Primátori Banskej Bystrice a Ružomberka píšu Figeľovi

SPRÁVY
4 /

Primátori Banskej Bystrice a Ružomberka Peter Gogola a Ján Pavlík sa vo štvrtok 9.júna dohodli, že budú spoločne koordinovať kroky smerujúce k realizovaniu predĺženia rýchlostnej cesty R1 z Banskej Bystrice do Ružomberka.

cesty11Výsledkom ich spolupráce sú pripomienky oboch miest k dokumentu Program pokračovania prípravy a výstavby diaľnic a rýchlostných ciest na roky 2011 – 2014 (ďalej Program), ktorý predkladá ministerstvo dopravy na rokovanie vlády SR. Svoje pripomienky primátori oboch miest adresovali ministrovi Jánovi Figeľovi.

Dopravné napojenie našich miest má mimoriadny význam pre ďalší rozvoj nielen Banskej Bystrice a Ružomberka, ale aj celej severnej časti územia nášho kraja, ktorá upadla do hlbokého hospodárskeho útlmu aj vďaka nevyhovujúcim dopravným podmienkam„, uvádzajú primátori v liste.

Peter Gogola a Ján Pavlík ďalej argumentujú, že medzi základné východiskové dokumenty Programu patrí Operačný program Doprava 2007-2013, v ktorom je v rámci siete rýchlostných ciest uvedená aj trasa cesty R1 s predĺžením trasy v úseku Banská Bystrica- Slovenská Ľupča-Ružomberok. Medzi priority Programu však už tento úsek trasy cesty R1 zaradený nebol.

Z hľadiska miest Banská Bystrica Ružomberok považujú primátori presunutie výstavby trasy cesty R1 v úseku Banská Bystrica – Slovenská Ľupča – Ružomberok na bližšie nestanovený termín druhej polovice tohto desaťročia za neprijateľný a nemôžu s ním súhlasiť. „Žiadame o prehodnotenie významu trasy R1 (Banská Bystrica-Ružomberok D1) a akceptovanie pôvodne stanovených termínov výstavby úsekov cesty R1, ktoré predpokladajú ukončenie výstavby do roku 2016″, konštatujú primátori Peter Gogola a Ján Pavlík.

Význam trasy umožňujúcej priame napojenie miest Banská Bystrica a Ružomberok na diaľnicu D1 a vybudovanie významného severojužného dopravného prepojenia (R3, R1) v trase historickej európskej cesty E 77, je pre celý priestor banskobystricko-zvolenského osídlenia a priestoru Oravy a Liptova životne dôležitý. Prepojenie miest Banská Bystrica a Ružomberok prostredníctvom rýchlostnej komunikácie R1 má navyše mimoriadny význam pre ochranu vodných zdrojov slúžiacich pre banskobystrický región nachádzajúcich sa v trase I/59. Dobudovanie R1 predstavuje alternatívu a záložné prepojenie v smere východ-juhozápad SR a je významným priamym prepojením v smere sever-juh.

V odvolaní sa na platné, schválené aj pripravované dokumenty, v ktorých trasa cesty R1 nebola nikdy spochybnená, zároveň žiadame o akceptovanie a zaradenie trasy cesty R1 Trnava – Nitra – Žarnovica – Žiar nad Hronom – Zvolen – Banská Bystrica – Ružomberok, vrátane jej posledného úseku Banská Bystrica – Korytnica – Ružomberok, do záväzných častí všetkých stupňov územnoplánovacej dokumentácie, vrátane ich zmien a doplnkov a miest obcí, cez ktoré stanovená trasa cesty prechádza, uzatvárajú svoje pripomienky primátori Peter Gogola a Ján Pavlík.

Zdroj: Bystricoviny.sk