Mesto pôjde za Gogolu tretíkrát do rozpočtového provizória

SPRÁVY
4 /

Zo štyroch pokusov predložiť a schváliť riadny rozpočet mesta na budúci rok sa to primátorovi Petrovi Gogolovi počas jeho štvorročného funkčného obdobia podarilo iba raz (13.decembra 2011 pri rozpočte mesta na rok 2012). Banská Bystrica začne aj volebný rok 2014 s rozpočtovým provizóriom.

Zo zákona to znamená to, že mesto do prijatia riadneho rozpočtu zastupiteľstvom hospodári podľa minuloročného rozpočtu bez investícií či eurofondov s bežnými výdavkami, ktoré nesmú prekročiť 1/12 celkových výdavkov predchádzajúceho rozpočtového obdobia. Tie sa potom zúčtujú s novoprijatým rozpočtom v danom roku.

V programe posledného tohoročného zastupiteľstva 10.decembra zákon roka chýba. Opakuje  sa situácia z vlaňajška, keď o takomto čase v predbežnom návrhu rozpočtu chýbalo na pokrytie plánovaných nákladov banskobystrickej samosprávy okolo 1,4 milióna eur, až napokon 5.marca poslanci schválili vyrovnaný šetriaci rozpočet s príjmami a výdavkami zhruba na úrovni 46 miliónov eur.

Na zatiaľ poslednom rokovaní finančnej komisie 25.novembra, v prítomnosti predkladateľa návrhu rozpočtu primátora Petra Gogolu, prednosta MsÚ Miroslav Rybár vysvetľoval poslancom jadro problému takto: „Na mestskom úrade sa robil nástrel. Pribudli nám náklady z titulu legislatívy na mzdy pracovníkov mesta, máme zatiaľ schodok mínus dva milióny eur. Ak máme zostaviť zodpovedný rozpočet,  pri  riešení dvojmiliónového mínusu sa bavíme o krvácaní.“

Predseda finančnej komisie Tomáš Novanský to komentoval slovami: „Je neštandardné, keď o legislatívnych opatreniach štátu viete už dlhšie a my dva týždne pred decembrovým zastupiteľstvom nemáme ani len východiská rozpočtu na budúci rok. To tu doteraz, čo som predsedom tejto komisie, ešte nebolo.“

Primátor Peter Gogola  mal poslaneckým klubom predložiť návrh vyrovnaného rozpočtu na rok 2014 aj s niektorými „drasticky“ osekanými výdavkovými položkami tak, aby sa pri očakávanom zníženom príjme z podielových daní (cca o 2%) naplnili všetky povinné výdavky zo zákona či zmluvných vzťahov a nedotklo sa to základných komunálnych služieb pre občanov, už bez investícií a dotácií.  Decembrový termín prerokovania primátorovho návrhu, ktorý ešte musí visieť na úradnej tabuli 15 dní, sa však ani do 10.decembra zjavne nestíha…

Vedenie mesta  v tom najnevhodnejšom období pred komunálnymi voľbami 2014 dopláca na nedotiahnutú reformu mestského školstva či vlastného úradu, na zanedbané investičné projekty s mimorozpočtovými zdrojmi a nedotiahnuté eurofondy. Ak si primátor, ktorý sa venuje najmä svojim reprezentačným povinnostiam  (už aj poslaneckým v BBSK), myslí, že za neho budú horúce gaštany z rozpočtového ohňa opäť vyťahovať poslanci, aby sa na nich potom preniesla zodpovednosť za jeho neschopnosť pripraviť so svojím tímom na úrade posledný vyrovnaný rozpočet na budúci rok, je na omyle. Tentoraz to musí urobiť sám a zastupiteľstvo posúdi, čo z toho prejde a čo nie. Na to tam predsa primátor je!

Aký to paradox v porovnaní s Banskobystrickým samosprávnym krajom. Tam sa po novembrových voľbách mení župan a napriek tomu ten odchádzajúci so svojím tímom pripravil pre svojho nástupcu zodpovedný návrh vyrovnaného rozpočtu BBSK na rok 2014…

Zdroj: Bystricoviny.sk