Referendová kampaň v kostoloch začala hneď po Vianociach

SPRÁVY
8 /

Kým slovenskí politici prázdninujú, hneď po vianočných sviatkoch začali s politikou cirkevní predstavitelia. V kostoloch na bohoslužbách zaznel hlas na podporu februárového referenda o rodine aj v Banskej Bystrici.

K rímskokatolíckej cirkvi sa pridali evanjelici, ktorí biskupským listom vyzvali svojich veriacich  k pozitívnemu kresťanskému postoju a podpore troch referendových otázok. Pritom pohľad na ich obsah ponúka dva možné výklady.

Buď naozaj ide o ochranu tradičnej slovenskej rodiny muža a ženy alebo je celé referendum zamerané proti registrovaným partnerstvám homosexuálov. Väčšina liberálne zmýšľajúcich ľudí sa prikláňa k názoru, že zo strany katolíkov i evanjelikov ide o zamedzenie získania rovnakých rodinných práv osobám rovnakého pohlavia LGBT, ktoré tvoria  možno 5 percent slovenského obyvateľstva.

Svedčí o tom aj agresívne vyjadrenie hovorcu Aliancie za rodinu Antona Chromíka potom, čo Ústavný súd SR koncom októbra vyhlásil jednu zo štyroch otázok navrhovaného referenda za protiústavnú:

„Slušní ľudia dnes dostali od systému veľkú facku, dnes im Ústavný súd zakázal povedať svoj názor na rodinu, na to, čo je rodina a my to považujeme za niečo skutočne škandalózne. Toto nie je demokracia, toto je sudcovská tyrania.“ 

Išlo o otázku: „Súhlasíte s tým, aby žiadnemu inému spolužitiu osôb okrem manželstva nebola priznaná osobitná ochrana, práva a povinnosti, ktoré sú právnymi normami k 1. marcu 2014 priznané iba manželstvu a manželom – najmä uznanie, registrácia či evidovanie ako životného spoločenstva pred verejnou autoritou, možnosť osvojenia dieťaťa druhým manželom rodiča?“

Na Ústavný súd SR sa začiatkom septembra obrátil prezident Andrej Kiska potom, čo od iniciátorov referenda obdržal petíciu s viac ako 400.000 podpismi . Napokon vyhlásil referendum s tromi otázkami

1.Súhlasíte s tým, aby sa manželstvom nemohlo nazývať žiadne iné spolužitie osôb okrem zväzku medzi jedným mužom a jednou ženou?

2.Súhlasíte s tým, aby párom alebo skupinám osôb rovnakého pohlavia nebolo umožnené osvojenie (adopcia) detí a ich následná výchova?

3.Súhlasíte s tým, aby školy nemohli vyžadovať účasť detí na vyučovaní v oblasti sexuálneho správania či eutanázie, ak ich rodičia alebo deti samy nesúhlasia s obsahom vyučovania?

V tejto súvislosti je zaujímavý nezvyčajne otvorený postoj pápeža Františka:

„Homosexuálov nemožno odsudzovať alebo marginalizovať. Mali by byť integrovaní do spoločnosti.“

Katechizmus katolíckej cirkvi hovorí, že  homosexuálna orientácia nie je hriešna, homosexuálny akt áno. Homosexuálnym kňazom by sa podľa Svätého Otca  malo odpustiť a na ich hriechy zabudnúť .

Z 28 členských krajín EÚ neuznáva registrované partnerstvá zatiaľ  jedenásť: Bulharsko, Cyprus, Estónsko, Grécko, Litva, Lotyšsko, Malta, Poľsko, Rumunsko, Slovensko a Taliansko. Zdá sa, že kresťanom v demokratickej Európe skôr leží na srdci tolerancia väčšinovej spoločnosti voči menšinám vrátane homosexuálov, ako bigotny postoj k tradičnej rodine muža a ženy.

Doposiaľ  sa na Slovensku konalo sedem referend, z ktorých bolo platné jediné o vstupe SR do Európskej únie v roku 2003 s 52,15-percentnou účasťou. Zákonnou podmienkou platnosti referenda je účasť nadpolovičná väčšina oprávnených voličov, pričom za musí hlasovať nadpolovičnou väčšinou účastníkov referenda. Návrhy prijaté v referende vyhlási Národná rada Slovenskej republiky ako zákon.

Najväčšou prekážkou doterajších šiestich neúspešných slovenských referend bola nízka účasť voličov. To bude hlavný problém aj ôsmeho referenda 7.februára 2015. Zrejme preto začala hneď po vianočných sviatkoch „zaberať“ cirkev…

Autor: (tom), Foto: Ilustr.