Najviac slovenských výrobkov majú malé predajne (60%), najmenej diskontné (29%), v hypermarketoch je to 43% a v supermarketoch 49%. Nás môže tešiť, že v obchodných centrách Banskobystrického kraja je najviac domácich výrobkov (54%), naopak najmenej v Bratislavskom kraji (36%).
Obchodné reťazce majú pochopiteľne väčšie zastúpenie v mestách ako na vidieku. Kým v roku 2011 prieskum Gfk Slovakia ukázal rovnaké zastúpenie domácich a zahraničných potravinových výrobkov v obchodných sieťach, podiel našich potravín postupne klesá. Dnes majú prevahu zahraničné produkty s 57-percentným predajom.
„Dostali sme sa do bodu, ktorý by mohol znamenať začiatok bodu obratu,“
povedal prezident Potravinárskej komory Slovenska Daniel Poturnay.
Podľa obchodníkov by však bolo objektívnejšie uvádzať podiel slovenských výrobkov na tržbách. Vtedy by to bolo vyše 60%, ale podľa Poturnaya by ich obchodníci museli najskôr vystaviť na pulty, aby si ich spotrebitelia mohli kúpiť.
Medzi slovenské potraviny, ktoré idú najviac na odbyt, patrí mlieko a mliečne výrobky, pivo, minerálky, mäsové výrobky a liehoviny. Najmenej našich potravín sa predáva v sortimente trvanlivého pečiva, nealkoholických nápojov, cukroviniek a konzerv.
Na druhej strane je potešujúce, že oproti vlaňajšku sa zvýšil podiel vystavených slovenských značkových výrobkov zo 77 na 81%, privátne značky v reťazcoch klesli z 23 na 19%. Znamená to, že kvalitu spotrebiteľovi negarantuje obchodník, ale výrobca.
Autor: (tom), Foto: ilust.

















