Mesto Banská Bystrica do Vianoc rozhodne o podmienkach obnovy vozového parku MHD z eurofondov

SPRÁVY
1 /

Utorkové mestské zastupiteľstvo prerokovalo správu o procese obnovy a financovania MHD na území Banskej Bystrice. Naše mesto má možnosť prostredníctvom dopravcov získať 20 miliónov eur z eurofondov na nákup 36 nových ekologických autobusov a 7 trolejbusov.

Primátor Ján Nosko na úvod rozpravy k tomuto bodu rokovania povedal:

„Vzhľadom k tomu, že je tu možnosť obnoviť vozový park MHD o 20 miliónov eur s eurofondov, absolvovali sme sériu rokovaní na ministerstvách dopravy i financií. Minulý týždeň v stredu sme dostali finálne stanovisko, ktoré sa týka účtovno-daňových podmienok čerpania financií a následného nakladania so získaným majetkom. Preto, aby mestské zastupiteľstvo získalo všeobecnú informáciu o možnosti obnovy vozového parku MHD, pripravili sme túto správu. Na jednej strane je tu možnosť získania nenávratných finančných zdrojov, na druhej strane sú to podmienky dopravcov vo vzťahu k čerpaniu financií, dobe udržateľnosti projektu ako aj dĺžke odpisov. Vzhľadom k tomu, že 17. decembra bude mimoriadne zastupiteľstvo k tejto téme a je tu zámer previesť po dobe odpisov tieto vozidlá do majetku mesta, budeme o podmienkach tohto prevodu ešte rokovať.“

Ján Nosko

Ján Nosko

Keďže aktuálne zmluvy mesta s licencovanými dopravcami SAD Zvolen (autobusy) a Dopravným podnikom mesta Banská Bystrica (DPMBB)  sú platné do 31.decembra 2030, doba udržateľnosti projektu financovaného z eurofondov (5 rokov) a odpisov nových autobusov a trolejbusov (8 rokov) presahuje tento termín, riešením je predĺženie zmluvného vzťahu s dopravcami dodatkom do roku 2034.

Podľa prezidenta Zväzu autobusovej dopravy Petra Sádovského nie je predlžovanie zmlúv pri splnení európskych kritérií ničím výnimočným:

 „Samozrejme, musí to byť patrične odôvodnené. Jedným z dôvodov môže byť napríklad investícia do vozového parku.“ 

Peter Sádovský

Peter Sádovský

Mestu by takéto riešenie okrem modernizácie MHD prinieslo aj úsporu pri výpočte ceny za dopravné výkony (preplácanie straty vo verejnom záujme zmrazením fixnej zložky ceny na úrovni roku 2024), ktorú ponúkajú dopravcovia.

V následnej diskusii sa opoziční poslanci stavali proti predlžovaniu dlhodobej zmluvy so súčasnými dopravcami, preferujúc nový medzinárodný tender na nových dopravcov v roku 2030 a poukazujúc na nespokojnosť cestujúcich s kvalitou poskytovaných služieb v MHD ako aj vymáhaním zmluvných pokút, ktoré hrozia obom dopravcom, ktorí zvíťazili v medzinárodnom tendri pre Banskú Bystricu v roku 2020 ako jediní uchádzači. V rovnako kritickom duchu vystúpil aj neposlanec Matej Bučko.

Toto riešenie by však ohrozilo aktuálne čerpanie nenávratných finančných zdrojov EÚ z programu Slovensko. Presné podmienky čerpania financií z predmetnej výzvy vrátane možnosti uzatvorenia dodatku o predĺžení platnosti súčasných zmlúv s dopravcami by podľa poslancov mala potvrdiť Európska komisia.

Poslanecká väčšina v prijatom uznesení odporučila primátorovi pokračovať v rokovaniach s dopravcami, ktorých cieľom by mali byť výhodnejšie podmienky obnovy a financovania MHD v našom meste.

Autor: (tom), Foto: MHD a ilustračné