Mesto Banská Bystrica sa ešte v júli obrátilo listom na Národnú diaľničnú spoločnosť, a.s. so žiadosťou o prijatie opatrení v súvislosti s neúnosným zvýšením dopravného hluku z rýchlostnej cesty R1 v úsekoch Belveder – Banská Bystrica a Kremnička – Rakytovce. NDS napokon urobí protihlukovú stenu len v Radvani.
V januári vypracovala NDS, a. s. strategické hlukové mapy pre 284,5 km diaľnic, rýchlostných ciest a ciest I. triedy, ktoré mali v predchádzajúcom roku viac ako 6 mil. prejazdov vozidiel. Medzi nimi sa nachádzala aj R1 v úseku Banská Bystrica. V rámci Slovenska NDS eviduje 25 miest s nadmerným hlukom. Na základe kritérií, ktorými sú napr. miera prekročenia prípustnej hlukovej záťaže, cenová efektívnosť na jedného obyvateľa a pod. sa NDS rozhodla zahrnúť do zoznamu problémových lokalít územie Radvaň.
Navrhované opatrenia budú pozostávať v obmedzenej rýchlosti na 60 km/h na úseku od premostenia ul. Zvolenská po napojenie cesty I/66 v smere do centra Banskej Bystrice. Postaví sa aj protihluková stena v predpokladanej dĺžke 996 m. Podľa informácií Národnej diaľničnej spoločnosti bude táto vľavo od rýchlostnej cesty R1 smerom na sever.
Pred začatím uskutočnenia protihlukových opatrení si bude musieť investor zabezpečiť projektovú prípravu protihlukovej steny. Následne sa projekt zaradí do výstavby podľa naliehavosti hlukovej záťaže a s prihliadnutím na reálne finančné možnosti NDS. Podľa investičného riaditeľa spoločnosti s vybudovaním protihlukovej steny sa v súčasnosti neuvažuje v mestských častiach Kremnička, Rakytovce, viadukt pri ESC a Belveder.
Okrem toho chce NDS po uzavretí dvoch pripojení z rýchlostnej komunikácie R1 do Radvane pri ÖMV a na Zvolenskú cestu pri čerpacej stanici Slovnaft riešiť križovatky v Sielnici a Kremničke. „V priebehu budúceho roka začne výstavba odbočovacích a pripájacích pruhov na existujúcej mimoúrovňovej križovatke Sielnica Toto opatrenie výrazne zvýši bezpečnosť motoristov. Križovatka Sielnica umožňuje napojenie rýchlostnej cesty R1 na cestu III/06614.“ Informoval hovorca NDS Marcel Jánošík:
Rovnaké opatrenie sa bude týkať aj križovatky Kremnička, z ktorej sa bude dať plynule napojiť na R1. Podľa hovorcu NDS dlhodobo investuje do bezpečnosti dopravy na úsekoch slovenských diaľnic a rýchlostných ciest. Ide najmä o oplotenie diaľnic, osadenie retroreflexných gombíkov, opravy vozovky či inštaláciu zvodidiel aj na miestach, kde to normy nevyžadujú.
Mesto Banská Bystrica podmieňovalo uzatvorenie oboch výjazdov z R1 okrem dobudovania mimoúrovňových križovatiek s napojením na mestský dopravný systém aj riešením priesečnej križovatky Sládkovičovej ulice (III/06624) s miestnymi komunikáciami na Kalinčiakovej a Bernolákovej ulici, s čím počíta aj nový územný plán mesta.
Autor: (tom), Foto: NDS

















