Štát skúma prepojenie R1 na D1 z Banskej Bystrice, v hre je i žiarsky variant

SPRÁVY
14 /

Ako sme informovali, ministerstvo dopravy opäť otvorilo možnosť výstavby predĺženia trasy R1 z Banskej Bystrice popod Hiadeľské sedlo do Ružomberka na D1. Národná diaľničná spoločnosť vyhlásila verejné obstarávanie dodávateľa štúdie uskutočniteľnosti, ktorá definitívne odpovie na otázku, ako to urobiť a koľko by to stálo.

Na diaľnici D1 ešte zostáva dokončiť niekoľko desiatok kilometrov, aby sa prepojil západ s východom. K D1 sa má dostať aj severojužné prepojenie. V hre sú dve možnosti. Okrem preferovaného 50-kilometrového úseku R1 z Banskej Bystrice (s tunelom cez Hiadeľské sedlo popod Donovaly) do Ružomberka existuje alternatíva R3 zo Žiaru nad Hronom cez Hornú Štubňudo Martina.

O trasu R1 cez Hiadeľské sedlo doslova bojovali Bystričania z radov urbanistov a dopravákov už pri tvorbe  novej Koncepcie územného rozvoja Slovenska (KÚRS 2001) na začiatku 21.storočia. Keď sa to za ministra dopravy Ľubomíra Vážneho spolu so Severným obchvatom mesta stalo realitou,  prišla v máji 2011 studená sprcha v podobe vládneho rozhodnutia odložiť na návrh vtedajšieho ministra dopravy Jána Fígeľa pripravované pokračovanie R1 až za rok 2016. Teraz to aj vďaka verejnému tlaku občanov nášho mesta i regiónu, spolu s predstaviteľmi krajskej a mestskej samosprávy, opäť vrátil do hry súčasný minister dopravy Ján Počiatek.

Potvrdil nám to aj banskobystrický župan Vladimír Maňka:Spolu s poslancami zastupiteľstva BBSK a ďalšími samosprávami sme tlačili na bývalú vládu, aby zachovala harmonogram prípravných prác na pokračovaní R1 cez Hiadeľské sedlo do Ružomberka. Minuloročná zmena vlády priniesla nádej, že sa projekt pohne. Som rád, že pod vedením šéfa rezortu dopravy Jána Počiatka sa otvára možnosť výstavby R1 z Banskej Bystrice až na D1. Urobíme všetko preto, aby sa so stavebnými prácami mohlo začať v roku 2016.“

Podľa viacerých odborníkov bystrická trasa cez Hiadeľské sedlo, napriek tunelu popod Donovaly, objektívne spĺňa všetky komplexné požiadavky nielen na severojužné prepojenie stredu Slovenska s Maďarskom a Poľskom, ale aj na účinné napojenie rýchlostnej komunikáciu R1 na diaľnicu D1. Nehovoriac o nahradení nebezpečnej tranzitnej kamiónovej dopravy cez Donovaly, ktorá stál už viacero ľudských životov a škôd na životnom prostredí.

Napriek tomu, že na bystrickú trasu už boli k dispozícii aj výsledky posudzovania vplyvov na životné prostredie (EIA), ekológovia sa obávajú nepriaznivých zásahov do fauny a flóry v chránených prírodných oblastiach. Nie sú apriori proti výstavbe s tunelom v tejto časti územia, ale niektorí by radšej videli západnejšie prepojenie R3 zo Žiaru do Martina na D1.

Konečné slovo povie štúdia uskutočniteľnosti výstavby severojužnej rýchlostnej komunikácie s prepojením na D1. Jej financovanie by sa riešilo s veľkou pravdepodobnosťou cez PPP projekt, pretože s eurofondmi sa na R1 zatiaľ nepočítalo. Ich čerpanie bolo ohrozené kvôli ochrane prírody pri diaľnici. Dúfajme, že napokon všetko dopadne pre Banskú Bystricu dobre.

Zdroj: Bystricoviny.sk