Popredný slovenský organista František Beer sa predstaví Banskobystričanom v nedeľu 14.decembra o 16:30 hodine v Katedrále sv. Františka Xaverského. Svoje hudobné umenie predvedie v jedinečnom adventnom koncerte.
Program organového recitálu Františka Beera pripomenie kajúci ráz adventu počas jeho tretej nedele a radosť z obdobia z blížiacich sa vianočných sviatkov pokoja a radosti. Na koncerte zaznejú diela Bacha, Buxtehudeho, Alaina, či Hakima, ale zaujímavá bude aj umelcova skvelá improvizácia. Jeho mottom na vlastnom blogu je: „Organista, ktorému záleží na kvalite hudby v chrámoch. Že to myslí vážne, budú môcť posúdiť všetci návštevníci jeho bystrického koncertu.
František Beer
Pochádza z Košíc – mestská časť Myslava. Študoval klavír na ZUŠ a neskôr na Konzervatóriu v Košiciach, kde v roku 2009 maturoval so skúškou v odbore cirkevná hudba u Klementa Rečla.
Potom pokračoval v štúdiu na Cirkevnom konzervatóriu v Bratislave. kde získal 1. miesto v I. kategórii súťaže tamojších študentov. Štúdium ukončil absolutóriom v roku 2011 pod vedením Mareka Vrábela.
Od roku 2002 do augusta 2013 pôsobil ako organista aj v Dominikánskom kostole v Košiciach. Aktuálne študuje odbor cirkevná hudba u Franza Danksagmüllera na Musikhochschule Lübeck v Nemecku, kde pôsobí ako asistent organistu v chráme sv. Jakuba.
Organ v Katerále sv.Františka Xaverského z Krnova
Na konci roku 2001 banskobystrický diecézny biskup Mons. Rudolf Baláž obrátil na organovú dielňu Kánský-Brachtl z českého Krnova, či by chceli postaviť organ do katedrály sv. Františka Xaverského v Banskej Bystrici podľa vzoru krnovskej továrne na organy.
Na bystrickom píšťalovom organe sa podieľali návrhár Ing. Bohumil Plánský, technik a výtvarník Mgr. Jaromír Kánský, intonátor Jozef Brachtl a rezbár František Nedomlel. Bola to pre nich výzva a vnútorný zápas s ideou nástroja. Museli sa trochu vrátiť vo vývoji späť, prispôsobiť sa krnovskej továrni a zaprieť tak trochu sami seba. Ich dielo, ktoré dokončili v roku 2003, však stojí za to.
Organ v Katedrále sv. Františka Xaverského zdobia výtvarné rezbárske prvky, masívne drevo, rámové konštrukcie skine s rozoberateľnými spojmi, absencia vrutov a moderných spojovacích materiálov, vypracovaná kresba jaseňového a brestového dreva vo výplniach, pozlátené lábiá prospektových píšťal a funkčná mechanika.