SAD Zvolen a Lučenec žalujú kraj za nesplatenie 7,61 milióna eur

SPRÁVY
0 /

Dopravcom SAD Zvolen a SAD Lučenec došla trpezlivosť. Keďže sa s vedením Banskobystrického samosprávneho kraja nedokázali dohodnúť na spôsobe splatenia  celkového dlhu 7,61 milióna eur z titulu strát za odvedené  výkony vo verejnom záujme v prímestskej autobusovej doprave, podali na súde tri návrhy na vydanie platobných rozkazov.

Predseda predstavenstva SAD Zvolen Anton Mazán pre agentúru SITA uviedol:

„Pokiaľ sa neplnia naše pohľadávky , nemáme už inú možnosť, ako tento proces urýchliť, aby si na BBSK uvedomili, že aj staré záväzky si musia plniť. Snažíme sa rokovať a nájsť riešenia, tie však za druhú stranu nevieme odsúhlasiť. Ona musí navrhnúť spôsob podľa ich finančných možností, aby sme uzavreli nejaký splátkový kalendár alebo akúkoľvek inú formu.

Podľa predsedu BBSK Mariana Kotlebu je  vytváranie dlhov za prímestskú autobusovú dopravu jedným z najväčších problémov kraja:

„Tá zmluva je tak postavená, že nám neustále generuje ďalšie a ďalšie záväzky. Nemôžeme tam peniaze dávať bez toho, aby sa nezmenili podmienky fungovania týchto systémov, lebo to je také obrovské tempo navyšovania záväzkov, že my to nebudeme stíhať hasiť, ani keď sa v rozpočte navýšia finančné  prostriedky.“

Aj keď Kotleba avizoval, že s dopravcami bude o spôsobe vyrovnania záväzkov kraja i nových podmienkach zmluvy rokovať, nedošlo k žiadnemu pozitívnemu posunu situácie. Podľa Mazána sa na zmluvnom vzťahu musia dohodnúť vždy obaja partneri:

„Zmluva je taká, ako aj všade na Slovensku, ťažko sa vyjadriť, či je pre niekoho výhodnejšia alebo nie. Neviem, v čom by mala byť nevýhodná.“

Dopravca SAD Zvolen zabezpečuje prímestskú autobusovú dopravu na území BBSK v  deviatich okresoch na 130 linkách, SAD Lučenec v štyroch okresoch na 75 linkách. Za rok 2012 dotoval kraj výkony dopravcom v rozsahu 28,934 milióna kilometrov. Od 9. júna 2013 začali platiť nové cestovné poriadky, na základe čoho sa zredukovali linky o  900-tisíc kilometrov s úsporou 770-tisíc eur ročne.

Ďalším riešením by mohlo byť zavedenie integrovanej dopravy s pomocou eurofondov, na čom začalo pracovať ešte bývalé vedenie BBSK, ale nevedno, či a ako sa v tom pokračuje v súčasnosti.

Zdroj: Bystricoviny.sk