosť na fotkách častejšia. Túto kritiku však reflektujeme a zohľadníme ju v ďalších číslach.“

lubo motycka

Oponuje mu krajský poslanec a novinár Ľubomír Motyčka:

„Pre mňa je nepredstaviteľné, ako môžu ľudia z vedenia BBSK, ktorí sa tak často zaštiťujú transparentnosťou a výberovými konaniami, môžu urobiť niečo také, ako zadať niekomu verejnú zákazku za vyše stotisíc  eur bez výberového konania, navyše firmám, ktoré robili súčasnému županovi  kampaň. Inak sa to nazýva aj klientelizmus. Nehovoriac o zbabranom obsahu mediálnymi „odborníkmi“, ktorí sa teoreticky hrdia svojou profesionalitou, ako je napríklad krajský hovorca Matej Bučko, inak mestský poslanec za Banskobystrickú alternatívu a vraj expert na médiá. Potom to takto v praxi vypáli. Asi to bude aj téma najbližšieho krajského zastupiteľstva.

Uvidíme, ako bude vyzerať druhé číslo krajských novín Náš kraj a či Úrad BBSK bude reflektovať verejnú kritiku obsahu úvodného čísla.

titulka nas kraj

 

Autor: (tom), Foto: ilustračné