Bystričania už roky čakajú na to, kedy sa konečne bude rekonštruovať nedokončená autobusová stanica. Žiaľ tak skoro sa nepohne ani plánovaná rekonštrukcia železničnej stanice.
Štátna spoločnosť Železnice Slovenskej republiky (ŽSR) ešte pred dvomi rokmi vyhlásila verejné súťaže revitalizáciu železničných staníc, medzi ktorými bola železničná stanica v Banskej Bystrici postavená v roku 1951. V roku 2006 sa v jej okolí robili úpravy v dôsledku elektrifikácie trate.
Teraz sa mala revitalizovať v rámci projektu „Moderná stanica“ formou verejno-súkromného partnerstva (PPP) s multifunkčným využitím. V ponuke ŽSR pre súkromných developerov okrem Banskej Bystrice boli aj železničné stanice vo Zvolene, Ružomberku, Štrbskom Plese, Tatranskej Lomnici, Spišskej Novej Vsi a Prievidzi.
Rekonštrukcia banskobystrickej železničnej stanice sa však odkladá.
„V rámci obchodnej verejnej súťaže na revitalizáciu stanice podal vlani návrh jeden účastník, spoločnosť PRIMA INVEST, s.r.o. Banská Bystrica. Návrh nebol pre železnice výhodný a revitalizačná komisia ho odmietla,“
uviedla pre bystrica.sme.sk Daniela Detersová z odboru komunikácie ŽSR.
Znamená to teda, že po nedávnej vyše 80-tisíc eurovej investícii ŽSR do nového zákazníckeho centra v priestoroch železničnej stanice s ďalšou investíciou Banská Bystrica v dohľadnej dobe rátať nemôže.
Je to škoda, pretože naši architekti a urbanisti dúfali, že by sa prípadnou prípravou rekonštrukcie železničnej stanice mohlo do nej aspoň výhľadovo zakomponovať možné riešenie v spojitosti s autobusovou stanicou, o ktorú už dlhšie prejavuje záujem rakúsky investor. Pred rokom primátor Peter Gogola spolu s prednostom MsÚ Miroslavom Rybárom tvrdili, že rokovania so zahraničným partnerom pokročili a sú na dobrej ceste. Okrem nejakých aktivít projektanta však žiadny reálny posun v príprave tejto očakávanej investície nenastal, vrátane kľúčovej zmeny vlastníckych vzťahov.
A tak od roku 1990 zastavená stavba autobusovej stanice bude strašiť Bystričanov a návštevníkov nášho mesta ďalej. Napriek tomu, že zahraničný investor prostredníctvom projektanta už dávnejšie predložil mestu svoj investičný zámer rekonštrukcie aj s urbanisticko-architektonickou predstavou budúceho funkčného využitia zrekonštruovaného objektu. Okrem samotnej dopravnej funkcie objektu so službami pre cestujúcich to malo byť aj komerčné využitie s priestormi nového obchodno-nákupného centra.
Pravdupovediac oddialenú revitalizáciu železničnej stanice nejako prežijeme, ale problém stále unikajúcej obnovy chátrajúcej autobusovej stanice budeme niesť v tomto meste bez zásadnejších investícií čoraz ťažšie…
Zdroj: Bystricoviny.sk

















