Diskusia na Radnici: Mesto musí vytvárať podmienky pre cestovný ruch

SPRÁVY
20 /

V utorok popoludní sa v Cikkerovej sieni historickej Radnice stretlo vedenie mesta s desiatkami banskobystrických podnikateľov a zástupcov kultúrnych inštitúcií pôsobiacich v Banskej Bystrici. Témou bol rozvoj cestovného ruch v meste a vzájomná spolupráca.

Vedenie mesta si  si nastavuje zrkadlo, chce spolupracovať s podnikateľmi

 „Je potrebné uvedomiť si, že naštartovanie koncepcie cestovného ruchu je beh na dlhé trate a je spojený s ťažkou a dlhodobou prácou. Plody tejto práce je vidieť až po rokoch, no ja som rád, že aj napriek tomu sa už dostavili prvé výsledky. Či už ide o obnovu zeleného asfaltu, ktorý z nášho námestia robí atraktívnejšie miesto, prijaté zásady zriaďovania terás na námestí alebo jednotný vizuál destinácie Banská Bystrica,“ povedal na úvod primátor mesta Peter Gogola.

Podľa primátora je cestovný ruch jedným z najrýchlejšie sa rozvíjajúcich odvetví, má potenciál zamestnávať ľudí s rôznym stupňom vzdelania a v porovnaní s priemyslom len v minimálnej miere zaťažuje životné prostredie. Je ťažké zmeniť dlhodobé smerovanie mesta , lebo funguje istá zotrvačnosť. Preto si po trojročnom presadzovaní cestovného ruchu ako svojej priority  je potrebné nastaviť si zrkadlo a pýtať sa, aký výsledok priniesli  vykonané kroky a či boli správne nasmerované.

Prednosta MsÚ Miroslav Rybár sa vrátil k projektu, ktorý presadzoval:  Ja som ten, ktorý sa preslávil projektom Bystrického mora. Jeho cieľom bolo revitalizovať plážové kúpalisko a urobiť z neho  atrakciu, ktorá tu chýba  a ktorá by prilákala davy turistov. Môže to však byť aj banská tradícia. ktorá ti už  existuje.

K rozvoju cestovného ruchu dodal: Jednoznačnou úlohou mesta je spájať a koordinovať ľudí, ktorí pracujú v cestovnom ruchu, kultúre a športe. Práve od ich spolupráce závisí finálny produkt a to, či budú vytvorené nové pracovné miesta, ktoré vytvárajú oni, nie mesto. Mesto býva často nespravodlivo obviňované, že nevytvára dostatok pracovných príležitostí. V tomto smere vnímam veľmi pozitívne vznik Cechu hostinských, ktorý spája jednotlivé podniky na Námestí SNP, spolupráca  prináša kvalitnejšie služby návštevníkom aj obyvateľom mesta.“

VisitBB vytvára jednotný vizuál destinácie Banská Bystrica  

Riaditeľ tejto spoločnosti verejno-súkromného charakteru s 30-percentnou spoluúčasťou mesta Roman Neradný na stretnutí prezentoval produkty a kampane, ktoré táto spoločnosť zameraná na prezentáciu Banskej Bystrice ako atraktívnej destinácie počas svojho pôsobenia vytvorila.

Našou úlohou bolo vytvoriť jednotný vizuál destinácie Banská Bystrica s vlastnou tvárou a produktmi, čo sa podarilo. Svedčia o tom realizované kampane (citylighty, billboardy), propagačné materiály o meste, stánok, web či aplikácia pre mobilné telefóny. Ale toto je len základný kameň. Máme naťahané elektrické káble, ale ešte v nich nie je elektrina. Tou sú dáta – informácie o službách, produktoch, akciách či novinkách podnikateľov a subjektov pracujúcich v cestovnom ruchu. Úspešnosť značky destinácie je vo veľkej miere práve v rukách týchto subjektov,  bez ich angažovanosti a podpory mesta ostane tento projekt nenaplnený,“ povedal Neradný. Bez financií v rozpočte mesta to podľa neho nepôjde.

Spolupráca mesta s firmami v cestovnom ruchu je nevyhnutná

V následnej diskusii s podnikateľmi sa ukázalo, že napriek tvorbe jednotného vizuálu Banská Bystrica a celej kolekcii propagačných materiálov (dokonca už aj v čínštine) mesto nepozná cieľové skupiny jednotlivých firiem. Podľa Karin Graciasovej Šikulovej z MsÚ turisti  majú záujem o sprievodcovské služby najmä v centre mesta, Španej doline a Hronseku.

V porovnaní prvých polrokov 2012 a 2013  v tomto roku vzrástol počet návštevníkov mesta o 2.357 (celkom ich prišlo  34.827), počet prenocovaní sa zvýšil o  3.427.  Viacerí podnikatelia v cestovnom ruchu však stále nevedia o aktivitách mesta a marketingovej  podpore cestovného ruchu, pritom by chceli spolupracovať.  Podľa viacerých v meste a okolí existuje  viacero originálnych produktov, z ktorých sa dajú vytvoriť jednotlivé balíčky následne ponúkané turistom.

Ladislav Monček, výkonný riaditeľ Oblastnej organizácie cestovného ruchu Stredné Slovensko s 26 členmi (mestá, obce i súkromné subjekty), sa práve vrátil z výstavy cestovného ruchu v Drážďanoch a prezentácie organizácie v 8 nemeckých mestách. Hovoril záujme nemeckých turistov najmä z bývalej NDR o náš región. Preto spolupracujú s nemeckým partnerom, ktorý zriadil incomingovú kanceláriu aj vo Zvolene. V hre sú charterové lety s Drážďan na Sliač, ale dobre rozbehnutú spoluprácu zabrzdila zmena vo vedení BBSK, po ktorej sa prerušila kontinuita…

Stretnutie na Radnici ukázalo, že banskobystrickí podnikatelia v cestovnom ruchu aj z okolia Banskej Bystrice vítajú užšiu spoluprácu s mestom, len škoda, že samospráva ju neiniciovala už skôr. S konkrétnymi ponukami a možnosťami vstupu všetkých subjektov cestovného ruchu do hry prichádza  vedenie mesta v čase, keď v pripravovanom reštriktívnom rozpočte mesta na tento rok niet financií nazvyš…

Zdroj: Bystricoviny.sk, mesto BB