Eduard Chmelár: Toto nie je dôkaz o papalášizme, ale vizitka našej nekultúrnosti

KULTÚRA
8 /

Úmerne so stúpajúcimi preferenciami najsilnejšej opozičnej strany HLAS – sociálna demokracia sa množia politické útoky na jej populárneho predsedu – Bystričana Petra Pellegriniho z prostredia koaličných strán, podporovaných niektorými  vláde Igora Matoviča naklonenými médiami.

Zatiaľ posledný „letecký“ útok sa odohral počas uplynulého týždňa, keď ministerstvo vnútra poskytlo niektorým médiám informáciu o údajne papalášskom lete bývalého predsedu vlády na silvestrovský koncert do Drážďan v roku 2019 vládnym špeciálom.

Eduard Chmelár to napísal bez okolkov

K tejto mediálnej kauze sa pregnantne vyjadril známy slovenský publicita Eduard Chmelár. Vo svojom príspevku na sociálnej sieti poukázal na celospoločenský problém súčasného Slovenska. Ako je jeho zvykom, servítku na ústa si nedával.

Eduard Chmelár

Eduard Chmelár

Médiá umelo vyrobili kauzu, nad ktorou zastáva rozum. Denník N priniesol bombastický titulok, že expremiér Peter Pellegrini letel pred dvoma rokmi za štátne do Drážďan, aby si pozrel operetu a nezaplatil ani za náklady.

„Luxus v smokingu na operete v Nemecku!“ komentujú bulvárne Topky „drahú cestu“ bývalého predsedu vlády. Ten pod tlakom médií sľubuje výdavky uhradiť a servilne provládne Aktuality.sk sa pýtajú, prečo až teraz. A keďže celú záležitosť komentuje minister vnútra Mikulec, je jasné, odkiaľ vietor fúka a kto je pôvodcom tejto „aféry“. A nebol by to Miroslav Beblavý, aby sa na tom nepriživil a ako samozvaný „papalášológ“ vyhlásil, že „smeráci si dovolili veci, o ktorých by sa politikom za Dzurindu ani nesnívalo“.

No. A teraz sa vráťme späť na Zem. V prvom rade, Pellegrini si nebol do Drážďan „zalietať“, ale bol podporiť nášho špičkového tenoristu Pavla Bršlíka na koncerte, ktorý mu môžu závidieť všetky svetové spevácke hviezdy. Sám spevák potvrdil, že vtedajšieho premiéra osobne pozval a poslal mu na predstavenie voľný lístok, ktorý však prišiel tesne pred predstavením. Toto sa rozhodne nevolá papalášizmus, ale reprezentácia štátu a podpora slovenskej kultúry v zahraničí.

Peter Pellegrini

Peter Pellegrini

Možno by burani chceli, aby naša štátna reprezentácia chodila na rebriňáku, ale aj potom by asi frflali, kde vzali na kone, prečo sa predvádzajú a ja neviem ešte čo. Napokon, smejú sa mu, že chodí na traktore, tak asi by mal chodiť na ňom aj do Drážďan, aby boli sedláci spokojní. Toto je strašná hanba a vizitka predovšetkým kultúrnej vyspelosti tohto národa.

Podľa mňa všetci tí novinári a internetoví hejteri ani netušia, kto je to Pavol Bršlík, že je to jeden z najvýraznejších tenoristov na svetovej opernej scéne. Je pravidelným hosťom Viedenskej štátnej opery, Metropolitnej opery v New Yorku, Covent Garden v Londýne, účinkuje a je žiadaný po celom svete. Koncert vysielala aj prestížna televízna stanica ZDF. A my sa ideme sťažovať, že predseda vlády Slovenskej republiky prišiel podporiť svetovú tenoristickú špičku zo Slovenska? Ako prosím?

Vo vyspelých štátoch je bežným zvykom, že najvyšší predstavitelia pravidelne chodia na premiéry popredných umelcov doma alebo na ich prestížne vystúpenia v zahraničí. U nás to robil naposledy len minister kultúry Marek Maďarič. Mali by sme sa radšej pýtať, prečo je súčasnému premiérovi kultúra cudzia a prezidentka si vyberá kultúrne podujatia viac než selektívne. Mne účasť našich najvyšších predstaviteľov na premiérach slovenských umelcov a na ich prestížnych vystúpeniach v zahraničí nevadí, naopak, ja to od nich vyžadujem!

Pavol Bršlik na koncerte

Pavol Bršlik na koncerte

Vraj toto by sa za Dzurindu nestalo? Isteže nie! Ten sa vyvážal na hokej a o kultúru ani nezavadil – to jeho vernému podriadenému Beblavému neprekážalo. A od servilne provládnych novín ako sú Aktuality.sk, ale aj Denník N a ostatné by som očakával, že s rovnakou vášňou budú požadovať, aby Andrej Kiska zaplatil milión eur, ktorý minul na skutočne súkromné cesty domov. Vtedy Andera z Popradu bránili, dnes majú krvavé oči za niekoľko tisíc použitých vskutku efektívne na propagáciu slovenskej kultúry, a hoci po predstavení odletel hneď domov, tvária sa, akoby tam bol na silvestrovskej party.

Tu lietajú vo vzduchu stámilióny za netransparentné kšefty nejakej trnavskej firmy, za nadbytočné zbrojenie a čo ja viem čo ešte, a provládne médiá budú moralizovať nad niekoľkými tisícmi eur za reprezentáciu, na ktorú by sme mali byť hrdí. Nech sa páči, nech odhaľujú zlodejiny bývalej vlády a na ňu napojenej mafie, majú v tom moju plnú podporu. Ale keď sa zameriavajú na diskreditáciu rastúcej popularity opozičného lídra na zjavnú objednávku súčasnej vlády, toto už nie je žurnalistika, ale špinavá a navyše nesmierne hlúpa politika.

Svetový tenor Pavol Bršlík

Svetový tenor Pavol Bršlík

Mimochodom, ak by to niekoho vôbec zaujímalo, silvestrovský koncert Pavla Bršlíka v Semperovej opere v Drážďanoch z roku 2019 bol obrovským úspechom slovenského tenoristu a nemecká kultúrna verejnosť s uznaním zaznamenala aj prítomnosť vtedajšieho predsedu vlády SR Petra Pellegriniho.

A len úplne na okraj, koncert zaznel aj v rámci osláv 150. výročia narodenia Franza Lehára, ktorého sme si na Slovensku ani len nepripomenuli, hoci kariéru začínal ako vojenský kapelník v Lučenci. Ale koho by to zaujímalo v krajine, ktorá sa stará len o to, aby zostala v milosti nejakého pána, ktorý jej zavše hodí nejakú kosť.

Semperova opera v Drážďanoch

Semperova opera v Drážďanoch

Svetový tenor Pavol Bršlík (1979)

Tenorista Pavol Bršlík patrí dnes k najvýraznejším predstaviteľom mladej speváckej generácie na medzinárodnej opernej scéne. V roku 2005 bol prestížnym časopisom Opernwelt ocenený ako „Spevácky talent roka“. Je víťazom Medzinárodných súťaží M. Schneidera – Trnavského i Antonína Dvořáka.

Študoval na bratislavskej VŠMU, v opernom štúdiu CNIPAL v Marseille a absolvoval viaceré kurzy popredných speváckych osobností (Ivonne Minton, Mady Mesplé, Peter Dvorský, William Matteuzzi). Od sezóny 2003/2004 bol angažovaný ako sólista v jednej z popredných európskych operných scén – v Štátnej opere v Berlíne, kde sa doteraz predstavil vo viacerých mozartovských tituloch (Ferrando v Cosi fan tutte, Tamino v Čarovnej flaute, Don Ottavio v opere Don Giovanni), ale i ako Nemorino v Donizettiho Nápoji lásky, Kormidelník vo Wagnerovom Blúdiacom Holanďanovi či Kudrjáš v Janáčkovej Káti Kabanovej.

Pavol Bršlík

Pavol Bršlík

Okrem Berlína videlo a počulo mladého tenoristu i publikum slávneho Glyndebournského festivalu (Tamino v Čarovnej flaute, Ferrando v Cosi fan tutte, Fenton vo Verdiho Falstaffovi), v Kráľovskej opere v Bruseli, v Théâatre du Chatelet v Paríži (Jaquino v Beethovenovom Fideliovi), na festivale Aix-en-Provence, v Kráľovskej opere v Londýne, v Opere v Monte Carlo (Števa v Janáčkovej Jej pastorkyni), v new-yorskej Metropolitan opere (Mozartov Ottavio v Donovi Giovannim) a ďalších prestížnych svetových operných scénach.

Pavol Bršlík je však i vyhľadávaným koncertným umelcom. So špičkovými orchestrami a pod taktovkou veľkých dirigentských osobností sa predstavil v Londýne, Paríži, Edinburgu, Drážďanoch.

Niekoľkokrát vystúpil Pavol Bršlík i na scéne Opery SND. Stvárnil tu postavy Nemorina v Donizettiho Nápoji lásky po boku Adriany Kučerovej a postavu Ottavia v predstavení Mozartovho Dona Giovanniho. Pôsobil aj v banskobystrickej Štátnej opere ako exkluzívny hosť.

Pavol Bršlík na silvestrovskom koncerte v Drážďanoch

Pavol Bršlík na silvestrovskom koncerte v Drážďanoch

Výberom z populárnych čísiel operety Zem úsmevov Franza Lehára sa rozoznela v posledné dni roka 2019 slávnostne vyzdobená Semperova opera. Pod taktovkou Christiana Thielemanna, šéfdirigenta domáceho orchestra, si publikum pripomenulo bohatý rok na vynikajúce koncerty i zaujímavé inscenácie tohoto operného domu. Opakovane sa v nich predstavil aj tenorista Pavol Bršlík. Na silvestrovskom koncerte sa stotožnil s Lehárovou postavou Princa Sou-Chonga, jeho partnermi boli výborní medzinárodní sólisti.

Dirigent Christian Thielemann, šéf orchestra Sächsische Staatskapelle Dresden, ktorý otvoril rok 2019 vo Viedni Novoročným koncertom s Viedenskými filharmonikmi, sa rozhodol uzavrieť tento rok na dvoch koncoročných koncertoch v Drážďanoch výberom z operety Zem úsmevov (Das Land des Lächelns) Franza Lehára (1870 – 1948).

Christian Thielemann

Christian Thielemann

Drážďany, hudobná metropola na Labe, zvaná aj Florencia na Labe, nemajú v poslednom čase núdzu o na výslní žiariaceho tenoristu Pavla Bršlíka. Pod menom Breslik, ako ho pozná zahraničie, sa s ním publikum v tomto meste stretáva opakovane na koncertných pódiách i v opere.

Koncerty boli aj napriek vysokým cenám vstupeniek žiadané a aj v televízii v atraktívnom vysielacom priestore umiestnené. Zostrih z obidvoch koncertov, z 30. a 31. decembra, odvysielala na Silvestra v mierne posunutom čase druhého koncertu prestížna televízna stanica ZDF.

Zdroj: Eduard Chmelár  a Opera Slovakia , Foto: ilustračné