Pozemkové úpravy sa v SR vykonávajú na základe zákona č. 330/1991 Zb. o pozemkových úpravách, usporiadaní pozemkového vlastníctva, pozemkových úradoch, pozemkovom fonde a o pozemkových spoločenstvách.
Pozemkové úpravy
Rozdrobenosť vlastníctva na Slovensku sa vyvinula z aplikácie uhorského dedičského práva, ktoré umožnilo dediť majetkové podiely všetkým deťom rovnakým dielom, ďalej to ovplyvnilo niekoľko pozemkových reforiem a aj obdobie potláčania vlastníckych práv medzi rokmi 1950-1989.
V súčasnosti je priemerný počet vlastníkov na jednej parcele 11,91 a priemerne jeden vlastník vlastní podiely v 22,61 parcelách. Dôležitým ukazovateľom rozdrobenosti je aj počet vlastníckych vzťahov, čo je neuveriteľných 98 mil. za celú Slovenskú republiku.
Jedinečnosť pozemkových úprav spočíva v tom, že v jednom projekte a v jednom správnom konaní sa vykonávajú rôzne činnosti, pomocou ktorých sa vyriešia, zefektívniaa najmä racionálne usporiadajú zložité vlastnícke vzťahy.
Jednoznačne najväčšími výhodami pozemkových úprav sú scelenie, t.j. reálne rozdelenie spoluvlastníctva a vytvorenie kompaktných parciel vo vlastníctve v 1/1, t.j. výlučnom vlastníctve konkrétnej osoby, ďalej sprístupnenie pozemkov, ich presné vytýčenie, zmapovanie skutočného stavu v teréne, spresnenie výmer a v neposlednom rade aj ich výrazné zvýšenie trhovej hodnoty a sprehľadnenie pozemkového vlastníctva.
Zákon o pozemkových úpravách rozlišuje dve formy pozemkových úprav. Ide o komplexné alebo o jednoduché pozemkové úpravy. Komplexné pozemkové úpravy sa vykonávajú spravidla na celom katastrálnom území a vyňaté je len zastavané územie obce, nariaďuje ich a financuje štát.
Jednoduché pozemkové úpravy pokrývajú len nejakú záujmovú lokalitu investora, ktorým obyčajne býva obec, alebo iná právnická osoba (napr. developer), ktorá tento projekt aj financuje a všetky tietoprocesy následne administratívno-právnerealizuje a povoľuje príslušný Okresný úrad. Zákon o pozemkových úpraváchpresne stanovuje dôvody pozemkových úprav a definuje aj podrobnosti postupu pri konkrétnych dôvodoch.
Vo všeobecnosti proces pozemkových úprav pozostáva z niekoľkých fáz, ktoré sú ešte rozdelené na etapy:
- Prípravné konanie
- Úvodné podklady
- Projekt pozemkových úprav
- Vykonanie projektu pozemkových úprav
1. V prípravnom konaní sa vykonávajú potrebné zisťovania, prerokúvajú sa dôvody začatia úprav s obcou, s katastrálnym odborom, s orgánom územného plánovania, Slovenským pozemkovým fondom, Lesmi SR, obstarávajú sa posudky a vyjadrenia od dotknutých správcov sietí a informujú sa vlastníci o pripravovanom konaní.
Pri povoľovaných pozemkových úpravách sa zisťuje záujem vlastníkov o vykonanie pozemkových úprav, pričom aby Okresný úrad povolil pozemkové úpravy musia s nimi súhlasiť vlastníci, ktorí vlastnia viac ako 50 % výmery pozemkov, na ktorých sa majú pozemkové úpravy vykonať. Prípravné konanie je ukončené elaborátom prípravného konania, v ktorom sú všetky zisťovania vyhodnotené a ak sa preukážu dôvody, účelnosť a naliehavosť povolí alebo nariadi pozemkové úpravy Okresný úrad.
2. V rámci úvodných podkladov sa definuje hranica obvodu projektu pozemkových úprav, vytyčuje sa, vyhotovuje sa mapa hodnoty, ktorá stanovuje hodnotu jednotlivých pozemkov na účely vykonania pozemkových úprav, zostavuje sa register pôvodného stavu, ktorý je súpisom údajov o pôvodných pozemkoch a právnych vzťahov k nim, vyhotovuje sa miestny územný systém ekologickej stability, ktorý je podkladom pre všeobecné zásady funkčného usporiadania územia (VZFU). Hlavným cieľom VZFU je stanovenie pravidiel optimálneho spôsobu hospodárenia v krajine v zmysle priestorového a funkčného členenia.
Výsledkom je vymedzenie kostry spoločných a verejných zariadení a opatrení, ktorými sú najmä cestné komunikácie, protierózne, vodohospodárske opatrenia, ďalej zariadenia na rekreáciu, športové zariadenia, skládky tuhého komunálneho odpadu a pod. Počas fázy úvodných podkladov sa všetkým známym vlastníkom zasiela do vlastných rúk výpis z registra pôvodného stavu, voči ktorému je možné podávať námietky. VZFU sú zverejňované na úradnej tabuli správneho orgánu a na obci a tiež je možné voči nim podávať námietky. Každá etapa je po vyhodnotení a vybavení námietok schválená opatrením alebo rozhodnutím správneho orgánu.
3. V rámci fázy projektu pozemkových úprav sa zostavujú zásady umiestnenia nových pozemkov, na základe zákonných kritérií a návrhov a požiadaviek vlastníkov pozemkov. Následne sa s každým známym vlastníkom prerokuje návrh nového usporiadania a zostaví sa register nového stavu, ktorého výpis je doručovaný do vlastných rúk všetkým známym vlastníkom. Voči výpisu je možné podať námietku. Súčasťou projektu pozemkových úprav je aj plán spoločných zariadení a opatrení a plán verejných zariadení a opatrení, ktorý obsahuje usporiadanie druhov pozemkov, úpravu cestnej siete, vodohospodárskych pomerov, zúrodňovanie, ochranu a tvorbu krajinnej zelene. Po vybavení námietok sa etapa schvaľuje rozhodnutím.
4. V poslednej fáze vykonania projektu pozemkových úprav dochádza k zostaveniu postupu prechodu na hospodárenie v novom usporiadaní po dohode s užívateľmi, tak aby bol zabezpečený plynulý prechod v novom usporiadaní po zápise projektu pozemkových úprav do katastra nehnuteľností. Po aktualizácii registra pôvodného stavu a registra nového stavu je vyhotovený rozdeľovací plán vo forme geometrického plánu alebo vo forme obnovy katastrálneho operátu, ktorý je po finálnom rozhodnutí schválenia vykonania podkladom na zápis do katastra nehnuteľností.
História pozemkových úprav v Banskobystrickom kraji
Komplexné pozemkové úpravy
Od počiatku účinnosti zákona o pozemkových úpravách bolo do roku 2018 zrealizovaných na celom území Slovenskej republiky celkovo 418 projektov pozemkových úprav, z toho až 100 v Banskobystrickom kraji. Financované boli najmä zo štátneho rozpočtu, čiastočnej aj z eurofondov. Okresný úrad v Banskej Bystrici Banskobystrický krajzrealizoval najväčší počet pozemkových úprav zo všetkých krajov.
Od roku 2020 realizoval Okresný úrad v Banskej Bystrici v rámci banskobystrického kraja 26 pozemkových úprav, pričom do konca mája 2025 bolo z nich úspešne ukončených 25, jeden projekt stále prebieha. Nebol ukončený len z dôvodu spočívajúcom na strane združenia účastníkov pozemkových úprav. V rámci Slovenskej republiky tak Okresný úrad v Banskej Bystrici realizuje nielen najväčšie množstvo projektov pozemkových úprav, ale má aj najvyššiu úspešnosť ukončených konaní, predstavujúcu 98 %. V ostatných krajoch stále nie sú projekty pozemkových úprav ukončené.
Od roku 2020 sú katastrálne územia na začatie pozemkových úprav vyberané medzirezortnou komisiou pre vyhodnotenie kritérií na stanovenie naliehavosti vykonania pozemkových úprav. Táto komisia zasadá každoročne a navrhuje a schvaľuje kritériá, na základe ktorých sú následne obodované všetky katastrálne územia v ktorých ešte neprebehli pozemkové úpravy a je následne zostavené ich poradie. Podľa bodov je vybraný zoznam 120 katastrálnych území v rámci Slovenskej republiky, ktorý je predložený na vládu a táto ho schvaľuje.
V rámci Banskobystrického kraja je aktuálne aktívnych 19 jednoduchých pozemkových úprav. V súčasnosti je už vyhlásené verejné obstarávanie pre ďalšie projekty pozemkových úprav v obvode stred, čo zahŕňa Banskobystrický a Žilinský kraj.
„Som nesmierne rád, že práve Okresný úrad v Banskej Bystrici je celoslovenským lídrom v úspešnosti ukončených realizácii projektov pozemkových úprav. Právne a technicky ide o jednu z najzložitejších a časovo najnáročnejších agiend, ktorými sa Okresný úrad v Banskej Bystrici zaoberá. Veľká vďaka preto patrí vysokokvalifikovaných zamestnancom Odboru Pozemkového a lesného i Odboru opravných prostriedkov Okresného úradu, ktorí túto náročnú agendu realizujúv celom Banskobystrickom kraji veľmi profesionálne a najmä v prospech vlastníkov pozemkov a v prospech dotknutých obcí a miest,“
hovorí prednosta Okresného úradu v Banskej Bystrici JUDr. Juraj Džmura.

Juraj Džmura
Autor: (tom), Foto: ilustračné