EÚ navrhuje pre vozidlá staršie ako 10 rokov každoročnú povinnú STK, Slovensko je proti

SPRÁVY
11 /

Európska únia plánuje zaviesť veľké zmeny v rámci technickej kontroly vozidiel. V súčasnosti platí, že technickú kontrolu (STK) musíme absolvovať so svojím vozidlom každé dva roky. Podľa aktuálneho návrhu Európskej komisie (EK) by malo byť povinné túto kontrolu absolvovať každý rok pre vozidlá staršie ako 10 rokov.

Tento návrh predložila EK v rámci pripravovanej reformy bezpečnostných pravidiel pre vozidlá v EÚ. Slovenský minister dopravy Jozef Ráž počas rokovaní v Luxemburgu oznámil, že Slovensko s takýmto návrhom nesúhlasí.

https://www.facebook.com/watch/?v=724907876786369&t=62

Podľa ministra Ráža patríme medzi krajiny, kde má veľká časť obyvateľov má vozidlá staršie ako desať rokov. Zavedenie každoročných technických kontrol by znamenalo neúmernú záťaž pre motoristov, ktorí v súvislosti s prevádzkou svojho vozidla musia znášať aj iné náklady.

Minister dopravy SR Jozef Ráž

Minister dopravy SR Jozef Ráž

Výrazný vplyv by mal tento návrh najmä na sociálne slabšie skupiny obyvateľstva, ktoré si nemôžu dovoliť pravidelne meniť staršie vozidlá za novšie. Na Slovensku je priemerný vek automobilov vyše 14 rokov, čo znamená, že opatrenie by sa dotklo veľkej časti populácie. Táto zmena by zvýšila náklady na údržbu a potenciálne by mohla viesť k umelému znehodnocovaniu bezproblémových vozidiel.

Návrhy EK sa však netýkajú len zmien pre STK. V prípade starnúcich vozidlách je celkom vysoké riziko, že počet najazdených kilometrov bude neprávom znížený, čím predajcovia cielia na maximálnu predajnú cenu. EK tvrdí, že na efektívne riešenie tohto problému sú potrebné aktualizované a prísnejšie pravidlá, ktoré však zatiaľ bližšie nešpecifikovala. Súčasné pravidlá, ktoré boli naposledy aktualizované v roku 2014, už nedržia krok s technologickým vývojom.

Európska komisia

Európska komisia

EK argumentuje aj tým, že nebezpečné a neudržiavané vozidlá významne prispievajú k nehodám, úmrtiam a zraneniam na cestách. Súčasne upozorňuje na to, že staršie a znečisťujúce vozidlá, aj keď sú početne v menšine, vytvárajú neúmerný podiel škodlivých emisií a hluku.

Ak by sa zaviedla povinnosť absolvovať každoročnú technickú kontrolu pre vozidlá staršie ako desať rokov, slovenskí vodiči by pocítili viacero priamych aj nepriamych dopadov. Každoročné technické kontroly by znamenali dvojnásobné výdavky, čo by pre rodiny s obmedzeným rozpočtom predstavovalo citeľnú záťaž.

Pre mnohých vodičov by sa každoročné STK stalo pravidelnou finančnou povinnosťou, čo by mohlo viesť k nárastu prípadov, keď vodiči z ekonomických dôvodov odkladajú alebo vynechávajú kontroly, čím by paradoxne mohlo dôjsť k zhoršeniu bezpečnosti na cestách.

Ďalším aspektom je časová náročnosť. Vyšší počet kontrol by zvýšil dopyt po termínoch v staniciach technickej kontroly, čo by mohlo viesť k dlhším čakacím lehotám a zvýšenej administratívnej záťaži vodičov. Tento tlak by sa prejavil najmä v menších regiónoch, kde je počet staníc STK obmedzený.

Zdroj: (tom) a SITA, Foto: ilustračné