Majú byť stredné školy pod krajmi alebo štátom?

SPRÁVY
3 /

Aktuálne sa táto téma stala predmetom verejnej diskusie. Medzi kompetencie vyšších územných celkov patrí starostlivosť o stredné školy. Štát, ktorý zodpovedá za hospodárstvo a znižovanie nezamestnanosti, nemá na vzdelávací proces na stredných školách a  ich smerovanie priamy vplyv.

Stredné školy dnes patria do kompetencie VÚC

Samosprávne kraje rozhodujú nielen o zmenách v sieti stredných škôl, ale určujú aj to, koľko prvých tried sa na stredných školách v kraji otvorí, bez ohľadu na to, či ide o štátne, cirkevné, alebo súkromné zariadenia.

Kraje spolupracujú pri vykonávaní kontroly hospodárenia týchto zariadení. Zabezpečujú stravovanie a ubytovanie študentov. Odborník na samosprávu Michal Kaliňák hovorí:

„Samosprávne kraje vykonávajú správu stredných  škôl a školských zariadení, vymenúvajú a odvolávajú riaditeľov týchto škôl. Od rozhodovania kraja závisí aj to, aké budú výšky finančných príspevkov pre súkromné či cirkevné zariadenia – ako sú napríklad gymnáziá aj osemročné, jazykové školy, konzervatóriá, spojené školy, strediská praktického vyučovania či iné školské zariadenia. Kraj môže rozhodovať o tom, aký pomer bude medzi školami poskytujúcimi všeobecné vzdelanie (gymnáziá) a odbornými školami.“

Podľa Kaliňáka majú samosprávne kraje tiež pôsobnosť aj vo vzťahu k duálnemu vzdelávaniu, ktoré sa ukazuje ako nevyhnutný trend pre rozvoj regionálnej ekonomiky, v úzkej spolupráci stredných odborných škôl a zamestnávateľov.

Pre zaujímavosť do pôsobnosti Banskobystrického samosprávneho kraja patrí 20 gymnázií, 43 stredných odborných škôl, 6 spojených škôl, 1 jazyková škola, Konzervatórium Jána Levoslava Bellu a 5 ďalších školských zariadení.

Problémy s praktickým uplatnením absolventov

Faktom je, že rok čo rok si na slovenskom trhu práce nevie nájsť zamestnanie vo svojom odbore každý druhý maturant. Bez práce ostávajú nielen vyštudovaní animátori voľného času, manažéri cestovného ruchu, ale aj niektorí elektrotechnici a strojári. Viaceré stredné školy totiž nespĺňajú očakávania trhu práce.

Premiér Robert Fico k tomu uvádza:

„Urobme z gymnázií niečo luxusné, aby tam chodili len študenti s najlepším prospechom. Na druhej strane, zatraktívnime stredné odborné vzdelávanie. Je neakceptovateľné, že 63 percent študentov, ktorí vyjdú zo stredných škôl, má kvalifikáciu, ktorú tento štát nepotrebuje, preto pracujú v iných profesiách.

Podľa premiéra ak s tým VÚC ako zriaďovatelia stredných škôl niečo neurobia, ak nezmenia štruktúru vzdelávania, musí prísť štát a urobiť mocenské rozhodnutie.

Nikto sa v tejto krajine nemôže hanbiť získať remeslo. Považujem za chybu, ak sa niekto derie na politológiu či medzinárodné vzťahy. Máme tisícky takýchto ľudí. Kto potrebuje vyštudovaného organizátora voľného času? Poctivé remeslo nie je síce spojené s titulom, ale so zručnosťami, ktoré tento štát potrebuje,“ 

dodáva premiér Fico

Jeho úvahy smerujú k hľadaniu takého riešenia, ktoré by dalo odpoveď na otázku, či netreba scentralizovať riadenie stredného odborného školstva. Prax ukazuje, že nožnice medzi potrebami trhu práce a ponukou vzdelávacieho systému sa naďalej dramaticky otvárajú. Preto ministerstvo školstva pripravuje novelu zákona o odbornom vzdelávaní.

Firmám na trhu chýbajú odborné profesie

Na neefektívne vzdelávanie mladých ľudí Slovensko každý rok minie približne 250 miliónov eur. Napriek tomu sa vo svojom odbore priemerne nevie uplatniť až 19 tisíc z 30 tisíc čerstvých maturantov.

Paradoxne mladí ľudia majú problémy s uplatnením sa na domácom trhu práce v čase, keď mnohé firmy u nás pociťujú akútny nedostatok pracovnej sily . Aktuálne nevedia obsadiť 79 tisíc voľných pracovných miest. Len v priebehu tohto roka má v slovenskej ekonomike vzniknúť 40 tisíc nových pracovných miest.

„Prognózy do roku 2022 ukazujú, že najväčší problém budú mať zamestnávatelia v strojárstve a automobilovom priemysle. Každý rok bude u nás chýbať od 2,5 do 3,5 tisíca mechanikov strojov a zariadení, mechatronikov, nástrojárov, strojných mechanikov, elektromechanikov a podobných profesií,“

upozorňuje minister práce, sociálnych vecí a rodiny Ján Richter.

Zväz automobilového priemyslu dlhodobo potvrdzuje, že niektoré firmy v tomto odvetví nemôžu pre nedostatok kvalifikovanej sily rozšíriť svoju výrobu. Prezident ZAP Juraj Sinay  upresňuje:

„Bez kvalitných odborníkov neudržíme dlhodobú konkurencieschop­nosť slovenského automobilového priemyslu. V systéme duálneho vzdelávania je aktuálne 2.300 žiakov a podľa firiem je potrebné tento počet zvýšiť minimálne na 10 tisíc. V takom prípade by v systéme duálneho vzdelávania študoval každý tretí stredoškolák. Firmy do systému duálneho vzdelávania lákajú žiakov deviatych ročníkov aj na vyplácanie štipendií a na nadpriemerne platenú prácu.“

Diskusia o reforme stredného školstva

Kým v otvorenej diskusii o budúcnosti stredného školstva je vláda zajedno so zamestnávateľmi, pri snahe o centralizáciu stredného školstva môže štát naraziť na odpor rodičov žiakov aj samosprávnych krajov, veľmi ústretovo sa zatiaľ netvári ani ZMOS  Väčšina rodičov chce, aby ich deti študovali  na gymnáziách. Nedávno musela vláda ustúpiť od plánovaného znižovania počtu tried na osemročných gymnáziách, všetky gymnáziá by mali mať jedného zriaďovateľa.

Viacerí župani chápu snahu o centralizáciu stredného školstva ako krok späť a okliešťovanie právomocí samosprávnych krajov, ktoré podľa nich vedia oveľa lepšie posúdiť potreby a špecifiká jednotlivých regiónov ak zamestnávateľov, ako centrálny orgán v Bratislave.

Predseda Nitrianskeho samosprávneho kraja Milan Belica upozorňuje:

„Nie je v kompetencii VÚC, aby zamedzili vzniku súkromných a iných stredných škôl, pretože regionálne samosprávy sa nepodieľajú na zákonodarnej iniciatíve. Tým sa často marí úsilie krajov posilniť vo svojej zriaďovateľskej pôsobnosti stredné školstvo technického zamerania.“

Zdá sa, že otvorená diskusia o budúcnosti stredných škôl nebude jednoduchá. Je však dobré, že premiér na jej začiatku jasne zadefinoval problém, ktorý chce jeho vláda riešiť. Teraz je na kompetentných zástupcoch štátu, krajov, škôl  i zamestnávateľov, aby hľadali správnu cestu vedúcu k zefektívneniu stredného školstva na Slovensku, ktoré sa nezaobíde bez  reformy.

 

Autor: (tom), Foto: ilustračné