Nezmyselná hra s ohňom na billboardoch s reklamou produktov pre psov

SPRÁVY
2 /

Spoločnosť Petpark zaoberajúca sa internetovým predajom chovateľských potrieb pre psov a mačky rozmiestnila po Slovensku 40 kontroverzných bilboardov najmä v Bratislave, Banskej Bystrici, Trenčíne a Košiciach. Na hnedom podklade je zobrazená hlava psa v červenom kruhu  nápadne pripomínajúca Hitlera, s výrazným slovensko – nemeckým textom písaným v tlačenom švabachu (gotické lomené písmo).

Tvorcom vizuálu billboardov je známa reklamná agentúra Wiktor Leo Burnett. Jej predstavitelia sa voči verejnej kritike, ktorá zaznela aj v niektorých v médiách, bránia tvrdením,  že sú proti radikálnemu vodcovstvu a ich cieľom je podporiť celospoločenskú diskusiu o extrémizme.

Reklamný odborník Michal Ruttkay z agentúry Creo/Young & Rubicam pre Pravdu uviedol:

„V kontexte výsledkov parlamentných volieb ide o nezmyselnú hru s ohňom. Snaží sa to byť niečím výnimočné a odlišné, zároveň to má veľa atribútov, ktorými sú nezrozumiteľnosť, nečitateľnosť, necitlivé narábanie so symbolom. Vtip v takom kontexte by mal byť urobený ako výborná nadsádzka, ako parodizácia niečoho. Toto to nemá. Ide o prvoplán, ktorý je mimo správnej komunikácie. Zvýrazňuje to reklamnú agentúru, ktorá sa snaží presadiť extravaganciou.“

Reklama propaguje predaj výrobkov pre psov. Pod hlavou psa  s výzorom Hitlera je veľkým štylizovaným švabachom napísané:

„Ja kravál machen, ty problém háben!“

V ďalšej verzii je švabachový nápis:

„Ja plot rujníren, ty plot reparíren!“

 Pod tým je menší slogan v slovenčine:

„Aby váš psík nebol váš vodca, kúpte mu obojok proti štekaniu resp. rádiový plot.“

Daniel Marko zo spoločnosti Petpark k tomu povedal:

„Naša reklamná kampaň vzbudzuje kontroverzie po tom, ako sa po marcových voľbách začalo intenzívnejšie diskutovať o fašizme a extrémizme. Vnímame túto citlivú otázku, sme si vedomí toho, že kampaň je kontroverznejšia, avšak parafrázujeme celý problém na naše prostredie, teda na majiteľov a ich psíkov. Pes by nikdy nemal byť vodcom svorky. Vždy musí podliehať príkazom svojho pána.“

Je otázne, či si dokáže vodič pri prejazde autom okolo billboardu celkom uvedomiť, čo vlastne vyjadruje a nezapamätá si vlastne iba to, čo je na ňom výrazné.  Zatiaľ v tejto veci nekonala Rada pre reklamu. O tom, či je táto kontroverzná reklama v súlade s platnou legislatívou, by rozhodovala až na základe sťažnosti, žiadna však zatiaľ neprišla.

Podobný prípad už riešia v Česku v súvislosti s reklamnou kampaňou na neznámy mliečny produkt “Kefírer – čistě bílý”  Na obale výrobku je silueta hlavy s grafikou silne pripomínajúcou  “führera” Hitlera.

Odborníci na reklamu sa zhodujú v tom, že narábanie s s extravagantnými grafickými prvkami a textom nápadne sa podobajúcim na nacistické symboly, stráca zmysel a poslanie samotnej reklamy, môže zmiasť jej prijímateľov a zvyšovať ich toleranciu k extrémizmu, ak to už nie je na hranici zákona…

Autor: (tom), Foto: ilustračné